رفتن به محتوای اصلی

در حمله جیش العدل به مقرهای نظامی در دو شهرستان راسک و چابهار حداقل سه نظامی کشته شده‌اند

در حمله جیش العدل به مقرهای نظامی در دو شهرستان راسک و چابهار حداقل سه نظامی کشته شده‌اند

مقام‌های دولت ایران می‌گویند که در حمله گروه شورشی جیش العدل به مقرهای نظامی در دو شهرستان راسک و چابهار حداقل سه نظامی کشته شده‌اند.

علیرضا مرحمتی، معاون امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان، در گفت‌وگو با شبکه خبر تلویزیون دولتی ایران با اعلام این خبر گفته است که درگیری‌ها همچنان در این دو شهر ادامه دارد.

او زمان شروع این حمله را ساعت ده شب چهارشنبه به وقت محلی عنوان کرد. او همچنین بدون ارائه آمار گفت که شماری از مهاجمان کشته و زخمی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی مهر «بر اساس اطلاعات موجود، سه عملیات تروریستی به صورت همزمان در کلانتری ۱۱ چابهار، سپاه چابهار و سپاه شهرستان راسک انجام شده است.»

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ایران، پاد، پیشتر به نقل از این مقام نوشت: «تروریست‌ها در راسک قصد داشتند وارد مقر سپاه شوند که با تبادل آتش نظامیان ناموفق بودند اما درگیری همچنان ادامه دارد.»

آقای مرحمتی به شبکه خبر گفت: «تروریست‌ها در شهرستان راسک طی حمله مسلحانه، قصد داشتند وارد مقر سپاه شوند که با تبادل آتش نظامیان، ناموفق بودند اما درگیری در این منطقه همچنان ادامه دارد.»

او گفت که مهاجمان «در راسک در حال حاضر در محاصره کامل قرار گرفته اند و در گیری‌ها در این منطقه، همچنان ادامه دارد.»

این مقام امنیتی در مورد حمله چابهار گفت که مهاجمان «توانسته‌اند به محیط مقر دریابانی سپاه وارد شوند اما با توجه به اقدام نیروهای نظامی مستقر، در حال حاضر زمین گیر شده‌اند، تعدادی از آنها زخمی شده و خبرهایی مبنی بر کشته شدن یکی از تروریست‌های وارد شده به این مقر نظامی نیز رسیده که صحت آن در حال بررسی است.»

او گفت که مهاجمان وارد شده به دریابانی چابهار «تحت محاصره کامل قرار گرفته اند» اما اضافه کرد که تیراندازی به این مقر ادامه دارد.

خبرگزاری مهر همچنین از کشته شدن «عباس میر»، جانشین کلانتری ۱۱ چابهار، در این درگیری ها خبر داده است.

معلوم نیست او یکی از سه نفری است که علیرضا مرحمتی به کشته شدن آنها اشاره کرد یا نه.

خبرگزاری حال وش که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد گزارش داد که اعضای جیش‌العدل در «ساعت ۱۲ بامداد امروز ۱۶ فروردین ۱۴۰۳، به چندین مقر نظامی در چابهار، راسک حمله کردند که با گذشت بیش از دو ساعت کماکان اعضای این گروه کنترل برخی از نقاط این شهرها را در اختیار خود گرفته و در حال درگیری هستند.»

این خبرگزاری پیشتر به نقل از جیش‌العدل «از تصرف مقرهای سپاه پاسداران در راسک و ستاد فرماندهی ناحیه چابهار و کلانتری ۱۲ و اداره آگاهی و کنترل بر انبار تسلیحات در طی حمله اعضای خود به این پایگاه‌ها» خبر داد.

خبرگزاری مهر گزارش داد که این حمله «از ارتفاعات سمت بیمارستان راسک به مقر سپاه» انجام شد که پاسخ متقابل نیروهای سپاه را به دنبال داشت.

 

در بیانیه‌ای که «رسانک نیوز» از گروه جیش‌العدل منتشر کرد آمده است که اعضای این گروه به نیروهای نظامی «که جهت کمک به نیروهای درگیر در مقرهای نظامی در حال اعزام بودند» شبیخون زده‌اند.

این گروه در بیانیه خود مدعی شد «ده‌ها تن از نیروهای کمکی دشمن در نزدیک بیمارستان امام علی چابهار» کشته شده‌اند.

سازمان «جیش العدل ایران» یک گروه اسلام‌گرای مسلح مخالف دولت ایران است که خود را «ارتش عدالت و برابری» و سنی معرفی می‌کند و می‌گوید برای دفاع از حقوق سنی‌ها به ویژه در استان سیستان و بلوچستان ایران می‌جنگد.

این گروه در موارد متعدد درگیری‌های مسلحانه و خونینی با نیروهای نظامی و امنیتی ایران داشته و مسئولیت چند حمله مسلحانه در مناطق مرزی جنوب شرق ایران را بر عهده گرفته است. ترور مقام‌ها و ربودن مرزبانان و نیروهای مسلح ایرانی هم از جمله فعالیت‌های این گروه است.

ایران اواخر دی ماه گذشته از حمله به مواضع این گروه در پاکستان خبر داد که باعث حمله متقابل پاکستان به «مخفیگاه‌های تروریست‌ها» در استان سیستان و بلوچستان ایران شد که حداقل ۹ نفر در آن کشته شدند.

حکومت ایران جیش العدل را تروریستی و وابسته به سازمان‌های اطلاعاتی عربستان سعودی و آمریکا می‌داند و آن را «جیش الظلم» می‌خواند. هرچند آمریکا هم، در کنار ژاپن و نیوزلند این گروه را تروریستی می‌شناسد.

علیرضا مرحمتی، معاون امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان، در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی ایران ادعا کرد که این گروه «درحال اجرای اوامر» اسرائیل است.

Image removed.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی‌بی‌سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید