رفتن به محتوای اصلی

واکنش چین به محدودیت‌ها علیه تیک‌تاک
18.03.2023 - 13:29

ستفاده از اپلیکیشن اشتراک‌گذاری ویدئو و تصویر چینی تیک‌تاک که محبوبیت فراوانی بین جوانان دارد روی تلفن‌های رسمی دولتی و همه ابزار‌های ارتباطی مورد استفاده در وزارتخانه‌های دولتی بریتانیا ممنوع شده است. دلیل این ممنوعیت چگونگی استفاده این اپلیکیشن از اطلاعات و داده‌های کاربران است.

این اقدام پس از اقدام مشابه چندین دولت دیگر از جمله ایالات‌متحده آمریکا، کانادا و بلژیک بوده است.

هر‌چند تیک‌تاک به‌شدت ادعای در اختیار گذاشتن اطلاعات کاربران خود به دولت چین را رد می‌کند.

دولت بریتانیا چه اعلام کرده است؟

پارلمان بریتانیا

 

دولت بریتانیا اعلام کرده است که از این پس استفاده از اپلیکیشن تیک‌تاک در تلفن‌های دولتی و همه ابزار‌های مربوط به وزارتخانه‌های دولتی و کارکنان دولت ممنوع است.

الیور داودن، وزیر فرهنگ بریتانیا به اعضای پارلمان گفت این اپلیکیشن به دلایل امنیتی فوری و اضطراری ممنوع شده و این عمل را حرکتی «پیشگیرانه» اعلام کرده است و گزارشی از مرکز امنیت سایبری هم ارائه داده است.

آقای داودن می‌گوید:«امنیت اطلاعات حساس دولتی در اولویت قرار دارد».او در ادامه به اعضای پارلمان گفت که این ممنوعیت شامل تلفن‌های شخصی آنها یا عموم مردم نخواهد شد چون این واکنش فقط برای «خطر امنیتی ویژه ابزار‌ها و دستگاه‌های دولتی» است.

Short presentational grey line

زوئی کلاینمن، دبیر بخش فناوری بی‌بی‌سی

شبکه اجتماعی اطلاعات فراوانی از شما در اختیار دارد. اینکه چقدر و چه مدت فیلم خاصی را تماشا می‌کند و در مورد کدام فیلم اظهار‌نظر می‌کنید یا به آن علاقه نشان می‌دهید. اگر حساب کاربری داشته باشید سن و مکان و نوع ابزار شما را نیز می‌داننند و حتی آهنگ و ریتم تایپ کردن شما را هم می‌شناسند. کوکی‌های موجود در این اپلیکیشن‌ها فعالیت‌های شما را در هر جای دیگری در اینترنت رصد می‌کند و زیر نظر دارد و البته همه شبکه‌های اجتماعی عظیم هم چنین کارهایی می‌کنند.

Short presentational grey line

پارلمان بریتانیا در ماه اوت گذشته پس از آگاهی و نگرانی از خطر انتقال اطلاعات به دولت چین حساب کاربری خود را تیک‌تاک بست.

هر‌چند بخش‌های دیگر دولت و وزیرانی مانند گرانت شاپس، وزیر امور بازرگانی، انرژی و استراتژی صنعتی به تازگی صفحه‌های خود را به‌روز کرده‌اند.

وزرای دولت بریتانیا تحت فشار قرار دارند تا از سیاست‌های آمریکا و کمیسیون اروپا پیروی کنند که هر دو استفاده از اپلیکیشن تیک‌تاک را برای ابزار‌ها و دستگاه‌های رسمی دولتی ممنوع کرده‌اند.

کانادا و بلژیک هم واکنش مشابهی نشان داده‌اند و دولت هند از سال ۲۰۲۰ این اپلیکیشن را به طور کامل در سراسر کشور ممنوع کرده است.

تیک‌تاک چه می‌گوید؟

تیک‌تاک

 

مانند بیشتر شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی تیک‌تاک هم مقدار زیادی از اطلاعات و داده‌های کاربران خود را جمع می‌کند مانند مکان و اپلیکیشن‌های دیگری که آنها استفاده می‌کنند.

هر‌چند چون مالکیت تیک‌تاک در اختیار شرکت چینی بایت‌دنس مستقر در پکن است نگرانی‌های در مورد انتقال و در اختیار گذاشته شدن اطلاعات کاربران به دولت چین وجود دارد.

زوئی کلاینمن، دبیر بخش فناوری بی‌بی‌سی توضیح می‌دهد:«دولت چین از تمام کسب‌و‌کار‌های مستقر در این کشور انتظار همکاری دارد و هیچ‌کس به‌راستی نمی‌داند شرکت بایت‌دنس تا چه حد برای در اختیار گذاشتن اطلاعات کاربران تحت فشار قرار دارد».

مقامات دولت چین و مسئولان بایت‌دنس به‌طور صریح سؤاستفاده از داده‌ها و اطلاعات کاربران را رد کرده‌اند و اعلام کرده‌اند که چگونگی اداره و مدیریت اطلاعات در این شرکت تفاوتی با شرکت‌های دیگر شبکه‌های اجتماعی ندارد.

تیک‌تاک اعلام کرده است که اطلاعات کاربران را در اختیار دولت چین نمی‌گذارد و این ممنوعیت‌ها «ترس‌های نا‌بجایی» است که به دلیل اختلافات و مناقشان گسترده‌تر میان برخی کشور‌ها و چین ایجاد شده است.

برخی کشور‌ها مانند هند به‌طور کامل تیک‌تاک را ممنوع کرده‌اند و این شبکه اجتماعی در این کشور مسدود شده است.

در آمریکا ممنوعیت اپلیکیشن تیک‌تاک برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ و ریاست‌جمهوری دو‌نالد ترامپ مطرح شد.

به نظر می‌رسد دولت جو بایدن هم چندان دل خوشی از این شبکه اجتماعی ندارد.

قانون جدید محدود‌کننده‌ای در آمریکا طرح شده است که در صورت تمایل بتواند ممنوعیت اپلیکیشن‌ها را تصویب کند.

شو زی چو، مدیر اپلیکیشن تیک‌تاک قرار است هفته آینده شواهد و مستنداتی به سیاستمداران آمریکایی ارائه کند.

هنوز هیچ پیشنهادی مبنی بر ممنوعیت کامل و سراسری اپلیکیشن تیک‌تاک در بریتانیا وجود ندارد و الیور داودن، وزیر فرهنگ بریتانیا می‌گوید:«ما به همه افراد توصیه می‌کنیم با احتیاط از اینترنت استفاده کنند و پیش از دانلود و کاربری هر شبکه اجتماعی به دقت به سیاست‌ها و چگونگی استفاده هر شبکه اجتماعی از داده‌های کاربران توجه کنند».

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.