رفتن به محتوای اصلی

انتقاد مقام سینمای آخوندی به انتشار برادران لیلا در فضای مجازی
29.03.2023 - 09:40

یک مقام وزارت ارشاد از سازندگان فیلم سینمایی برادران لیلا در رابطه با «انتشار غیرقانونی این فیلم» انتقاد کرده است.

روح الله سهرابی، مدیرکل اداره نظارت بر نمایش سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت ارشاد، در مصاحبه‌ای که در سایت این سازمان منتشر شده، از تهیه کنندگان فیلم برادران لیلا برای حضور در جشنواره‌های خارجی و اکران بین‌المللی قبل از دریافت مجوز‌های لازم انتقاد کرد.

آقای سهرابی گفت:‌ «این که فیلمی در پلتفرم‌های خارجی منتشر شود به طور طبیعی وارد شبکه قاچاق خواهد شد. دست اندرکاران اصلی فیلم باید خود متوجه این مساله می بودند تا اینگ ونه خودخواسته موجب انتشار غیرقانونی فیلم نمی شدند.»

او همچنین فیلم برادران لیلا را فیلمی با «مضمون و محتوای تلخ و ناامید کننده» نامید.

برادران لیلا به نویسندگی و کارگردان سعید روستایی، داستان خانواده‌ای فقیر در تهران را بازگو می‌کند که تلاش‌های دختر خانواده و چهار برادرش برای کسب درآمد به خاطر نوسان شدید بهای دلار دچار مشکل می‌شود.

این فیلم در سال ۲۰۲۲ در جشنواره سینمایی کن برنده جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم شد.

فیلم برادران لیلا که در ایران همچنان فاقد پروانه نمایش است، پیش از نوروز در اینترنت منتشر شد.

مقام سینمایی ایران: انتشار غیرقانونی برادران لیلا «خودخواسته» بود

حاشیه‌های فیلم «برادران لیلا» ادامه دارد و همزمان با اکران آنلاین این فیلم در فرانسه، خبر می‌رسد که نسخه دیجیتال آن غیر قانونی در فضای مجازی منتشر شده است.

از دیروز نسخه قاچاق این فیلم در حالی در شبکه‌ها و کانال‌های تلگرامی دست‌به‌دست می‌شود که فیلم «برادران لیلا» همچنان در توقیف وزارت ارشاد است و به آن اجازه کران نداده‌اند.

حضور فیلم و دست‌اندرکاران «برادران لیلا» در جشنواره فیلم کن با واکنش‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روبرو شد.

وزیر ارشاد اسلامی ایران در خرداد اعلام کرد که این فیلم بدون دریافت مجوز اکران، به کن رفته و «عوامل آن به دلیل عدم رعایت قانون مشمول ضوابط تنبیهی می‌شوند.»

امروز محمدمهدی اسماعیلی، دوباره در مشهد تاکید کرد که «از این پس هیچ فیلمی به جشنواره نمی‌رسد مگر اینکه شورای نمایش مجوز اکران آن را صادر کند».

آقای اسماعیلی درباره صادر نشدن پروانه نمایش برای فیلم‌هایی مانند «برادران لیلا» گفت: «هیچ فیلم توقیفی در دوره جدید نداریم و همه فیلم‌هایی که از دوره قبل پروانه نمایش دریافت نکرده بودند، با همکاری عوامل‌شان به پخش رسیده و اکران شدند.»

سوم بهمن‌ماه امسال، جواد نروزبیگی، تهیه‌کننده فیلم «برادران لیلا»، در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایسنا» خبر داد که به اتهام ساخت این فیلم، پرونده‌ای در دستگاه قضایی برای او تشکیل شده و از مسئولان سینمایی خواست که برای حل این موضوع اقدام کنند.

آقای نوروزبیگی در این مصاحبه از اعضای شورای پروانه نمایش خواسته بود: «با توجه به نمایش نسخه‌ای تازه‌ از فیلم در فرانسه تا یک ماه آینده، تکلیف فیلم را برای اکران قانونی داخل مشخص کند».

آقای نوروزبیگی همچنین درباره اکران عمومی این فیلم هم گفته بود «در چند مرحله طی جلسات حضوری متعدد و نیز به صورت کتبی درخواست دادم که فیلم برادران لیلا در شورای پروانه نمایش بررسی و شرایط برای اکران مهیا شود اما واکنش‌ها نشان می‌داد که انگار چنین نخواهد شد.»

پیش از این در بیست و هشتم دی‌ماه اعلام شد که پیش‌فروش «نسخه بلو-ری» فیلم برادران لیلا در سایت‌های فروش آنلاین فرانسوی آغاز شده است.

سایت ‌های فرانسوی اعلام کرده‌ بودند که قیمت «بلو-ری» پیش‌فروش فیلم برادران لیلا، بیست و پنج یورو و «دی‌وی دی» آن بدون احتساب هزینه حمل و نقل، بیست یورو است.

هنوز تهیه‌کننده و کارگردان فیلم برادران لیلا به خبر انتشار غیرقانونی این فیلم واکنشی نشان نداده‌اند و مشخص نیست که از داخل یا خارج از ایران چنین اقدامی صورت گرفته است.

پیشتر این احتمال داده شده بود که به دلیل نوع عرضه این فیلم به شکل «بلو-ری» امکان عرضه قاچاق آن هم به وجود آید.

دیسک بلوری یک فرمت ذخیره‌سازی داده لوح نوری دیجیتال است ودر حال حاضر بیشتر برای ذخیرهٔ ویدئو با وضوح بسیار بالا به‌ کار برده می‌شود.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.