رفتن به محتوای اصلی

موساد و جزئیات خیره‌کننده بزرگترین سرقت اطلاعاتی در قلب ایران
22.09.2023 - 20:19

ماموران موساد در ژانویه ۲۰۱۸ در «بزرگترین سرقت فیزیکی اسناد اطلاعاتی از پایتخت کشور متخاصم در تاریخ» اسنادی شامل ۵۵ هزار صفحه سند و ۱۸۳ لوح فشرده شامل پرونده‌ها، طرح‌ها و فیلم‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران را از شورآباد تهران دزدیدند. شرح جزء به جزء این عملیات اکنون دستمایه کتابی شده است.

«هدف، تهران» عنوان کتابی اثر یوناح جرمی باب و ایلان اویاتار دو رونامه‌نگار ارشد اورشلیم پست (جورازالم پست) است که به جزئیات خیره‌کننده ماجرای این سرقت عجیب می‌پردازد.

تصویر

این کتاب نشان می‌دهد که اسرائیل چگونه از خرابکاری، جنگ سایبری، ترور و دیپلماسی پنهانی برای توقف برنامه هسته‌ای ایران و خلق خاورمیانه‌ای نوین استفاده کرده است.

یوناح جرمی باب، تحلیل‌گر ارشد نظامی و اطلاعاتی و همچنین دبیر بخش نقد کتاب اورشلیم پست است. او اصالتا اهل بالتیمور است و پیشتر نیز در ارتش اسرائیل، نمایندگی اسرائیل در سازمان ملل و وزارت دادگستری اسرائیل کار کرده و ارتباط نزدیکی با بسیاری از شخصیت‌های عالی‌رتبه اطلاعاتی اسرائیل دارد.

ایلان اویتار، سردبیر سابق مجله مشهور اورشلیم ریپورت و مدیر اخبار پیشین و ستون‌نویس اورشلیم پست است. او که در اسرائیل متولد و در لندن بزرگ شده است، تاکنون با طیف گسترده‌ای از مقامات ارشد اطلاعاتی و شخصیت‌های برجسته سیاسی، تجاری و فرهنگی گفتگو کرده است.

تصویر

ماجرا چه بود؟

شب ۳۱ ژانویه ۲۰۱۸ تعدادی از خبره‌ترین جاسوسان، تحلیلگران، مهندسان امنیتی و مدیران عمیلیات موساد، بازوی اطلاعاتی دولت اسرائیل در داخل اتاق وضعیت پیشرفته این آژانس اطلاعاتی در حومه تل‌آویو برای شرکت در عملیاتی بسیار حساس که اگر شکست می‌خورد می‌توانست بسیار فاجعه بار باشد، جمع شدند.

یوسی کوهن، رئیس وقت موساد در شرایط بسیار پرتنش اتاق پشت میز نشسته بود و زمان را می‌پایید. همه منتظر دستور شروع یکی از جسورانه‌ترین عملیات تاریخ موساد بودند. دیوار‌ها مملو از ال‌ای‌دی‌هایی بود که تشنه تصاویر ماهواره‌ای عملیاتی در نزدیک به دوهزار کیلومتر آن‌طرف‌تر بودند.

شب بی‌خواب موساد

کوهن و ده‌ها تن از ماموران موساد تقریبا بدون این که بخوابند روزها بر روی این نقشه کار کردند. اما لحظه موعود درست در ساعت ۱۰:۳۱ شب فرا رسید. کوهن دستور آغاز عملیات را صادر کرد و تیم جاسوسان موساد در شیرآباد در نزدیکی تهران عملیات خود را آغاز کردند.

شیرآباد پر از سوله‌های گوناگون بود و آن‌ شب تیمی متشکل از عوامل اسرائیلی و ایرانی موساد با حرکاتی سریع و از پیش تمرین شده وارد آن‌جا شدند.

کوهن زمان را می‌پایید. تیم به یک انبار نفوذ کرد و از مشعل‌های دمنده برای بازکردن درهای فولادی انبارها استفاده می‌کردند.

آن‌ها شروع به خارج‌کردن پرونده‌های فیزیکی و فایل‌های الکترونیکی کردند. این اسناد حاوی اطلاعاتی بود که تلاش‌های هسته‌ای ایران را برای دست‌یابی به سلاح‌ هسته‌ای از سی سال پیش تا کنون به نمایش می‌گذاشت.

کوهن زمان را می‌پایید. ماموران موساد تنها شش ساعت و ۲۹ دقیقه وقت داشتند تا هرچه می‌خواهند را بردارند، در کامیون‌ها بگذارند و فرار کنند.

اگر موفق نمی‌شدند ماه‌ها تلاش و برنامه‌ریزی دقیق، تجزیه و تحلیل‌ داده‌ها، جمع‌آوری اطلاعات ماموران نفوذی و همه اقدامات دیگر بی نتیجه می‌ماند و احتمالا سیستم قضایی ایران جان حدود ۱۲ نفر را می‌گرفت.

زرگترین سرقت اطلاعاتی در تاریخ جاسوسی

شبی طولانی بود. کوهن زمان را می‌پایید و افسران ارشد موساد به صفحه‌های نمایششان خیره بودند. تیم شیرآباد با نیم تن پرونده و لوح فشرده انبار را ترک کردند. این شاید بزرگترین سرقت فیزیکی اطلاعات از «پایتخت دشمن» بود.

ظرف چند ساعت به مرز رسیدند. در بین راه حرکتشان با کامیون‌های خالی از پیش‌ برنامه‌ریزی شده مستتر می‌شد. چندین مسیر گمراه‌کننده رفتند و بالاخره از مرز خارج شدند.

در تل‌آویو آرامش به تیم جاسوسان ارشد بازگشت. ماه‌ها تلاش و برنامه‌ریزی‌شان نتیجه‌بخش بود.

اسناد رسانه‌ای شدند

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در آوریل ۲۰۱۸ در جریان یک نشست مطبوعاتی این اسناد را در دسترس رسانه‌ها قرار داد و مقام‌های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا پس از بررسی و تطبیق محتوای آن‌ها با اطلاعات جاسوسانشان، اصالت این اسناد را تأیید کرده‌اند.

یوسی کوهن این عملیات را بعد‌ها به عملیات جیمز باند در دنیای واقعی تشبیه کرد.

کتاب «هدف، تهران» اخیرا به وسیله انتشارات آمریکایی «سایمون و شوستر» به چاپ رسیده و به بازار عرضه شده

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ازیز دادیار
برگرفته از:
یورونیوز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.