رفتن به محتوای اصلی

ویدئو – حمله ماموران شهرداری به دستفروشان در روزهای پایانی سال
23.03.2023 - 15:38
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر

ماموران شهرداری گرگان با حمایت نیروی انتظامی به دستفروشان این شهر حمله کردند اما با مقاومت یک خانم شجاع نتوانستند کاری از پیش ببرند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، ویدئویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن یک خانم شجاع گرگانی در مقابل حمله ماموران شهرداری به دستفروشان ایستادگی کرده و مانع سرقت اموال دستفروشان توسط ماموران شهرداری و نیروی انتظامی می‌شود. این ویدئو نشان می‌دهد، در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱، ماموران شهرداری گرگان به همراه ماموران نیروی انتظامی به دستفروشان در شهر گرگان حمله کرده و مانع کسب آنها شده‌اند.

یک خانم رهگذر، بجای بی‌تفاوت بودن و تنها نگاه کردن به این موضوع ، ایستاده و درد مشترک مردم را فریاد می‌زند. این خانم یک تنه جلوی ماموران شهرداری ایستاد و با فریاد اجازه نداد وسایل دستفروشان را به سرقت ببرند. وی سپس، هر وسیله‌ای که ماموران در خودروی خود گذاشته بودند، را بیرون کشید و به صاحبان آنها برگرداند.

این خانم شجاع به ماموران می‌گوید: نان حلال می‌خورند، دزدی و اختلاس نمی‌کنند. وی ماموران را تهدید کرده و با فریاد می‌گوید کسی اجازه دست زدن به وسایل دستفروشان را ندارند. او همچنین خطاب به مردم می‌گوید، اینها (مقامات حکومتی) می‌خواهند زنان شما فساد کنند، جوان‌ها دزدی کنند. در ادامه با ایستادگی او، بقیه مردم هم با او هم صدا شده و اجازه سرقت اموال دست‌فروشان را به ماموران نداند.

هراس ماموران از مقاومت مردم

ماموران سد معبر شهرداری، افراد لمپن‌ می‌باشند که تنها با گرفتن حق الحساب اجازه کار به دستفروشان را می‌دهند. در چند ماه گذشته با بالا گرفتن اعتراضات این افراد بشدت از مقاومت مردم هراس دارند. آنها با کوچکترین مقاومت مردم و دستفروشان بسرعت منطقه را ترک می‌کنند.

با گسترش فقر و بیکاری دستفروشی به بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی مردم تبدیل شده است. دستفروشی پیش از آنکه یک پدیده اجتماعی باشد یک معضل اقتصادی است. با وخامت اوضاع اقتصادی کشور روزانه به تعداد دستفروشـان اضافه می‌شود. آنها این کار را به عنوان آخرین راه‌کار برای نجات از فقر و درماندگی انتخاب می‌کنند. برخی از دستفروشـان دارای مدارک تحصیلی بالا حتی در حد دکترا هم می‌باشند.

دستفروشان بدنه هر اعتراض در کف خیابان

دستفروشـان بخوبی علت فقر خود که چپاول سرمایه‌های ملی کشور توسط سران حکومت است را درک می‌کنند. مقامات حکومتی نیز از بودن این افراد با پتانسیل بالای اعتراض در کف خیابان هراس دارند. آنها تلاش می‌کنند با تهدید و ارعاب آنها را در خیابان‌ها کنترل کنند تا در صورت بروز اعتراضات به عنوان بدنه آن حضور نداشته باشند. اما اعتراضات ماه‌های گذشته نشان داده که این تلاش‌ها بی‌ثمر بوده و دستفروشـان در صورت بروز اعتراضات سریعا به آن پیوسته‌اند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.