رفتن به محتوای اصلی

«مجسمه قاسم سلیمانی» بازی سپاهان ایران با الاتحاد عربستان را لغو کرد
02.10.2023 - 23:25

بازی تیم‌های سپاهان اصفهان و الاتحاد، از رقابت‌های هفته دوم لیگ قهرمانان فوتبال آسیا، به دلیل حاضر نشدن تیم عربستانی در زمین بازی لغو شده است. کنفدراسیون فوتبال آسیا (ای‌اف‌سی) اعلام کرد این مسابقه به دلیل «شرایط غیرقابل پیش‌بینی» لغو شده است. ای‌اف‌سی گفته است به تعهدش به تضمین سلامت و امنیت بازیکنان، داوران، تماشاگران و همه افراد درگیر در مسابقه پای‌بند است.

ای‌اف‌سی همچنین اعلام کرد که تصمیم در مورد این مسابقه به کمیته مربوطه (کمیته انضباطی) ارجاع داده خواهد شد.

تیم عربستانی گرچه وارد ورزشگاه نقش جهان اصفهان شد اما گفته می‌شود مسئولان باشگاه «در اعتراض به قرار گرفتن مجسمه قاسم سلیمانی در کنار زمین ورزشگاه حاضر به بازی نشدند.»

بازیکنان الاتحاد حتی برای گرم کردن خودشان هم وارد زمین ورزشگاه نشدند.

بر اساس تصاویر تلویزیون ایران، بازیکنان سپاهان وارد ورزشگاه شدند و پس از خداحافظی با تماشاگران زمین را ترک کردند. در همین زمان، فریادهای تماشاگران شنیده می‌شد که شعار می‌دادند «فوتبال با سیاست نمی‌خوایم، نمی‌خوایم.»

باشگاه سپاهان اعلام کرد که این مسابقه، با تصمیم داور بازی لغو شده است.

سپاهان

 

این باشگاه همچنین اعلام کرد که شکایت خود را تنظیم و به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه خواهد کرد.

محمدرضا ساکت، مدیرعامل باشگاه سپاهان، به شبکه خبر تلویزیون ایران گفت: «روز گذشته جلسه هماهنگی مسابقه با حضور نماینده ای‌اف‌سی و نماینده امنیتی ای‌اف‌سی و مدیران تیم‌ها برگزار شد و همه چیز برای برگزاری یک مسابقه خوب مورد تایید قرار گرفت.»

«ورزشگاه نقش جهان مورد تایید فیفا و ... قرار گرفته و با همین شکل و شمایل میزبان ده‌ها و صدها مسابقه بوده. در جلسه هماهنگی قبل از مسابقه، هم هیچ ابهامی مطرح نشد و چیزی در صورت‌ جلسه نوشته نشد.»

«الاتحاد در روز قبل هم با همین شرایط در ورزشگاه تمرین کرد. امروز هم وضعیت به خوبی سازماندهی شده بود... در نزدیکی‌های مسابقه مواردی از طرف ناظر اعلام شد که توسط تیم الاتحاد مطالبه شده بود که خب چنین چیزهایی خارج از عرف مسائل ورزشی بود و برخلاف اصولی هست که همه جا مطرح بوده... ما یک مرتبه دیدیم که این تیم اقدام به خروج از ورزشگاه کرد و داوران هم بازی را نیمه‌کاره اعلام کردند. ما هم شکایت خودمان را از باشگاه الاتحاد سریعا به ای‌اف‌سی اعلام خواهیم کرد.»

 

استانداری اصفهان هم در واکنش گفته است: «ضمن عذرخواهی از مردم و هواداران تیم سپاهان هزینه بازی به کسانی که بلیت تهیه کرده بودند، عودت خواهد شد.»

تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، اعضای تیم الاتحاد را در فردوگاه اصفهان نشان می‌دهد که در حال انجام تشریفات خروج از ایران هستند.

پیش از این هم تصویر قاسم سلیمانی اعتراض عربستانی‌ها را به دنبال داشته و موجب تغییر سالن نشست خبری وزرای خارجه ایران و عربستان شد.

در خرداد ماه امسال، دقایقی قبل از کنفرانس خبری وزیران خارجه ایران و عربستان، محل برگزاری این نشست خبری تغییر کرد. خبرنگار صدا و سیمای ایران از محل مذاکرات اعلام کرد که این تغییر به «درخواست هیئت عربستان سعودی و به دلیل وجود عکس قاسم سلیمانی بر بالای پرچم عربستان صورت گرفته است.»

هرچند که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، مدعی شد علت این تغییر «مشکل فنی و عدم امکان اجرا در محل تعیین شده قبلی» بوده است.

روابط ایران و عرابستان در سال‌های اخیر و پس از حمله به سفارت عربستان در تهران و به آتش کشیده شدن آن و همچنین حمله به کنسولگری این کشور در مشهد که در واکنش به اعدام شیخ نمر،‌ روحانی منتقد حکومت عربستان صورت گرفت، دچار تنش‌ طولانی شد.

به دنبال این اتفاقات با رای کنفدراسیون فوتبال آسیا مسابقات باشگاه‌های عربستان و ایران در زمین‌های بی‌طرف برگزار می‌شد.

ایران و عربستان اسفند پارسال (۱۴۰۱) برای ازسرگیری روابط توافق کردند.

این توافق غیرمنتظره با میانجیگری چین به دست آمد و پس از آن نفدراسیون فوتبال آسیا بازی در زمین بی‌طرف را لغو کرد و باشگاه‌های این دو کشور توانستند از رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان میزبان یکدیگر شوند.

قرار است الهلال، دیگر نماینده فوتبال عربستان و پرافتخارترین تیم آسیا، فردا در ورزشگاه آزادی با نساجی بازی کند و مشخص نیست که رویدادهای بازی سپاهان و الاتحاد روی آن بازی هم تاثیر خواهد گذاشت یا خیر. هرچند که گفته شده آن بازی بدون مشکل انجام خواهد شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.