رفتن به محتوای اصلی

ناآرامی‌های روسیه ممکن است ماه‌ها طول بکشد
25.06.2023 - 20:39

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که چالش بی‌سابقه نیروهای گروه واگنر با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، که شکاف‌های جدیدی را در توانایی رهبری او آشکار کرد، ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها به طول بیانجامد.

بلینکن روز یکشنبه چهارم تیر در گفت‌وگو با شبکه خبری «ای‌بی‌سی» آمریکا درباره شورش یوگنی پریگوژین، رهبر واگنر، علیه پوتین گفت: «فکر نمی‌کنم که ما هنوز پرده آخر را دیده باشیم.»

او افزود تنش‌هایی که جرقه این اقدام را زد، ماه‌هاست افزایش یافته و این ناآرامی‌ها می‌تواند بر قابلیت‌های نظامی مسکو در اوکراین تاثیر بگذارد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «ما شاهد ظهور ترک‌های بیشتری در نمای روسیه بوده‌ایم. هنوز خیلی زود است که بگوییم دقیقا کجا می‌روند و چه زمانی به آنجا می‌رسند. اما مطمئنا ما انواع سؤالات جدیدی داریم که پوتین باید در هفته‌ها و ماه‌های آینده به آنها پاسخ دهد.»

بلینکن ناآرامی‌های روسیه را یک «مسئله داخلی» برای پوتین توصیف کرد.

او گفت: «تمرکز ما قاطعانه و بی‌امان بر اوکراین است، و مطمئن می‌شویم آنچه را که برای دفاع از خود و بازپس‌گیری سرزمین‌هایی که روسیه تصرف کرده، دارد.»

آمریکا که در شبانه‌روز گذشته رایزنی‌های فشرده‌ای را با متحدان اروپایی خود درباره بحران روسیه داشته، تاکنون از اظهارنظر مستقیم در این مورد خودداری کرده بود.

علاوه بر گفت‌وگوهای بایدن، خود بلینکن نیز در روز شنبه با همتایان خود در کشورهای گروه هفت و همچنین لهستان و ترکیه در این باره گفت‌وگو کرد.

بلینکن با اشاره به «شکست استراتژیک» پوتین در اوکراین گفت: «روس‌ها مجبور بودند از مسکو در برابر مزدورانی که خودشان ساخته بودند، دفاع کنند.»

مقامات ایالات متحده انتظار دارند در روزها و هفته‌های آینده اطلاعات بیشتری در مورد وقایع رخ داده در روسیه، از جمله جزئیات معامله روسیه با پریگوژین که با میانجیگری الکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهور بلاروس صورت گرفت، به دست بیاورند.

این توافق موجب شد که نیروهای واگنر از روسیه به پایگاه‌های خود بازگردند و کرملین اعلام کند که رهبر واگنر به بلاروس می‌رود.

بلینکن درباره تماس لوکاشنکو با پریگوژین گفت: «ممکن است پوتین نخواسته خود را در سطح مذاکره مستقیم با پریگوژین پایین بیاورد.»

نیروهای تحت رهبری پریگوژین، متحد سابق پوتین، خونین‌ترین نبردها را در جنگ شانزده ماهه روسیه در اوکراین انجام داده‌اند.

بلینکن به شبکه تلویزیون آمریکایی گفت: «ممکن است تعقیب تجاوز به اوکراین برای روس‌ها به همان اندازه که حواسشان پرت شده و دچار تفرقه شوند، سخت‌تر شود».

همزمان بن کاردین سناتور آمریکایی گفت که ناآرامی اخیر در روسیه، کمک واشنگتن به اوکراین را در حالی که این کشور در حال ضدحمله علیه روسیه است، کاهش نمی‌دهد.»

این سناتور دموکرات عضو کمیته روابط خارجی سنا به فاکس نیوز گفت: «این زمان بحرانی برای اوکراین است. این ضدحمله تعیین کننده این است که ما در یکی دو سال آینده به کجا خواهیم رسید. بنابراین بسیار مهم است که حمایت خود را حفظ کنیم و در مورد نیازهای اوکراین، فریب آنچه را که امروز در روسیه می‌گذرد، نخوریم.»

حمایت چین و کره شمالی از روسیه

اما همزمان روز یکشنبه وزارت خارجه چین اطمینان داد که از تلاش‌های روسیه برای «حفاظت از ثبات» این کشور حمایت می‌کند.

این اولین واکنش پکن پس از شورش گروه شبه‌نظامی واگنر علیه کرملین به شمار می‌رود.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «چین به عنوان یک همسایه دوست و یک شریک استراتژیک، از روسیه در تلاش‌هایش برای حفاظت از ثبات، توسعه و دستیابی به رفاه حمایت می‌کند.»

پکن تاکید کرد که آنچه اخیرا در روسیه رخ داده یک «مسئله داخلی» است.

رسانه‌های دولتی کره شمالی نیز روز یکشنبه گزارش دادند که این کشور حمایت کامل خود را از روسیه پس از شورش گروه شبه نظامی واگنر اعلام کرده است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی گزارش داد ایم چون ایل، معاون وزیر خارجه کره شمالی، در دیدار با الکساندر ماتسگورا، سفیر روسیه در پیونگ‌یانگ، قاطعانه گفته که شورش مسلحانه اخیر در روسیه با «موفقیت سرکوب خواهد شد.»

پیشتر کره شمالی تهاجم روسیه علیه اوکراین را «جنگ نیابتی» آمریکا با هدف نابودی روسیه خوانده و کمک نظامی غرب به کی‌یف را محکوم کرده است.

روسیه به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، مدت‌هاست که تحریم‌های جدید علیه کره شمالی را به دلیل برنامه هسته‌ای و شلیک‌های مکرر موشکی این کشور وتو کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.