رفتن به محتوای اصلی

افشای فساد در فروش نفت از طریق دو دلال نفتی کارتل‌های اقتصادی علی خامنه‌ای
14.02.2024 - 06:09

ایران اینترنشنال به اطلاعاتی اختصاصی از دو دلال نفتی کارتل‌های اقتصادی وابسته به علی خامنه‌ای دست پیدا کرده که نشان می‌دهد‌ دلالان نفتی ستاد اجرایی فرمان امام با همدستی بانک پارسارگاد میلیون‌ها دلار از نفت ایران را فروخته‌ و پول آن را تصاحب کرده‌اند.

طبق اطلاعات دریافتی، ستاد اجرایی فرمان امام در زمانی که محمد مخبر، معاون اول دولت رئیسی، ریاست آن را به عهده داشت، با همکاری چند دلال نفتی و بانک پاسارگاد و شورای عالی امنیت ملی به فروش غیرقانونی نفت و دور زدن تحریم‌ها اقدام می‌کرد.

این اطلاعات نشان می‌دهد شبکه‌ای به نام «کمیته پوششی» در شورای عالی امنیت ملی با اختیار تام تحت عنوان دور زدن تحریم‌ها، برای واسطه‌ها کدهای اعتباری کلان صادر کرده‌اند.

این کمیته همچنان فعال است و یحیی علوی، دبیر این کمیته پوششی،محمد میرمحمدی، معاون اقتصادی شورای عالی امنیت ملی و علی اکبر احمدیان، دبیر این شورا، اعضای اصلی آن هستند.در حال حاضر، علی اکبر احمدیان در این کمیته جانشین علی شمخانی شده است.

ادمان نفریه

در سال ۱۳۹۸ علوی و میرمحمدی از بانک پاسارگاد خواستند که برای یک دلال نفتی به نام «ادمان نفریه» ۵۰۰ میلیون دلار ضمانتنامه بانکی صادر کند تا نفتی را که در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام بود، در بازار غیرقانونی بفروشند.

طبق فرایند رسمی، بانک ضامن باید پول حاصل از فروش نفت را به شرکت بازرگانی نفت نیکو بازگرداند تا بعدا به دست ستاد اجرایی فرمان امام برسد. با این حال، وقتی دلال فروش نفت برای ستاد اجرایی، نفت را فروخت، پول آن را به کشور برنگرداند.

پاییز سال ۱۴۰۰، وزارت خارجه آمریکا شبکه‌ای از قاچاقچیان نفتی را تحریم کرد که نام ادمان نفریه، که به تامین مالی سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان کمک می‌کرد، نیز در این فهرست بود.

بر اساس اطلاعاتی که گروه هکری «بک دور» در اختیار ایران‌اینترنشنال قرار داده، نفریه ۴۳ ساله و متولد تهران است و در حال حاضر در ساختمان رویال رزیدنس در فرمانیه تهران اقامت دارد. نام واقعی او «آرمان» است، اما او در سال ۸۶ نامش را به ادمان و بعدا به آدریان تغییر داد و در بهمن ۱۴۰۱ نیز نام فامیلی خود را به «توران» تغییر داد.

ادمان نفریه از طریق شبکه‌ای از شرکت‌های فعال در حوزه انرژی در تهران و دوبی، مشغول فروش نفت قاچاق و تجارت قیر است.

نفریه رییس هیات مدیره شرکت پالایش و توسعه انرژی گیلدا و مبین شیمی اسپادان، رییس هیات مدیره شرکت پتروپرگاس، مدیرعامل شرکت انرژی کالای خاورمیانه، نایب رییس هیات مدیره شرکت تولیدی صنعت قیر هرمزگان و بازرس اصلی شرکت گیلدا تار کارون بوده است.

 

Loading videoعلی بایندریان

علی بایندریان، ۴۹ ساله و متولد تهران، دیگر دلال نفت این شبکه است. آمریکا چهار سال پیش او را به دلیل تامین مالی سپاه از طریق فروش نفت و محصولات پروشیمی، تحریم کرد.

بایندریان با شبکه‌ای از شرکت‌های ثبت شده در ایران و جنوب شرق آسیا نفت و محصولات پتروشیمی را در بازار سیاه می‌فروشد. او مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت پتروشیمی تیپا پارسیان کیش (برلیانس)، عضو هیات مدیره شرکت نفت ران انرژی، رییس هیات مدیره دایناپکس انرژی و مدیر تصفیه پتروتهاتر هیراد بوده است.

در ارتباط با فساد مالی بایندریان نیز تا کنون خبرهای مختلفی منتشر شده است.

 

بانک پاسارگاد

در بررسی فعالیت‌های «کمیته پوششی»، مشخص شده است که ادمان نفریه ۳۰۰ میلیون دلار از نفتی را که فروخته پس نداده است. در این میان، درباره شرکای او در این فساد مالی، تردیدهای فراوانی وجود دارد.

بانک پاسارگارد که به گفته خبرگزاری فارس متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام است، در این فرایند ضامن ادمان نفریه بوده است.

آذر ماه گذشته، ستاد اجرایی فرمان امام گفته بود که هیچ سهمی در بانک پاسارگاد ندارد، اما سجاد مخبر، فرزند علی مخبر، در هیات مدیره ۱۰ شرکت سرمایه‌گذاری عضویت دارد که چهار مورد آنها متعلق به بانک پاسارگاد است.

شرکت هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد، پیشگامان امین سرمایه پاسارگاد، نسیم سلامت خاتم، پارس فارند پاسارگاد، گروه سرمایه‌گذاری و مدیریت مالی میلادشهر، توسعه گردشگری آتیه خاوران، نسیم سلامت قزوین، سلامت الکترونیک نسیم، واسپاری میلادشهر و موسسه غیردولتی خیریه حس مهر شرکت‌هایی هستند که پسر مخبر در هیات مدیره آنها عضو است.

دو سال پیش فاش شد از ۱۵ شرکتی از بانک پاسارگاد وام کلان گرفته بودند، ۱۲ شرکت متعلق به خود این بانک هستند.

از مجموع ۱۵۳ هزار میلیارد تومان بدهی این ۱۵ شرکت، ۱۴۵ هزار میلیارد تومان، معادل ۹۴ درصد تهسلات پرداخت شده، را شرکت‌های متعلق به بانک پارسیان دریافت کرده بودند.

مجید قاسمی، رییس بانک پاسارگاد، که از مهره‌های مورد اعتماد جمهوری اسلامی برای پولشویی است، از زمان دولت میرحسین موسوی در صنعت بانکداری ایران فعالیت می‌کرده است. او یک بار به اتهام اختلال در نظام اقتصادی با فساد ۱۲ هزار میلیارد تومانی، دادگاهی شده بود، اما در نهایت به سمت خود در بانک پاسارگاد بازگشت.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایران اینترنشنال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.