رفتن به محتوای اصلی

بررسی مواضع حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان در اولین سخنرانی پس از حمله حماس علیه اسرائیل
03.11.2023 - 17:34

 

 

 

 

عدم اعلام جنگ همه جانبه از سوی رهبر حزب الله علیه اسرائیل

اورلا گورین

خبرنگار بین المللی بی‌بی‌سی در لبنان

هنگامی که حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان پس از یک ماه سکوت، سرانجام در مورد آخرین جنگ اسرائیل و غزه صحبت کرد، آنچه که نگفت به اندازه آنچه که گفت، اهمیت داشت.

هیچ اعلان جنگ همه جانبه علیه اسرائیل در سخنان او وجود نداشت. تعداد کمی در اینجا انتظار چنین چیزی را داشتند.

نصرالله می‌داند که تقاضای کمی در لبنان برای جنگی دیگر با اسرائیل وجود دارد.

این کشور مشکلات زیادی دارد. اقتصاد رو به ویرانی است و نظام سیاسی آن در وضعیت فروپاشی است.

و دو ناو هواپیمابر آمریکایی هم که اخیرا در دریای مدیترانه مستقر شده‌اند نیز ممکن است یک عامل بازدارنده قدرتمند باشد.

 

دویچه وله : حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در سخنرانی‌اش گفت که این گروه از فردای حمله حماس به اسرائیل وارد این نبرد شده و دست نخواهد کشید. او افزود: «پیام‌هایی دریافت کردیم که اگر به عملیات‌های خود در جنوب ادامه دهیم، آمریکا ایران را بمباران خواهد کرد.»

***

از حمله تند به آمریکا تا تبرئه جمهوری اسلامی

 رهبر حزب‌الله لبنان در اولین سخنرانی خود پس از عملیات تروریستی حماس در اسرائیل گفت که این گروه و جمهوری اسلامی در این حمله شراکتی نداشته‌اند. او به سختی به آمریکا حمله کرد، ولی اظهاراتش شامل به شعارها و تهدیدات کلی بود.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان در نخستین سخنرانی خود از زمان حمله تروریستی حماس به جنوب اسرائیل گفت، در این عملیات هیچ گروه دیگری از "محور مقاومت" دخالت نداشته است.

رهبر حزب‌الله لبنان، سری نگه داشتن عملیات را "رمز موفقیت" آن اعلام کرد و افزود، "هم برنامه‌ریزی و هم اجرا کاملا فلسطینی و کار حماس بود."

***

پخش زنده سخنان حسن نصرالله با ترجمه همزمان به فارسی در محوطه تئاتر شهر و چند میدان تهران

برای تماشاگران صندلی گذاشته شده بود و حاضرین پرچم‌های حزب الله لبنان را در دست داشتند.

نصرالله با اعلام اینکه "طوفان الاقصی" نشان داده است، اقدامات "گروه‌های مقاومت" تنها توسط رهبرانشان تصمیم گرفته می‌شود"، درباره نقش جمهوری اسلامی و احتمالات مطرح شده مبنی بر دست داشتن ایران در این عملیات تروریستی ادامه داد: «جمهوری اسلامی گرچه به‌طور علنی از گروه‌های مقاومت حمایت می‌کند اما هیچ گاه نظر خود را بر رهبران این گروه‌ها تحمیل نکرده است.»

 

او همچنین با انتقاد از "حمایت مادی و نظامی ایالات متحده آمریکا از اسرائیل" جنگ علیه اسرائیل را "مشروع" اعلام کرد و گفت: «آمریکا مسئول کامل جنگ جاری در غزه است و اسرائیل ابزار اجرایی بیش نیست.»

 

او همچنین با ادعای اینکه "حزب‌الله فشار را از روی غزه برداشت" افزود: «لبنان توانسته یک‌سوم ارتش اسرائیل را به مرز با این کشور جذب کند.»

او با بیان این که "موضع ما به آینده حوادث و تحولات در غزه بستگی دارد" تهدید کرد که "همه احتمالات در جلوی ما باز است و تمام گزینه ها برای ما موجود است."

در روزهای گذشته در ایران و در برخی از کشورهای منطقه تبلیغات گسترده‌ای در باره اهمیت و محتوای سخنان حسن نصرالله در جریان بود و این تصور القا می‌‌شد که بعد از این سخنرانی "اتقاقی بزرگ" خواهد افتاد.

بعد از سخنرانی نصرالله ولی بسیاری از صاحبنظران سخنان او را رونوشتی از سخنرانی علی خامنه‌ای جمهوری اسلامی در دو روز پیش و حمله شدید او به آمریکا تلقی می‌کنند، بدون آن که این اظهارات از تهدیدهای کلی فراتر رود یا نشانه‌ای به دست دهد که عملیات ایذایی و مدیریت‌شده گروه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی در لبنان و عراق و یمن ابعادی گسترده‌تر پیدا کند.

 

 

 

 

 

هشدار امارات متحده عربی درباره گسترش جنگ

با ادامه حملات متقابل اسرائیل و حماس، امارات متحده عربی نسبت به «خطر واقعی سرریز منطقه‌ای این جنگ» هشدار داد.

نوره الکعبی، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی صبح روز جمعه در جریان کنفرانسی در ابوظبی گفت: «در حالی که به کار برای توقف جنگ ادامه می‌دهیم نمی‌توانیم ضرورت کاهش دمای منطقه را که به نقطه جوش نزدیک می‌شود نادیده بگیریم.»

او با تاکید بر اینکه برای برقراری آتش‌بس بشردوستانه میان اسرائیل و حماس به شکلی بی‌وقفه تلاش می‌کند درباره خطر گسترده‌تر شدن جنگ در منطقه خاورمیانه ابراز نگرانی کرد.

الکعبی همچنین هشدار داد خطر سوءاستفاده گروه‌های افراطی از وضعیت برای پیشبرد ایدئولوژی‌هایی که «ما را در چرخه‌های خشونت نگه می‌دارند»، واقعی است.

وضعیت گروگان‌ها و آمریکایی‌ها در غزه

نیویورک تایمز به نقل از دو مقام وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد پهپادهای شناسایی این کشور برای کمک به یافتن گروگان‌ها بر فراز غزه پرواز می‌کنند.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه تعداد گروگان‌های در اختیار حماس را ۲۴۲ نفر اعلام کرد.

ده‌ها نفر دیگر از زمان حمله هفتم اکتبر حماس مفقود شده‌اند که در حال حاضر سرنوشتشان مشخص نیست.

تاکنون چهار گروگان از سوی حماس و یک سرباز اسرائیلی اسیر از سوی ارتش این کشور آزاد شده‌اند.

بارنبری باهیدا نوکارا، وزیر امور خارجه تایلند روز جمعه گفت این کشور آسیای جنوب شرقی در حال هماهنگی با همه دولت‌هایی است که می‌توانند با حماس برای آزادی ده‌ها شهروند تایلندی که به وسیله این سازمان گروگان گرفته شده‌اند، تماس بگیرند.

به گفته او جمهوری اسلامی که «به حماس نزدیک است» قول داده تا به مذاکرات کمک کند.

تایلند روز پنج‌شنبه هم خبر داده بود هیاتی از این کشور در تهران با نمایندگان حماس درباره وضعیت ۲۲ شهروند گروگان تایلندی مذاکره کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.