رفتن به محتوای اصلی

کورس روزانه مرگ در جاده‌های کشور ادامه دارد
26.03.2023 - 10:44
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر

طبق آمار رسمی منتشره روزانه بیش از ۵۰ تن در تصادفات جاده‌ای کشته شده و چندین برابر این تعداد نیز زخمی می‌شوند

کورس مرگ در جاده‌های کشور به صورت روزانه ادامه دارد. این فاجعه با شروع سفرهای نوروزی ۱۴۰۲ به صورت تصاعدی افزایش داشته است. به گزارش یک مقام پلیس راهور تنها در چهار روز نخست سفرهای نوروزی، ۱۷۶ تن کشته و ۴۱۱۶ تن زخمی شده‌اند. این آمار تنها مربوط به بازه زمانی ۲۴ تا ۲۷ اسفند است. پس از آن با توجه به حجم بالای تردد مردم در روزهای عید این آمار بی‌تردید افزایش چشمگیری داشته است. بجز خودروهای شخصی امسال وسایل حمل و نقل عمومی نیز درکورس مرگ شرکت داشته‌اند.

طبق آخرین گزارش رسمی سازمان پزشکی قانونی ایران، شمار افراد کشته شده درتصادف‌های جاده‌ای طی سال ۹۹ نزدیک به ۱۵۴۰۰ نفر بود. طبق اعلام وزارت راه آمار ذکرشده سالانه بیش از ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. به این ترتیب آمار کشته‌ شده‌ها در تصادفات جاده‌ای سال ۱۴۰۱ بایستی به رقم ۲۰ هزار نفر برسد.

کشته شدن روزانه ۵۰ نفر در حوادث جاده‌ای

طبق آمار رسمی منتشره روزانه بیش از ۵۰ تن در تصادفات جاده‌ای کشته شده و چندین برابر این تعداد نیز زخمی می‌شوند.

ناایمن بودن و غیر استاندارد بودن جاده‌های و عدم رعایت قوانین حوزه حمل و نقل، ایران را در فهرست کشورهایی قرار داده که بیشترین تلفات جاده‌ای را دارند. عدم رعایت استاندارد‌های ایمنی در ساخت خودروهای داخلی آنها را به ارابه‌های مرگ تبدیل کرده که روزانه بیش از ۵۰ خانواده را داغدار می‌کند.

پیش از این مقامات پلیس راه با تکذیب اینکه علت حوادث رانندگی جاده‌های حادثه خیز و خودروهای ناایمن است، علت اصلی این حوادث را عامل انسانی عنوان کرد و گفته بود، سهم عامل انسانی در بین عوامل سه گانه بر تصادفات جاده‌ای بیشتر است.

تلاش مقامات دولتی برای پایین نشان دادن تلفات جاده‌ای

مقامات دولتی تلاش می‌کنند، با دست بردن در آمارها تعداد تلفات جـاده‌ای را کم نشان دهند. آنها با دسته‌بندی تلفات رانندگی به حوادث درجه یک و دو و بندهای جدید، بسیاری از کشته‌شدگان را جز تلفات رانندگی محسوب نمی‌کنند. آنها تلاش می‌کنند که به این صورت آمار تلفات را پایین نگه دارند.

نابودی زیرساخت‌های کشور از جمله جـاده‌های در ۴۴ سال گذشته و عدم رشد آنها با تعداد خودروها در کشور باعث شده، آمار مرگ و میر جـاده‌ای در کشور غیر عادی باشد. آمار یک ساله تلفات جـاده‌ای در آلمان کمتر از آمار تلفات ۲۰ روزه نوروزی در ایران است. کاهش مرگ و میر جـاده‌ای نیاز به یک کار پایه‌ای دارد. اولین گام آن نیز کنار زدن این حکومت فاسد است که ارزشی برای جان انسان‌ها قائل نیست. اعتراضات شش ماهه اخیرنشان داد، مردم بدرستی علت اصلی همه مشکلات کشور را دریافته‌ و برای تغییر آن تلاش می‌کنند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.