رفتن به محتوای اصلی

تحریم‌های تازه آمریکا بر تجارت پتروشیمی ایران
03.03.2023 - 10:16

دولت آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد

وزارت خزانه داری آمریکا ۲۰ کشتی و ۱۱ شرکت مستقر در چین، امارات و ویتنام را به دلیل انتقال و فروش نفت جمهوری اسلامی تحریم کرد. وزارت بازرگانی آمریکا نیز علیه ۲۸ شرکت و نهاد چینی به دلیل تهدید امنیت ملی آمریکا، از جمله تعامل با ایران، محدودیت‌های صادراتی اعمال کرد.

طبق اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، دو شرکت که هدف این تحریم‌ها قرار گرفته‌اند در چین مستقر هستند و بقیه در امارات متحده عربی و ویتنام هستند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در واکنش به تحریم‌های جدید این کشور علیه ۲۰ کشتی و ۱۱ شرکت مرتبط با جمهوری اسلامی نوشت: «ما به اجرای تحریم‌های خود علیه ایران ادامه خواهیم داد.»

با این حال، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا به رویترز گفت: «ما به این تحریم‌ها عادت کرده‌ایم، اما اگر آمریکا بخواهد روزی به برجام بازگردد، برای این دولت لغو کردن این تحریم‌ها چالش‌برانگیز خواهد بود.»

از سوی دیگر، وزارت بازرگانی آمریکا نیز علیه ۲۸ شرکت و نهاد چینی به دلیل تهدید امنیت ملی آمریکا، از جمله تعامل با یک شرکت تحت تحریم الکترونیک ایرانی وابسته به نیروهای نظامی جمهوری اسلامی، محدودیت‌های صادراتی اعمال کرد.

وزارت بازرگانی آمریکا کمک این نهادهای چینی به برنامه موشکی بالستیک پاکستان و ارائه ابزارهای نظارتی به حکومت نظامی میانمار را از دیگر دلایل این تحریم عنوان کرد.

در اواخر بهمن ماه نیز، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد شش شرکت تولید کننده محصولات پتروشیمی در ایران و شرکت‌های تابعه آنها و نیز سه شرکت در مالزی و سنگاپور را به دلیل نقش کلیدی آنها در تولید، فروش و انتقال صدها میلیون دلار تولیدات پتروشیمی و نفتی ایران، تحریم کرده است.

پتروشیمی امیرکبیر و شرکت تابعه آن پتروشیمی سیمرغ، پتروشیمی لاله، تینا تدبیر مارون، افق سپهر مارون و صنایع تکمیلی مارون، شرکت‌های ایرانی هستند که در فهرست تحریم‌های قبلی آمریکا قرار گرفتند.

آمریکا در ماه‌های اخیر به دلیل اقدامات جمهوری اسلامی در سرکوب معترضان ایران، ارائه پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین و نیز فروش غیرقانونی محصولات نفتی و پتروشیمی در نقض تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای خود، حکومت ایران را هدف چندین دور تحریم قرار داده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.