رفتن به محتوای اصلی

میزان اعتقاد اپوزیسیون ایرانی به دمکراسی در شرایط انقلابی و ناآرامی 
08.01.2023 - 06:44

 

 

در یکی دو سال اخیر بسیاری وقایع رخ دادند که غیرقابل-انتظار بودند، از جمله قدرتگیری مجدد طالبان در افغانستان، جنگ خونین بین روسیه و اوکراین، تغییر شکل اعتراضات مردمی در ایران و همگانی شدنِ آن، شروعِ اعتراضات مردمی در چین، مرگ درصد بسیار بالایی از مردم برخی کشورها بر اثر شیوع کرونا، ناآرامی و شورش در بسیاری کشورهای جهان سوم بدلیل افزایش شدید گرانی و کمبود امکانات بعد از شیوع کرونا، جبهه-گیری ها و رودررویی های نوین بین کشورها و قطبهای گوناگون و تشدید درگیری های آنان. 

تا قبل از موج اعتراضات کنونی در ایران، جریانات سیاسی ایرانی بر اثر وقایع و تحولاتِ نوین جهانی دچار نوعی پریشانی شده بودند و بیش از پیش در انفعال فرو رفته بودند. پریشانی یی که میتوان گفت بعد از مواجه شدن با «بهار عربی» شکل گرفت و تا همین چند ماه پیش ادامه داشت. در سالهای اخیر اپوزیسیون ایرانی امید خود را به اینکه بتواند در آینده ای نسبتاً نزدیک در تغییر و تحولاتِ ایران نقش بازی کند و به قدرتِ حکومتی برسد، کاملاً از دست داده بود. برای همین، علیرغم اینکه حکومت ایران به اوج بحران و درماندگی رسیده بود و جامعه در مرحله ی قبل از انفجار به سر میبرد، بخش قابل-توجهی از اپوزیسیون از ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی نیز استقبال کردند و بخشی نیز ترجیح دادند موضع-گیری نکنند و سکوت را در پیش گرفتند. 

در چند ماه اخیر، بعد از اوج-گیری اعتراضات کنونی در ایران، جریانات اپوزیسیونِ ایرانی مجدداً پُرامید و فعال شده اند، ولی متاسفانه بجای بکارگیری دستآوردهای یکی دو دهه ی اخیر در زمینه ی برخورد با مخالفین و منتقدین یک عقبگرد اساسی کرده اند. قابل مشاهده است که نیروهای اپوزیسیون ایرانی هر گونه بحث و نقد و انتقاد را کنار نهاده اند وَ به "سیاستِ محکوم کردن" و "سیاستِ حذف" روی آورده اند. این تغییر رفتار بیش از هر چیز در سه رویه مشاهده میشود: (1) قطع ناگهانی مقالاتِ انتقادی و ترویج-کننده ی بحث از سوی نویسندگان، (2) تهاجم خشونت-آمیز به مخالفین و منتقدین از طریق کامنت-نویسی در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، (3) اعلام مخالفت با دمکراسی، حقوق بشر، حق حیات و آزادی برای همگان، و روی آوردن مجدد به ایدئولوژیهای خونین مانند "دیکتاتوری پرولتاریا" یا ناسیونالیسم افراطی وَ تعصبگراییِ سیاسی. 

میتوان گفت که حداقل نسلِ قدیم اپوزیسیون از نظر رفتاری به دورانِ انقلاب 1357 بازگشته است. در نگاه تمامیت-خواه وَ خشنِ این جریانات فرقی بینِ منتقد، مخالف و دشمن وجود ندارد. حتی به درجه ی مخالفت هم کاری ندارند و هر انتقادی را به عنوان ابرازِ دشمنی و خصومت تعبیر میکنند. در یکی دو ماه اخیر چندین مورد در فیسبوک دیده ام که بخاطر یک کامنت انتقادی، نویسنده ی کامنت از سوی شخصِ موردِ انتقاد علناً تهدید به قتل شده است. همچنین در بخش کامنتها در فیسبوک دیده ام که بسیاری از کمونیستها و چپهای سابق که در سالهای اخیر خود را دمکرات می نامیدند، دوباره رسماً و علناً به تهدید مخالفینِ خود روی آورده اند و شعارهای سابق خود را تکرار میکنند، شعارهایی مانند حذف طرفداران سرمایه-داری یا طرفدارانِ سلطنت از حیاتِ اجتماعی وَ تبلیغ غیرمستقیم برای کشتار آنها طبق ایدئولوژی "دیکتاتوری پرولتاریا". 

موضوع دیگری که واقعاً فجیع است، طرفداریِ نیروهای اپوزیسیون از فرهنگِ بربریت وَ تبلیغِ آدمخواری ست از طریق بکارگیری سوژه ی "کتلت قاسم سلیمانی" و پروراندنِ آن. انتشار نوشته ها و شعارهایی چون تهیه ی فلان غذایِ "خوشمزه" با گوشت فلان دشمن، و یا عکسِ غذاهای اشتهابرانگیز که قرار است با گوشتِ دشمن پخته شوند، آیا به معنیِ تبلیغِ آدمخواری نیست؟ 

در پایان باید به یک نکته ی شرم-آور دیگر نیز اشاره کنم، که مستقیماً ارتباطی با موضوع اصلیِ این نوشته ندارد، وَ آن حذف نویسندگان زن از وبسایتهای اپوزیسیون است که گام به گام در سه-چهار سال اخیر انجام گرفته است. تعداد زنانِ نویسنده در وبسایتهای عمومیِ نیروهای اپوزیسیون بشدت کاهش یافته است وَ برخی وبسایتها کارشان به اینجا کشیده که فقط هر چند ماه یکبار نوشته ای از یک  نویسنده ی زن هم دارند. این در تناقضِ مطلق با چهره ی زنانه ی انقلاب کنونی در ایران و شعار اصلیِ معترضین در ایران، «زن، زندگی، آزادی»، است. 

(08 ژانویه 2023) 

ایمیل نویسنده: 
sepehriazadeh@hotmail.com
 
وبلاگ نویسنده: 
https://azadehsepehri.blogspot.com
 
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
امیل رسیده

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.