رفتن به محتوای اصلی

رکوردشکنی دلار و امنیتی شدن بازار ارز ایران پس از حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل

رکوردشکنی دلار و امنیتی شدن بازار ارز ایران پس از حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل

بازار ارز که هفته‌ای پرالتهاب را پشت‌سر گذاشت، ساعاتی پس از حمله جمهوری اسلامی به خاک اسرائیل در شامگاه شنبه، رکوردشکنی جدیدی را تجربه کرد. بهای دلار از ۷۰ هزار تومان فراتر رفت و بازار ارز امنیتی شد.

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، برخی صرافی‌ها تهدید به بازداشت و پلمب مغازه‌هایشان شده‌اند.

از سوی دیگر قیمت تتر که ارز دیجیتالی معادل دلار است، شامگاه شنبه در ایران به بیش از ۷۲ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.

این ارز دیجیتال حدود ساعت دو بعدازظهر روز یک‌شنبه ۲۶ فروردین با افتی چشم‌گیر در کانال ۶۷ هزار تومان قرار گرفت.

 

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، رسانه‌ها و کانال‌های تلگرامی از درج قیمت و تحولات بازار منع شده‌اند.

کانال‌هایی که همچنان قیمت ارز را به صورت پیوسته منتشر می‌کنند از روند کاهشی قیمت‌ها در بازار آزاد خبر داده و نوشتند در ظهر روز یک‌شنبه هر دلار حدود ۶۷ هزار و ۴۰۰ تومان فروخته می‌شود.

پوند نیز که صبح روز یک‌شنبه تا قیمت ۸۷ هزار و ۵۰۰ تومان بالا رفته بود روندی نزولی را در ساعات بعدی روز طی کرد و حدود ساعت دو بعدازظهر به وقت ایران، روی عدد ۸۴ هزار و ۸۸۰ تومان قرار گرفت.

گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال حاکی از آن است که ماموران امنیتی با حضوری پررنگ در بین دلالان، مانع از فعالیت روزانه آن‌ها شده و در ظاهرِ دلال، قیمت‌های پایین‌تر از بازار را اعلام می‌کنند.

خبرگزاری‌های حکومتی و نزدیک به دولت نیز در اقدامی کم‌سابقه، روز یک‌شنبه به شکلی هماهنگ شروع به درج روند نزولی قیمت‌های بازار آزاد ارز کردند و قرار گرفتن دلار در کانال ۶۶ و ۶۷ هزار تومان را «دستاورد حکومت پس از حمله به اسرائیل» خواندند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) ساعت دو بعداز‌ظهر به وقت ایران در گزارشی نوشت: «در حالی که ساعت ۱۱ صبح، در آغاز معاملات بازار دلالان فردوسی و منوچهری، قیمت فروش دلار به ۷۰ هزار تومان رسیده بود، به سرعت از قیمت دلار آزاد کاسته و هم‌اینک در کمتر از سه ساعت، قیمت فروش آن وارد کانال ۶۶ هزار تومان شد.»

این خبرگزاری اعلام کرد: «همچنان در بازار آزاد ارز، مشتری وجود ندارد و معامله‌گران خیابان فردوسی و منوچهری همچون صرافی‌ها روز کسادی را طی می‌کنند.»

خبرگزاری مهر ظهر روز یک‌شنبه در مطلبی به «اوج گرفتن قیمت دلار» در روزهای گذشته اعتراف و نرخ دلار در بازار آزاد را ۶۸ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کرد.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران نیز در گزارشی مشابه نوشت: «بعد از پاسخ محکم به اسرائیل، برخلاف پیش‌بینی‌ها، بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.»

این رسانه برخلاف رویکرد هفته اخیر خود، ثبت «نرخ‌های نجومی» برای دلار را در روزهای گذشته و پس از حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی جمهوری اسلامی در دمشق تایید و تاکید کرد این «هیجانات شدید»، کاهش و فروشنده‌های دلار روز یک‌شنبه افزایش یافته است.

رسانه‌های جمهوری اسلامی بی‌توجه به ارقام حقیقی ارز در بازار آزاد، تنها به عددهای اعلام شده از سوی دولت و «مرکز مبادله طلا و ارز ایران» اتکا می‌کنند.

این مرکز روز یک‌شنبه ۲۶ فروردین قیمت هر اسکناس دلار مبادله‌ای را ۴۳ هزار و ۵۶۷ تومان اعلام کرد که با نرخ‌های اعلام شده از سوی همین خبرگزاری‌های حکومتی در این روز، دست‌کم ۲۵ هزار تومان اختلاف قیمت دارد.

در روزهای گذشته افزایش تنش‌ میان تهران و اسرائیل و نگرانی‌ها از احتمال واکنش جمهوری اسلامی به حمله اسرائیل به کنسولگری‌اش در دمشق و کشته شدن دو فرمانده و پنج عضو سپاه پاسداران، پیامدهایی برای بازارهای ایران داشت.

دور جدید رکوردشکنی نرخ ارز در بازار و در معاملات آنلاین، پس از این حمله آغاز شد.

روز پنج‌شنبه در کنار تنش‌های ناشی از این حمله، بهای دلار هم‌زمان با درگیری گروه جیش‌العدل با نیروهای نظامی در استان سیستان و بلوچستان، به بالای ۶۴ هزار تومان رسید.

این افزایش قیمت‌ها شامگاه شنبه ۲۵ فروردین پس از حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل وارد سطح جدیدی شد.

در پی این حمله، بازار رمزارزها افت قیمت قابل توجهی را تجربه کرد.

در دقایق اولیه اعلام رسمی خبر این حمله از سوی منابع رسمی در ایران و اسرائیل، بیت‌کوین بیش از هشت درصد از ارزش خود را از دست داد و قیمت آن به زیر ۶۲ هزار دلار سقوط کرد.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، این حملات تنها به یک تاسیسات نظامی در جنوب این کشور خسارت زده است.

به گفته مقام‌های اسرائیلی، جمهوری اسلامی در جریان این حمله ۱۸۵ پهپاد، ۳۶ موشک کروز و ۱۱۰ موشک زمین به زمین به سوی اسرائیل شلیک کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
ابران اینترنشنال

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید