رفتن به محتوای اصلی

اظهارات متضاد طرفین مذاکرات برجام گفت‌وگو با افشین شاهی
01.03.2023 - 07:52

آژانس انرژی اتمی: آثاری از اورانیوم غنی‌شده حدود ۸۴ درصد در ایران پیدا شده است

 

 

تاسیسات اتمی ایران

 

مقام‌های ایران پیشتر کشف آثار اورانیوم ۸۴ درصدی را به رسوب مواد رادیواکتیو در سانتریفیوژها و اشتباه بازرس آژانس نسبت داده بودند.

بر اساس این گزارش تازه آژانس، آثاری از اورانیوم غنی شده تا «۸۳/۷ درصد» پیدا شده است. در این گزارش از ایران خواسته شده است تا درباره این میزان غنی‌سازی شفاف‌سازی کند.

این درصد خلوص اورانیوم، نزدیک به غنای ۹۰ درصدی مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی است. براساس این گزارش‎ این میزان خلوص اورانیوم در تاسیسات فردو پیدا شده است.

پیشتر خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده بود که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متوجه آثار غنی‌سازی ۸۴ درصدی در تاسیسات هسته‌ای ایران شده‌اند اما هنوز نمی‌دانند که این میزان غنی‌سازی، عمدی بوده یا نتیجه رسوب تصادفی در شبکه لوله‌هایی ازسانتریفیوژهاست.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، البته این گزارش‌ را «تحریف واقعیت و سیاه‌نمایی» توصیف کرد و ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه، نیز اعلام کرد «ایران متعهد به ان‌پی‌تی و موافقت‌نامه جامع پادمان و همکاری حرفه‌ای با آژانس است».

آقای کمالوندی همچنین در واکنش به انتشار خبر بلومبرگ یکشنبه شب به خبرگزاری ایرنا، رسانه رسمی دولت ایران گفت این کشور تا کنون غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد نداشته است و «وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌سازی به معنی غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد نیست.»

ایران پیش‌تر غنی‌سازی تا ۶۰ درصد را به آژانس اطلاع داده بود.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس اتمی سازمان ملل متحد در آذر ماه و در پی اعلامیه ایران مبنی بر آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی گفته بود این میزان غنی‌سازی مساله «پیش‌پا افتاده‌ای» نیست و «عواقب» خواهد داشت.

آقای گروسی در نشست «دیالوگ مدیترانه» که توسط وزارت خارجه ایتالیا در رم تشکیل می‌شود و به «رم مد» معروف است، گفت: «ایران به ما اطلاع داده بود (که ظرفیت غنی‌سازی را) سه‌ برابر خواهد کرد. دو برابر نه، سه برابر. یعنی ۶۰٪ که خیلی به مرحله نظامی ۹۰ درصد، نزدیک است.»

گفته شده است که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «بزودی» به تهران سفر و درباره موارد اختلاف با ایران گفتگو کند از جمله یافتن آثار اورانیوم ۸۴ درصد غنی‌شده.

چند روز پیش آقای کمالوندی گزارش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص وجود ذرات اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در تاسیسات اتمی ایران، را «یک توطئه» خوانده و گفته بود «بر اساس تعهدات در پادمان‌ها و معاهده ان پی تی ایران حق دارد که غنی سازی را با هر درصدی که بخواهد انجام دهد.»

او در مصاحبه‌ با تلویزیون پرس‌تی‌وی وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی در مورد انتشار گزارش‌هایی در خصوص کشف آثار اورانیوم با غنای ۸۴ درصد از سوی بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی گفت که «به خوبی مشاهده می‌شود که یک توطئه در اینجا در جریان است.»

هفته گذشته، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متوجه آثار غنی‌سازی ۸۴ درصدی در تاسیسات هسته‌ای ایران شده‌اند اما هنوز نمی‌دانند که این میزان غنی‌سازی، عمدی بوده یا نتیجه رسوب تصادفی در شبکه لوله‌هایی ازسانتریفیوژهاست.

خلوص ۸۴ درصدی اورانیوم، نزدیک به غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی است.

ابراز نگرانی آلمان و اسرائیل

آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان روز سه‌شنبه گفت که این کشور و اسرائیل نگران این تحول هستند، چون به عقیده آنها این میزان غنی‌سازی توجیه غیرنظامی ندارد.

خانم بربوک در کنفرانسی خبری با اِلی کوهن وزیر خارجه اسرائیل گفت: «ما مشترکا نگران سرعت گرفتن برنامه اتمی ایران هستیم و نگران گزارش‌های اخیری هستیم که می‌گوید غنی‌سازی با خلوص خیلی بالا انجام شده است. این سطح غنی‌سازی هیچ توجیه غیرنظامی ندارد.»

به گزارش آسوشیتدپرس آقای کوهن هم در این کنفرانس به دو گزینه برای برخورد با ایران اشاره کرد: یکی متوسل شدن به مکانیسم «ماشه» برای اعمال تحریم‌های سازمان ملل و دیگری «داشتن یک گزینه معتبر نظامی».

مکانیسم معروف به «ماشه» بخشی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است که توافق ۲۰۱۵ اتمی، برجام، در قالب آن رسمیت یافت.

آقای کوهن گفت: «اطلاعات و دانش ما نشان می‌دهد که حالا وقت مناسبی برای کار به روی این دو قدم مشخص است.»

اما خانم بربوک بر اهمیت «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی به روش‌های دیپلماتیک» تاکید کرد چون «هر راه حل دیگری فاجعه بار خواهد بود.»

او افزود که «مهم است که .... جامعه جهانی این موضوع را با صدایی متحد برای ایران روشن کند.»

غنی‌سازی اورانیوم

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.