رفتن به محتوای اصلی

کاخ سفید: با تهران برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران به توافق نرسیدیم
17.07.2023 - 12:02

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اعلام کرد که با وجود تلاش دولت بایدن برای آزادی شهروندان آمریکایی به گروگان گرفته شده در ایران، هنوز واشینگتن به هیچ توافقی با تهران در این زمینه نرسیده است.

سالیوان روز یکشنبه ۲۵ تیر به شبکه تلویزیونی آمریکایی سی‌بی‌اس گفت: «ما در این زمینه با ایران تماس غیرمستقیم داشته‌ایم تا بتوانیم به توافقی دست یابیم که بتواند آنها را آزاد کند.»

او افزود: «ما به تفاهمی نرسیدیم. کار در این زمینه را ادامه می‌دهیم. اما متاسفانه امروز چیزی برای اعلام ندارم.»

جمهوری اسلامی برای اعمال فشار بر کشورهای دیگر به ویژه کشورهای غربی، اتباع خارجی یا شهروندان دوتابعیتی را خودسرانه بازداشت می‌کند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین اضافه کرد که دولت جو بایدن به هیچ توافق واقعی با ایران بر سر مساله هسته‌ای نزدیک نیست.

چندی پیش، وب‌سایت میدل‌ایست‌آی به نقل از منابع ایرانی خود گزارش داد مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی و آمریکا به دلیل اختلاف نظر بر سر زندانیان آمریکایی به تعویق افتاده است.

این منابع ایرانی که نامشان فاش نشده، گفته‌اند مقامات واشینگتن خواهان آزادی چهارمین زندانی آمریکایی محبوس در ایران هستند اما نهادهای جمهوری اسلامی در این مورد با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

آمریکا بارها اعلام کرده که سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز، سه ایرانی-آمریکایی که به اتهام جاسوسی زندانی شده‌اند باید آزاد شوند. اما نام چهارمین زندانی فاش نشده است.

این منابع ایرانی آگاه از مذاکرات به میدل‌ایست‌آی گفتند که این اختلافات درون جمهوری اسلامی، تلاش‌ها برای دست‌یابی به توافق هسته‌ای موقت بین تهران و واشینگتن را با شکست مواجه کرده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در یک سخنرانی با یک توافق به شرط حفظ زیرساخت‌های هسته‌ای ایران موافقت کرد.

یک منبع به میدل‌ایست‌آی گفت که ابراهیم رئیسی آماده است تا چهارمین زندانی را به عنوان بخشی از این معامله آزاد کند اما صداهای مخالفی در برخی نهادهای بانفوذ وجود دارد که اصرار دارند سرنوشت چهارمین زندانی باید به عنوان موضوعی جداگانه مورد بحث قرار گیرد.

همچنین در روزهای اخیر، به مرخصی اجباری رفتن رابرت مالی نماینده پیشین آمریکا در امور ایران، وضعیت مذاکرات میان تهران و غرب را پیچیده کرده است.

روزنامه تهران‌تایمز نزدیک به حکومت ایران پیشتر گزارش داده که نزدیکی بیش از حد رابرت مالی به دستیاران و مشاوران غیر‌رسمی ایرانی، زمینه سقوط او را فراهم کرد.

بر این اساس، مالی با محافل و افراد مختلف از جمله سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل و ایرانیان دیگری در تماس بوده که رد پایشان در دیپلماسی واشینگتن در قبال تهران دیده می‌شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.