رفتن به محتوای اصلی

نامه سرگشاده به روسای دولت آمریکا در ارتباط با حضور رئیس جمهور ایران در سازمان ملل
26.09.2023 - 09:51

نامه سرگشاده به روسای دولت آمریکا در اعتراض به حضور رئيس جمهور ایران در سازمان ملل*

 

چند روز پس از اولین سالگشت قتل مهسا – ژینا امینی و صدها جانباخته در راه انقلاب زن، زندگی، آزادی، هفتاد و هشتمين اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در ۲۸ شهریور(19 سپتامبر) در نیویورک آغاز شد و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران که به رئیس جمهور اعدام معروف شده و بسیارانی در زمان ریاست وی در همین سال اعدام شدهاند در این اجلاس شرکت کرد . بسیار جای شگفتی است که چگونه چنین شخصیتی که پرونده ضد بشری او بسیار قطور است اجازه ورود  به سازمانی را پیدا می کند که می بایست  ضامن حقوق انسان ها باشد.

 

سال گذشته ، همزمان با سفر ابراهیم رئیسی به سازمان ملل موضوع محاکمه او نیز مطرح شد، زیرا، همكار رئيسى، "حميد نورى" که متهم به مشارکت در اعدام دستهجمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ در زندان گوهردشت بود در دادگاه سوئد محاكمه وبر اساس قوانین بینالمللی محکوم شده بود. متاسفانه امسال هم که دوباره این رئیس جمهور اجازه شرکت در اجلاس سازمان ملل را بدست آورد ما این را وظیفه شما میدانیم تا مقدمات محاکمه رِییسی را فراهم کنید. هرچند مي دانيم که روسای جمهور کشورها مصونیت دارند و نمیتوان آنها را محاکمه کرد، اما در رابطه با ايران و رژيم حاكم، مساله می تواند متفاوت باشد. سردمداران اين رژيم فاشيستى مذهبى در گذشته و برخلاف نرم ها و قوانین بینالمللی هم سفارت آمريكا را اشغال كرده اند، هم سربازان آمريكايى را در عراق و افغانستان كشته اند و هم آمريكايى ها و دوتابعیتیها را در ايران گروگان گرفته اند و هم اكنون نیز در حال معامله و معاوضه آنان با خلافکاران خود در آمریکا هستند. این رژیم  بيش از چهار دهه است که جنايت مي كند و ابراهیم رئیسی، یکی از افراد موثر در هیات مرگ بوده که به کشتار جمعی زندانیان در سال ۱۳۶۷ دست زدهاند. با وجود این شواهد آیا نمیشد از ورود او  به آمریکا  جلوگیری کرد و یا بعد از ورودش به آمریکا با اقداماتی شرایط محاکمه او را فراهم کرد؟ نمونه هاى تاريخى وجود دارد كه آمريكا براى افراد و مقامات دعوت شده به سازمان ملل ويزا  صادر نكرده است. مگر نبود که در سال۱۳۶۷ یاسر عرفات، رهبر جنبش آزادیبخش فلسطین، به مجمع عمومی سازمان ملل دعوت شد اما دولت آمریکا برای او ویزا صادر نکرد؟ سازمان ملل هم در اعتراض به اقدام آمریکا، جلسه مجمع عمومی را به شهر ژنو در کشور سوئیس منتقل کرد تا آقای عرفات بتواند در آن شركت کند؟

 

تجربه گذشته شاهد این است که آمریکا توانسته برای مقامات کشورها ویزا صادر نکند هرچند که ممکن است تبعات و بازتابهای سیاسی داشته باشد. امسال قانونگذاران جمهوریخواه به رهبری کلودیا تنی عضو مجلس نمایندگان و تد کروز، سناتور جمهوریخواه ایالت تگزاس، طرح قانونی را با هدف جلوگیری از حضور ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی و هیئت همراهش در مجمع عمومی سازمان ملل در شهر نیویورک، پیشنهاد کردند. به گزارش نشریه «واشنگتن فری بیکن»، این طرح موسوم به "سهور"* با اشاره به نقش دولت ابراهیم رئیسی در «تروریسم و حملات علیه نیروهای آمریکایی و متحدانش» در خاورمیانه و به دنبال «جلوگیری از ورود ابراهیم رئیسی به ایالات متحده» بوده است. قانونگذاران آمریکا استدلال میکنند که "میزبانی ابراهیم رئیسی در شهر نیویورک به دلیل سوابق او در «نقض حقوق بشر» و «سازماندهی فعالیتهای تروریستی» در سراسر جهان، از

جمله «اعدام هزاران مخالف در دهه ۱۹۸۰»، نادرست است". تصویب این طرح قانونی با دشواریهایی روبرو شد و ابراهیم رئیسی توانست امسال در سازمان ملل حضور یابد . می توان گفت که این طرح پیامی مبنی بر «عدم استقبال از تروریستها» را دارا است، که مورد توجه مردم آمریکا است و تصویب آن  می تواند مانعی برای ورود رییسی و افرادی مانند او به امریکا باشد.

 

حزب آزادى و رفاه ايرانيان( آرا) از تصویب **قانون مهسا در مجلس شورا بسیار شادمان و سپاسگزار است ، طرح "سه ور" را حمایت میکند و حضور ابراهیم رئیسی در سازمان ملل را محکوم میکند ."آرا" از قانون گذاران و دست اندر كاران آمريكا مي خواهد در آینده به ابراهیم رئیسی و افراد مشابه وی به نيويورك اجازه ورود ندهند و همچنین برای دستگیری ایشان مانند دستيارش حميد نورى در استكهلم عمل کنند تا او در دادگاه هاى آمريكا محاكمه شود. اسناد و مدارك كافى مبنی بر اينكه ابراهيم رئيسى و یارانش قصد نسل كشى در ايران را دارند، موجود است، . وجود این اسناد در پیروز شدن در محاکمه رئیسی نقش موثری بازی خواهد کرد.

با احترام

حزب آزادی و رفاه ایرانیان( آرا)

۴مهر ۱۴۰۲ | 2023-09-26

hezbara@gmail.com

* نامه به روسای دولت امریکا فرستاده شد

**در ۲۱ شهریور( 12 سپتامبر)،مجلس نمایندگان آمریکا در اقدامی فراجناحی با اکثریت آرا طرح «قانون مهسا» (تحریم مقامهای ارشد جمهوری اسلامی به دلیل نقض حقوق بشر) را تصویب کرد


دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

هوشنگ اسدی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.