رفتن به محتوای اصلی

واکنش علی کریمی به توهین خامنه‌ای که او را خودفروخته خواند
13.01.2023 - 07:58

بنابر گزاز ش ایران وایر - رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران از اعدام علیرضا اکبری در صبح پنجشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۱ خبر داده اند.

صابرین‌نیوز، از رسانه‌های نزدیک به نیروی قدس سپاه، اعلام کرد که آقای اکبری که اطلاعات مهمی در اختیار سرویس جاسوسی انگلیس قرار داده، صبح امروز پنجشنبه اعدام شده است.

صابرین نیوز نوشت: «علیرضا اکبری که اطلاعات مهمی در حوزه‌های نظامی، هسته‌ای، دیپلماتیک و سیاست‌های منطقه‌ای ایران را در اختیار سرویس جاسوسی انگلیس قرار داده بود، صبح امروز اعدام شد.»

علیرضا اکبری متولد سال ۱۳۴۰ بوده و به گزارش خبرگزاری‌های حکومتی، برادر «شهید» است و سابقه ۷۰ ماه جبهه دارد. آقای اکبری از نزدیکان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، به شمار می‌رفت و برخی رسانه‌ها گمانه‌زنی کرده‌اند که بازداشت و صدور حکم اعدام برای او، احتمالا به معنای پایان کار آقای شمخانی نیز باشد.

 

او سوابقی چون معاون حوزه روابط خارجی وزارت دفاع، همکار دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، مشاور فرمانده نیروی دریایی، مسئول حوزه دفاعی و امنیتی مرکز تحقیقات وزارت دفاع، مسئول سازمان نظامی اجرای قطعنامه ۵۹۸، رئیس بخش مطالعات دفاع وزارت دفاع، مشاور امور استراتژیک وزیر دفاع و فعالیت در مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری را در کارنامه خود دارد.

 

 

آقای اکبری به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شده است.

حکومت ایران سابقه طولانی در پخش اعترافات اجباری تحت شکنجه از متهمان دارد.

در فیلم ۹ دقیقه‌ای که از علیرضا اکبری در سایت ایرنا منتشر شده او «دارای ۷۰ ماه سابقه جبهه» معرفی شده و سمت‌های پیشین او به این ترتیب درج شده است: معاون اسبق حوزه روابط خارجی وزارت دفاع؛ همکار اسبق دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی؛ مشاور اسبق فرمانده نیروی دریایی؛ مشاور اسبق حوزه دفاعی و امنیتی مرکز تحقیقات وزارت دفاع و مسئول اسبق سازمان نظامی اجرای قطعنامه ۵۹۸ که به جنگ عراق و ایران پایان داد.

علیرضا اکبری شهروند دوتابعیتی ایران و بریتانیا و در دوران وزارت علی شمخانی -دبیر فعلی شورای عالی امنیت ملی- معاون وزارت دفاع بوده است.

«بگو! تو صاحب انقلابی»

در فایل صوتی که به دست بی‌بی‌سی رسیده، آقای اکبری از داخل زندان توضیح می‌دهد که حدود ۱۰ ماه در مکانی نامعلوم در سلول انفرادی بوده و بعد به زندان اوین منتقل شده است.

او درباره چگونگی ضبط ویدئوهای اعتراف اجباری می‌گوید: «در هر اتاقی من را می‌بردند پنج شش دوربین حرفه‌ای بود که زوم می‌کند و از چهار جهت فیلم می‌گیرد. بازجوها هم هی بیرون می‌رفتند توجیه می‌شدند و برمی‌گردند. در هفته‌های آخر سه چهار بار من را به استودیوهای عظیم بردند. به زور موهایم را رنگ کردند. گفتند حاج آقا گفته خوب نیست ظاهرتان اینطور باشد. من فکر کردم لعنتی‌ها می‌خواهند آزادم کنند. اما نگو من را به استودیو می‌برند.»

 

به گفته آقای اکبری او در مدتی که قبل از زندان اوین در سلول انفرادی بوده حدود «سه چهار هزار ساعت» بازجویی شده است.

او ادامه می‌دهد که در برابر برخی سوال‌ها مقاومت می‌کرده اما به او می‌گفته‌اند دیگر در آستانه آزادی است و «همین چند سوال» را جواب بدهد آماده رفتن می‌شود: «به من می‌گفتند اگر مقاومت کنی می‌فرستیم به سیاه‌چاله‌های اوین. آن وقت کارت با بازجوی شلاق به دست است که تعزیر می‌کند. می‌گفتند 'آقای دکتر ول کن. تو صاحب انقلابی. شأن شما این نیست.' اما من گاهی مقاومت می‌کردم یکی داد می‌زد 'بیا این آشغال را ببر بنداز گوشه اوین'.»

در این فایل صوتی علیرضا اکبری می‌گوید بعد از «تمام شدن کارشان» او را به دادگاه و سلول انفرادی اوین بردند.

به گفته آقای اکبری او در دادگاه با بخشی از حرف‌هایش مواجه شده که وقتی پخش شده، باور نمی‌کرده حرف‌های خودش باشد: «گفتم خدا لعنتتان کند اینها را چطور درست کردید؟ آنقدر به من دارو می‌دادند که نمی‌دانستم کجا هستم. پزشکشان ساعت ۱۲ شب یا صبح و وقت و بی‌وقت می‌آمد. وقتی حالم بد می‌شد او را بغل می‌کردم و گریه می‌کردم که نمی‌دانم کجا هستم اما او دوباره دارو می‌داد.»

قوه قضاییه ایران روز چهارشنبه ۲۱ دی قطعی شدن حکم اعدام آقای اکبری را تایید کرد و هم‌زمان وزارت اطلاعات مدعی شد که او «از مهم‌ترین عوامل نفوذی سرویس جاسوسی انگلیس» بوده است.

مریم صمدی، همسر علیرضا اکبری، روز چهارشنبه به بی‌بی‌سی فارسی گفت او به سلول انفرادی منتقل شده و مقام‌های قضایی ایران اعضای خانواده را برای «ملاقات آخر» به زندان فراخوانده‌اند.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا، خواهان توقف حکم اعدام آقای اکبری و آزادی فوری او شده و صدور این حکم اعدام را «اقدامی با انگیزه سیاسی از سوی رژیمی بی‌رحم دانست که هیچ ارزشی برای جان انسان‌ها قائل نیست».

اعترافات اجباری علیرضا اکبری در حالی در خبرگزاری دولتی ایران پخش شده که او پیشتر در فایلی صوتی که به دست بی‌بی‌سی رسیده، گفته بود که بیش از ۱۰ ماه زیر شکنجه و بازجویی بوده و تحت فشار و داروهای روانگردان ساعت‌ها اقرارهای ساختگی از او گرفته شده است.

آقای اکبری در این فایل اتهام‌های امنیتی علیه خود را رد کرده و گفته هیچ مدرکی علیه او وجود ندارد.

«اعترافات اجباری»

در ویدیویی که ایرنا منتشر کرده تصاویری از آقای اکبری در کنار افرادی دیده می‌شود که چهره آنها تار شده است. روی این تصاویر ادعاهایی مانند «ارتباط گیری سفیر و افسر اطلاعاتی MI6(سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا) با او» در یک نشست دیپلماتیک درج شده است.

در این بخش از ویدیو علیرضا اکبری در اتاقی دیده می‌شود که محل آن مشخص نیست و می‌گوید «کارت سفیر انگلیس را گرفتم و در جیبش گذاشتم».

او در این «اعترافات اجباری» می‌گوید در تماسی تلفنی به سفارت بریتانیا دعوت شده و قول صدور ویزای بلندمدت به او داده شده است.

در این ویدیو که در فضاهای مختلف ضبط شده و زمان و شرایط آن مشخص نیست، آقای اکبری می‌گوید ماموران اطلاعاتی بریتانیا برای او لپ‌تاپی فرستاده‌اند و گفته‌اند «صفحه‌ای برایت درست می‌کنیم، هر چند وقت یک‌بار این صفحه را باز کن، ببین و همین که شما آن را باز کنی ما متوجه می‌شویم.»در بخشی دیگر که آقای اکبری در فضایی دیگر رو به دوربین قرار گرفته می‌گوید که در اوایل دهه ۱۳۹۰ دیدارهایی با افرادی داشته که ظاهرا ماموران بریتانیایی بودند اما تنها نام کوچک چند نفر را مطرح می‌کند که مشخص نیست دقیقا چه کسانی هستند و چه سمتی داشته‌اند.

او می‌گوید این افراد به مسائل جاری ایران و منطقه توجه نشان می‌دادند و درباره «مسائل مهم» از جمله مذاکرات هسته‌ای سوال می‌کردند.

اشاره به «محسن فخری‌زاده»

از جمله افرادی که نامش در این اعتراف اجباری آمده محسن فخری‌زاده از چهره‌های مهم پشت پرده در بخش‌های مخفی برنامه هسته‌ای ایران است که در آذر ۱۳۹۹ و زمانی که ریاست «سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی» را بر عهده داشت، ترور شد.

آقای اکبری می‌گوید از او پرسیده شده که «آیا شخصی مثل فرض کنید آقای دکتر فخری‌زاده می‌تواند مثلا اگر چنان پروژه‌ای باشد، درگیر آن پروژه‌ باشد، من می‌گفتم چرا نمی‌تواند».

محسن فخری‌زاده مسئول پروژه‌هایی بود که به عنوان ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌شد.

محسن فخری‌زاده

 

محسن فخری‌زاده

در بخشی از این ویدیو روی تصویر درج می‌شود که علیرضا اکبری در سال ۱۳۸۷ به جرم جاسوسی توسط وزارت اطلاعات دستگیر شد. اما بعد با قید وثیقه آزاد شد. وی در ادامه به انگلیس رفت.»

در ادامه این «اعترافات اجباری» آقای اکبری می‌گوید به او گفته شده به ایران برنگرد «چون مظنون هستی» و «اگر رفتی هیچ‌کس هیچ‌کاری برایت نمی‌کند».

او در این ویدیوی تقطیع‌شده که در فضاهای مختلف ضبط شده، می‌گوید به او گفته شده که به بهانه سکته مغزی «تو را در بیمارستان بستری می‌کنیم» و بعد از آن به خاطر این عارضه «اجازه سفر به تهران و پرواز به تو داده نمی‌شود و تو دلیل داری برای ماندن در اینجا».

در پایان این فیلم صحنه‌هایی پخش می‌شود که به نظر می‌آید بعد از بازگشت علیرضا اکبری به ایران و دستگیری او گرفته شده است. در این نماها چشم‌بند به او زده‌اند و روی تصویر درج شده «گرفتار شدن در تور اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان در سال ۹۸». این اصطلاح برای ارجاع به ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به کار می‌رود.

این نخستین بار نیست که اعترافات اجباری متهمان از رسانه‌های مختلف در ایران پخش می‌شود.

پخش چنین اعترافاتی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موجب شد تا این رسانه و مدیرانش با تحریم‌های کشورهای غربی روبه‌رو شوند.

این اعترافات یک روز بعد از تایید حکم اعدام آقای اکبری به اتهام جاسوسی و «افساد فی‌الارض» و در حالی منتشر شده که او اتهامات امنیتی علیه خود را رد کرده و گفته است که این اعتراف‌ها تحت فشار و شکنجه از او گرفته شده است.

او در فایل صوتی که به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده با اشاره به مسئولیتش در اجرای قطعنامه ۵۹۸ که جنگ عراق و ایران را در سال ۱۳۶۷ خورشیدی پایان داد، از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته است که به دلیل سابقه‌ای که در برقراری صلح داشته از او حمایت کند.

آقای اکبری در این فایل صوتی می‌گوید یک بار در سال ۱۳۹۷ و پس از پاسخ به پرسش‌های دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره «بحران‌های جامعه» وزارت اطلاعات به دنبال دستگیری او بود، اما «عوامل قدرتمند» مانع شدند. او می‌گوید در سال ۱۳۹۸ به دلیل مشابهی بازداشت و به جاسوسی متهم شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.