رفتن به محتوای اصلی

گروهی که X را برای جلب توجه ایلان ماسک هک کرد
03.09.2023 - 09:16

یک گروه هکری به نام «انانیموس سودان» روز سه‌شنبه ۲۹ اوت شبکه اجتماعی X یا همان توییتر سابق را در بیش از ده کشور از کار انداخت تا توجه ایلان ماسک، صاحب X، را جلب کند و او را برای راه‌اندازی سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در سودان تحت فشار قرار دهد.

ایکس به مدت بیش از دو ساعت در مناطقی در این کشورها از کار افتاد و هزاران کاربر امکان دسترسی به این شبکه اجتماعی را از دست دادند.

این گروه هکری در پستی در تلگرام نوشت:‌ «پیام ما را به ایلان ماسک برسانید: استارلینک را در سودان راه بینداز.»

در طی چندین هفته مکالمه خصوصی روی پیام‌رسان تلگرام، بی‌بی‌سی با این گروه هکری ارتباط برقرار کرد تا از شیوه کار و انگیزه آنها مطلع شود.

یکی از اعضای این گروه که خود را «کراش» می‌نامد، به بی‌بی‌سی گفت که حمله سایبری روز سه‌شنبه، سرورهای X را با ترافیکی با حجم بسیار بالا روبرو کرد که باعث شد این شبکه از کار بیفتد. این شیوه سرراست و نسبتا ساده‌ای برای حمله سایبری است که این گروه هکری بیشتر با آن شناخته می‌شود.

داون‌دیتکتور، سایتی که از دسترس خارج شدن سایت‌ها و شبکه‌ها را رصد می‌کند، می‌گوید حدود ۲۰ هزار گزارش عدم دسترسی را در آمریکا و بریتانیا ثبت کرده و تعداد واقعی افرادی را که تحت تاثیر این حمله قرار گرفته‌اند، بسیار بیشتر ارزیابی کرده است.

یکی دیگر از اعضای گروه به نام هوفا می‌گوید هدف از این حمله که به شیوه بندآوری خدمات (DDoS) انجام شد، باخبر کردن جهانیان از جنگ داخلی در سودان است؛ جنگی که باعث شده «وضعیت اینترنت در سودان بسیار خراب شود و بیشتر وقت‌ها وصل شدن به اینترنت امکان‌پذیر نباشد.»

X رسما اختلال در این شبکه را تایید نکرده و ایلان ماسک هم پاسخی به درخواست‌ها برای راه‌اندازی سرویس اینترنتی ماهواره‌ای خود در سودان نداده است.

مبدا حملات: سودان

در جامعه فعالان امنیت سایبری، بسیاری گروه هکری «انانیموس سودان» را واحدی از ارتش سایبری روسیه می‌دانند که برای کرملین و تحت پوشش یک گروه هکری خارجی، آشوب‌های سایبری به پا می‌کند.

این گروه در کانال خود به زبان‌های انگلیسی، روسی و عربی برای ۱۲۰ هزار فالوور خود متن منتشر کرده

 

این گروه در کانال تلگرام خود به زبان‌های انگلیسی، روسی و عربی برای ۱۲۰ هزار فالوور خود متن منتشر کرده

 

این فرضیه از حمایت آنلاین این گروه از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نشات گرفته و همین طور هم‌خوانی ظاهری انگیزه‌های آن با گروه‌های هکری دیگر در روسیه.

اما این گروه سایبری بارها روس بودن خود را تکذیب کرده و برای اولین بار شواهدی را در اختیار بی‌بی‌سی قرار داده که نشان می‌دهد در سودان فعالیت می‌کند.

کراش، سخنگو و یکی از اعضای اصلی گروه برای اثبات این موضوع، موقعیت مکانی خود را به صورت زنده روی پیام‌رسان تلگرم با بی‌بی‌سی همرسان کرد.

کراش و هوفا به جز عکس گذرنامه‌های سودانی خود، تصاویری دیگری هم فرستادند که نشان می‌داد داخل سودان هستند.

البته چنین مدارکی را می‌توان با شیوه‌های مختلفی جعل کرد، اما بعد از هفته‌ها گفت‌وگوی آنها با بی‌بی‌سی و همین طور «اینتل کوکتل»، بلاگر امنیت مجازی، شاهدی در دست نیست که نشان دهد آنها دروغ می‌گویند.

کراش می‌گوید: «هدف بلندمدت ما این است که به جهانیان نشان دهیم که مردم سودان، با وجود توانایی‌های اندک، در بسیاری از حوزه‌ها مهارت‌های خوبی دارند.»

این گروه هکری در ماه ژوئن پیامی در حمایت از پایان دادن به شورش نیروهای واگنر از سوی دولت روسیه منتشر کرد.

کراش در توضیح این ماجرا گفت که «موقعیت مشابهی در کشور ما رخ داد و روس‌ها در کنار ما ایستادند. حالا ما می‌خواستیم جبران کنیم.» او به حمایت روسیه از دولت سودان در جریان جنگ داخلی جاری در این منطقه اشاره می‌کند.

این گروه با مصاحبه ویدیویی یا صوتی موافقت نمی‌کند، اما یک کلیپ با یکی از هکرهای خود به صورت آنلاین منتشر کرده است

 

این گروه با مصاحبه ویدیویی یا صوتی موافقت نمی‌کند، اما یک کلیپ با یکی از هکرهای خود به صورت آنلاین منتشر کرده است

کراش اصرار دارد که گروه آنها از «تعداد کمی» از هکرهای سودانی تشکیل شده که با وجود اختلال و قطعی فراگیر اینترنت در این کشور،‌ تلاش می‌کنند حملات سایبری خود را از داخل سودان انجام دهند.

گروه انانیموس سودان که ابتدای سال ۲۰۲۳ پدیدار شد تاکنون ده‌ها سازمان و سرویس‌های اینترنتی دولتی را از جمله در فرانسه،‌ نیجریه،‌ اسرائیل و آمریکا با موفقیت هدف قرار داده است.

این گروه در ما‌ه‌های گذشته به کنیا هم حمله سایبری کرده، با این ادعا که دولت این کشور «در مسائل داخلی سودان دخالت می‌کند».

یکی از این حملات پرتال دولتی کنیا به نام eCitizen را که مردم از طریق آن انواع خدمات دولتی را دریافت می‌کنند، به شدت مختل کرد.

کراش در پاسخ به این انتقاد که چنین حملاتی کار شهروندان معمولی را با مشکل روبرو می‌کند، گفت:‌ «دلیل هدف قرار دادن زیرساخت‌ها این است که به کشورها و حاکمانش درسی بدهیم، و البته که ما برای خودمان خط قرمز داریم، این که حملات ما به تعداد زیادی از افراد بی‌گناه آسیب نزند.»

با وجود این، گروه انانیموس سودان حملات ناموفقی به بیمارستان‌ها هم داشته است.

این گروه هکری ادعا می‌کند که حملات سایبری را برای «دفاع از حقیقت، اسلام و سودان» ترتیب می‌دهد،‌ اما در دست کم دو مورد آنها تلاش کرده‌اند که از قربانیان حملات خود در قالب بیت‌کوین باج بگیرند.

این گروه همچنین سایت‌هایی مانند اونلی‌فنز،‌ تامبلر و ردیت را هم هدف قرار داده و گفته این سایت‌ها «هرزه‌نگاری قبیح و چیزهای دیگر مربوط به ال‌جی‌بی‌تی‌کیو+» را ترویج می‌کنند.

این هکرها در ماه ژوئن، زمانی که مقام‌های امنیت سایبری آمریکا درباره موج حملات علیه سازمان‌های آمریکایی هشدار دادند، ابراز خشنودی کردند. در آن گزارش هشدار داده شد که مقابله با این حملات «برای سازمان‌ها زمان‌بر و هزینه‌بر است و نبود دسترسی به منابع و خدمات (در هنگام حمله) می‌تواند روی نام و شهرت سازمان‌ها تاثیر منفی داشته باشد».

این گروه در مهم‌ترین حمله خود در ماه ژوئن سرویس‌های شرکت مایکروسافت از جمله آوت‌لوک و وان‌درایو را مختل کردند و این غول فناوری مجبور شد برای مشتریانش توضیح دهد که چگونه از حملات این گروه ایمن بمانند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بي بي سي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.