رفتن به محتوای اصلی

واشنگتن خود را برای حمله تلافی جویانه ایران به اسرائيل آماده می‌کند

واشنگتن خود را برای حمله تلافی جویانه ایران به اسرائيل آماده می‌کند

گزارش‌ها از آمریکا حاکی از آن است که واشنگتن خود را برای احتمال حمله ایران به اسرائيل یا اهداف مربوط به آمریکا در خاورمیانه آماده می‌کند.

روز جمعه شبکه خبری سی‌ان‌ان و پس از آن خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی خبر دادند که واشنگتن در پی حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه و پیش‌بینی حمله تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی «در وضعیت هشیاری کامل» است.

تصویر

یک مقام ارشد آمریکایی به شبکه سی‌ان‌ان گفته است که واشنگتن در وضعیت هشدار بالاست و «فعالانه» خود را برای حمله «قابل ملاحظه» جمهوری اسلامی ظرف هفته آینده و یا پس از آن آماده می‌کند.

روز دوشنبه ۱۳ فروردین، کنسولگری ایران در دمشق هدف حمله هوایی قرار گرفت و هفت عضو ارشد سپاه پاسداران از جمله سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی و معاون او سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی رحیمی کشته شدند.

محمدرضا زاهدی از فرماندهان باسابقه سپاه بود که سابقه فرماندهی لشکر ۱۴ امام حسین اصفهان، نیروی زمینی سپاه، نیروی هوایی سپاه و معاونت عملیات کل سپاه را داشت.

از روز دوشنبه که این حمله انجام شد،‌ مقامات جمهوری اسلامی پیوسته در حال تهدید لفظی اسرائیل هستند و تابلوهایی با پیام «انتقام پشیمان‌کننده» در تهران به نمایش گذاشته شد.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از چهار مقام اسرائیلی گزارش داده است که اسرائیل مسئول حمله در دمشق است اگر چه اسرائيل، به روال همیشگی خود، رسما مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

هرچند هنوز نشانه مشخصی از اقدام نظامی مستقیم ایران علیه اسرائیل دیده نمی‌شود، تهدید احتمالی در اسرائیل جدی گرفته شده و حالا به نظر می رسد که آمریکا نیز خود را برای این حمله آماده می‌کند.

یک مقام ارشد دولت جو بایدن به خبرگزاری رویترز گفته است: «تیم‌هایی از دو کشور در تماس مرتب با یکدیگرند و آمریکا کاملا از دفاع اسرائيل در قبال تهدید ایران حمایت می‌کند.»

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان آمریکا معتقد است که حمله احتمالی ایران «حتمی‌الوقوع» است و علیه اهدافی دراسرائيل یا اهداف مرتبط با آمریکا در منطقه خواهد بود. براساس این گزارش دولت‌های دو کشور در تلاشند خود را برای این حمله «که ممکن است به شیوه‌های مختلفی انجام شود» آماده می‌کنند.

به گفته این مقام دولتی هیچ کدام از این دو کشور هنوز نمی‌دانند برنامه ایران برای حمله تلافی ‌جویانه چه وقت و چگونه اجرا خواهد شد.

پیش تر گزارش شده بود که اسرائیل تدابیر امنیتی را به دلیل نگرانی از حمله تلافی‌جویانه ایران یا گروه‌های نزدیک به آن افزایش داده است. این اقدام در پی تاکید جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا بر پشتیبانی از اسرائیل در برابر ایران در تماس تلفنی دیروز، ۴ آوریل با بنیامین نتانیاهو صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش‌ها ارتش اسرائیل تمام مرخصی‌ها در یگان‌های رزمی را لغو کرده و نیروهای ذخیره را برای تقویت واحدهای دفاع هوایی‌اش فراخوانده است.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست به نقل از منابع آگاه گزارش داد که سفارتخانه‌های اسرائیل در سراسر جهان با سطح هشدار بالا در برابر تهدید احتمالی علیه دیپلمات‌هایش در آماده‌باش هستند.

پس از حمله مرگبار به کنسولگری ایران در دمشق، که به طور گسترده به اسرائیل منتسب شده است، مقام‌های ایرانی هشدار داده‌اند که این حمله را تلافی خواهند کرد.

دیروز، اسرائیل سیستم موقعیت‌یاب ماهواره‌ای (جی‌پی‌اس) را در بخش‌های وسیعی از این کشور مسدود کرده تا امکان مختل کردن حرکت موشک‌ها و پهپادهای مبتنی بر موقعیت‌یاب ماهواره‌ای مهاجم را داشته باشد.

تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که علیرغم درخواست ارتش اسرائیل، مردم این کشور سراسیمه به فروشگاه‌ها هجوم برده‌اند و در تلاشند تا موادغذایی ذخیره کنند.

اسرائیل در مورد هدف گرفته شدن کنسولگری ایران در دمشق مطابق موارد مشابه اظهارنظر نکرده است، اما از سوی جمهوری اسلامی ایران مقصر شناخته شده است.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، گفته این حمله «بی‌پاسخ نخواهد ماند» و تابلوهای شهری در تهران، تصاویر محمدرضا زاهدی و دیگر سپاهیان کشته‌شده را با پیام «انتقام پشیمان‌کننده» به نمایش گذاشتند.

‌عکسی که از آقای زاهدی در رسانه‌ها و مراسم تشییع او استفاه می‌شود، چهره‌اش را خندان نشان می‌دهد ‌‌اما گروهی از کاربران کنجکاو شبکه‌های اجتماعی دریافته‌اند که چهره او با کمک اپلیکیشن چهره‌نگار «فیس‌اپ» دستکاری و خندان شده است. ‌

مراسم تشییع محمدرضا زاهدی و شش سپاهی کشته‌شده در حمله به کنسولگری ایران در دمشق امروز و همزمان با روز قدس در تهران برگزار شد. وبسایت خامنه‌ای به فارسی دیشب ۱۶ فروردین ویدیوهایی از خواندن «نماز میت» و دعای او در مراسم تشییع آقای زاهدی در صحن بیت رهبری در خیابان پاستور تهران منتشر کرد

 

آماده‌باش آمریکا و اسرائیل؛ واشینگتن و تل‌آویو در انتظار حمله تلافی‌جویانه تهران هستند

پس از آنکه رهبران جمهوری اسلامی اعلام کردند که درباره نحوه واکنش به حمله روز دوشنبه اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق تصمیم گرفته‌اند، مقام‌های دولت آمریکا و رسانه‌های این کشور از آماده‌باش کامل نیروهای آمریکا در منطقه و انتظار یک حمله از سوی تهران سخن می‌گویند.

یک مقام دولت آمریکا، که نامش اعلام نشد، روز جمعه ۱۷ فروردین به خبرگزاری رویترز گفت که ایالات متحده در آماده‌باش کامل است و برای حمله احتمالی حکومت ایران به اهداف اسرائیلی یا آمریکایی در منطقه در پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه آماده می‌شود.

شبکه سی‌ان‌ان، پیشتر گزارش داده بود که ممکن است جمهوری اسلامی در هفته آینده دست به حمله بزند.

این مقام آمریکایی با تایید این گزارش گفت: «ما قطعاً در سطح بالایی از هوشیاری هستیم.»

شبکه سی‌ان‌ان، روز جمعه ۱۷ فروردین، گزارش داد مقام‌های ارشد دولت آمریکا در حال حاضر بر این باورند که حمله جمهوری اسلامی «حتمی» است و این حمله احتمالا هفته آینده صورت خواهد گرفت.

این شبکه افزود دولت اسرائیل نیز دیدگاه مشابهی دارد و دو کشور می‌کوشند برای مقابله با این حملات آماده شوند.

در حمله روز دوشنبه اسرائیل، ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی در کنار سفارت ایران در دمشق هدف قرار گرفت. در این حمله، هفت عضو سپاه پاسداران، از جمله محمدرضا زاهدی فرمانده سپاه در سوریه و لبنان کشته شدند.

در همین حال، روزنامه نیویورک‌تایمز، روز جمعه به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد آمریکا خود را برای حمله‌های تلافی‌جویانه احتمالی جمهوری اسلامی آماده می‌کند و نیروهای نظامی ایالات متحده در منطقه را نیز در حالت آماده باش بالا قرار داده است.

این روزنامه همچنین به نقل از یک مقام اسرائیلی که نامش گفته نشده، نوشت: «اسرائیل در آمادگی برای حمله تلافی‌جویانه احتمالی ایران، نیروهای نظامی خود را در حالت آماده باش بالا قرار داده، مرخصی واحدهای رزمی را لغو کرده، نیروهای نظامی ذخیره را به واحدهای پدافند هوایی فراخوانده و سیگنال‌های جی‌پی‌اس را مسدود کرده است.»

روزنامه نیویورک تایمز در عین حال به نقل از دو مقام جمهوری اسلامی، که نام آنها را اعلام نکرده، افزود: «جمهوری اسلامی همه نیروهای مسلح خود را در حالت آماده‌باش بالا قرار داده و این تصمیم را گرفته است که باید برای ایجاد بازدارندگی، این بار «واکنش مستقیم» نشان دهد.»

ییگال کارمون، مشاور پیشین ضدتروریسم دو نخست‌وزیر اسرائیل، روز جمعهع به ایران‌اینترنشنال گفت: «ایران نه آماده است و نه تمایل دارد که وارد درگیری مستقیم با اسرائیل شود، در نتیجه، حمله مستقیم ایران به یکی از سفارتخانه‌های اسرائیل محتمل نیست.»

با وجود این به نظر می‌رسد که مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی ارزیابی دیگری دارند.

وزیر دفاع اسرائیل با تاکید بر اینکه کشورش به هر کجا که تصمیم بگیرد حمله خواهد کرد، گفت حمله اسرائیل علیه دشمنان «بسیار، بسیار سخت» است و به همین دلیل دشمن به دنبال راه‌های انتقام است.

او افزود: «انتقام‌گیری ممکن است از هر جایی، از جمله از ایران، صورت گیرد و اسرائیل خود را برای این مساله آماده می‌کند.»

دو مقام آمریکایی هم به پولیتیکو گفتند انتظار می‌رود ایران در روزهای آینده نوعی اقدام نظامی انتقام‌جویانه چشمگیر علیه نیروهای اسرائیلی انجام دهد.

یکی از این مقام‌ها گفت که پنتاگون معتقد است ایران نیروهای آمریکایی را هدف حمله قرار نخواهد داد و آمریکا در حال حاضر قصد ندارد تغییری در وضعیت نیروهای خود در منطقه ایجاد کند.

دو مقام آمریکایی، که نام آنها هم اعلام نشده، به ان‌بی‌سی نیوز گفتند که دولت آمریکا نگران است که ایران ممکن است قصد حمله تلافی‌جویانه به اهداف نظامی و اطلاعاتی در داخل اسرائیل را داشته باشد.

آنها گفتند دولت آمریکا بررسی گزینه‌ها برای چگونگی واکنش به اقدام‌های تلافی‌جویانه احتمالی ایران را آغاز کرده است.

جو بایدن،رییس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در تماسی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، درباره تهدید ایران گفتگو کرد و گفت ایالات متحده به طور کامل و با قدرت تمام از اسرائیل در برابر تهدید جمهوری اسلامی حمایت می‌کند.

وب‌سایت آکسیوس روز پنج‌شنبه به نقل از مقام‌های اسرائیلی که نام آنها اعلام نشد، گزارش داد اسرائیل به آمریکا گفته است اگر جمهوری اسلامی به حملات تلافی‌جویانه در پی حمله به کنسولگری ایران در دمشق دست بزند، اسرائیل قاطعانه واکنش نشان خواهد داد و درگیری فعلی را به سطح دیگری خواهد کشاند.

رهبران جمهوری اسلامی تهدید کرده‌اند که اسرائیل را به خاطر حمله ای که منجر به کشته شدن حمید رضا زاهدی، یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران شد، مجازات خواهند کرد.

مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی به آکسیوس گفتند که دولت بایدن و دولت اسرائیل بسیار نگران هستند که جمهوری اسلامی برای حمله‌ای قریب الوقوع آماده شود.

نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در لبنان، سوریه، عراق و غزه به اسرائیل حمله کرده‌اند، اما حمله‌ای از خاک ایران به اسرائیل صورت نگرفته است. حمله مستقیم جمهوری اسلامی به اسرائیل بی‌سابقه خواهد بود و می‌تواند به جنگ منطقه‌ای در خاورمیانه منجر شود

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بي بي سي

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید