رفتن به محتوای اصلی

زندانیان سیاسی با سابقه بیش از ده سال زندان
13.02.2023 - 19:27

از آزادی زندانیان سیاسی بسیار خوشحالم، اما فراموش نکنیم که هیچ خبری از آزادی زندانیانی با سابقه بیش از ده سال زندان نیست : #سعید_ماسوری 22 سال زندان، #افشین_بایمانی 22 سال زندان، #ارژنگ_داوودی 20 سال زندان، #حمزه_سواری 18 سال زندان، #زینب_جلالیان 16 سال زندان، #محمد_علی_منصوری 16 سال زندان، #مریم_اکبری_منفرد 14 سال زندان، #مطلب_احمدیان 12 سال زندان، #حسن_صادقی 11 سال زندان، #ابوالقاسم_فولادوند 10 سال زندان، در میان این زندانیان، زینب جلالیان و حسن صادقی در خطر نابینایی کامل قرار دارند. از زندانیانی چون #سپیده_قلیان و #توماج_صالحی #الهام_افکاری هم خبری در دست نیست.

اکثر زندانیان آزاد شده روزهای اخیر را، بدون اطلاع قبلی آزاد کرده اند. برای اینکه از تجمع خانواده ها در مقابل زندان اوین بشدت وحشت دارند.

از طرفی خطر اعدام همچنان #میلاد_آرمون و چند زندانی سیاسی دیگر را تهدید می کند. برای همین یکی از خواسته های اصلی این انقلاب، لغو تمامی حکم های اعدام و آزادی همه ی زندانیان سیاسی بدون قید و شرط میباشد. فکر نکنند که با آزادی چند زندانیانی سیاسی که اصلا نباید دستگیر می شدند، منتی بر سر مردم گذاشته اند. روحیه ی بالای زندانیان سیاسی بعد از آزادی، خود نمایانگر آن مبارزه ای است که در زندان ها و در زیر پوست شب جریان دارد.

یکی از فعالان سیاسی می گفت : با یکی از زندانی های اعتراضات اخیر حرف می‌زدم، به شوخی گفتم "بهتون عفو هم که دادن!" خیلی جدی گفت: "اگه خودشون آزاد کنن که هیچی ولی اگه توبه نامه ‌بخوان امضا کنیم، هیچی بهشون نمی‌دیم. بچه هامون رو کشتن؛ ما باید عفوشون کنیم." همچنین زارا محمدی پس از آزادی از زندان در ویدئویی که انتشار داد، می‌گوید: "من بدون هیچ گونه تقاضای عفو و طلب بخش نه از طرف خودم و نه از جانب وکیلم به فوریت و با زور از زندان بیرون انداخته شدم. اعلام میکنم که هیچ گاه تقاضای عفو نخواهم کرد و بر راهم استوار خواهم بود."

این روحیه زندانیان سیاسی است. چه آنها که آزاد می شوند و مقابل زندان فریاد می زنند: "حکومت ستمگر نابود باید گردد". و چه آنهایی که هنوز در زندان هستند. امروز زندانی سیاسی بودن در نزد افکار عمومی یک افتخار است.  ترانه " برای " شروین که زندانیان به هنگام بدرقه آزاد شدگان خواندند و نوار آن به بیرون از زندان رسید، نشان دهنده آن شور و امید و آرزویی است که #انقلاب_۱۴۰۱ را به پایان خواهد برد. زندانیانی که جمهوری اسلامی قصد آزاد کردنشان را ندارد نیز توسط مردم آزاد خواهند شد. انقلاب ادامه دارد و از زیر خاکستر خود دوباره شعله خواهد کشید. تردید ندارم.

عاطفه اقبال – 24 بهمن 1401

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.