رفتن به محتوای اصلی

یک گروه سلفی مستقر در مرز ایران و افغانستان عامل حمله به خطوط گاز بوده است
14.02.2024 - 18:17

اطلاعات اختصاصی رسیده به ایران اینترنشنال حاکی است یک گروه سلفی مستقر در مرز ایران و افغانستان عامل حمله به خطوط گاز در چند نقطه از ایران بوده است.

ساعت حدود یک و نیم بامداد چهارشنبه ۲۵ بهمن، دو انفجار مهیب در گردنه حلوایی بروجن استان چهارمحال و بختیاری و تنگ قادرآباد در خرم‌بید واقع در صفاشهر استان فارس رخ داد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های ایران و گفته‌های مقام‌ها، گاز ده‌ها روستا قطع شده است و گازرسانی در دو استان به ادارات دولتی و صنایع محدود شده است.

بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، انفجارهای خطوط انتقال گاز ایران در پی خرابکاری مستقیم در خطوط لوله گاز بوده است.

ساعاتی پس از وقوع انفجار‌ پیامکی منتسب به شرکت گاز اصفهان تحت عنوان «‌اطلاعیه‌ قطع گاز» به شهروندان در اصفهان ارسال شد که در آن آمده بود «در ساعات آینده در تمام کشور جریان گاز قطع می‌گردد، زمان دقیق بازگشت جریان مشخص نیست»

در این پیامک همچنین توصیه شده بود که مردم به «‌مواد غذایی، آب و وسایل گرمایشی» مجهز شوند.

دقایقی بعد پیامکی دیگر با همان شماره برای شهروندان ارسال شد که ضمن تکذیب پیام قبلی در آن آمده بود «‌هیچ‌گونه مشکل خاصی در حوزه شرکت گاز و گاز رسانی وجود ندارد.»

مدیرعامل شرکت گاز اصفهان هم در مصاحبه‌ای تاکید کرد که تصویر پیامک ارسال شده به شهروندان اصفهانی مبنی بر قطع جریان گاز جعلی است.

وبسایت نور نیوز نزدیک به شورایعالی امنیت ملی با اشاره به این پیامک نوشته بود که «تلاش برای ایجاد نگرانی در افکار عمومی مکمل اقدام خرابکارانه منجر به انفجار در خط لوله سراسری گاز است.»

پیشتر سعید عقلی، مدیر مرکز راهبری شبکه گاز ایران انفجارهای رخ داده را «اقدام خرابکارانه تروریستی» توصیف کرد.

انفجار خط گاز در حالی صورت می‌گیرد که یکی از اسناد افشا شده در هک مجلس نشان می‌دهد دبیر شورای عالی امنیت ملی روز شش آذر ماه امسال در نامه‌ای به خامنه‌ای و رئیسی وقوع رویداد‌هایی از این نوع را پیش‌بینی کرده است.

در این نامه با هشدار درباره ناترازی گازی و شکاف بین تولید و مصرف به عواملی چون تهدیدات سایبری، اعتصابات کارگری و و خرابکاری در شبکه انرژی به عنوان دلایلی که می‌تواند امنیت انرژی را به خطر بیاندازد اشاره شده است.

خبرگزاری فارس بامداد چهارشنبه گزارش داد که خط گاز منفجر شده، شریان اصلی انتقال گاز طبیعی از پالایشگاه‌های خلیج فارس به سمت شهرهای بزرگ از جمله تهران، اصفهان و مشهد است.

این انفجارها باعث شدند جاده‌های مناطق اطراف محل حادثه برای ساعاتی بسته شوند و ساکنان روستاهای همجوار، ساعاتی از شب را به دلیل ترس در خیابان‌ها سپری کنند.

بر اساس گزارش‌ها، صدای انفجار و نور شعله‌های آتش تا شعاع ۶۰ کیلومتری دیده شد و قطع گاز ده‌ها روستا را در پی داشت.

 

شرکت گاز البرز از قطع گاز بخشی از صنایع در شهرک‌های صنعتی این استان با هدف مدیریت بحران پس از انفجار خط اصلی گاز در بروجن خبر داد.

در خراسان‌شمالی، مدارس در روز چهارشنبه تعطیل و به شکل غیر حضوری برگزار و گاز صنایع و ادارات آن تا اطلاع ثانوی قطع شد.

فعالیت جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی در خراسان‌شمالی نیز به مدت ۲۴ ساعت تعطیل شد.

در استان زنجان، گاز اداره‌ها در روز چهارشنبه قطع و گاز مصرفی صنایع محدود شد.

شرکت گاز لرستان اعلام کرد مصرف گاز تمامی ادارات، دستگاه‌های اجرایی و صنایع این استان محدود شده است.

پیش از آن مدیریت بحران لرستان از قطع گاز صنایع و ادارات این استان تا اطلاع ثانوی خبر داده بود.

مدیریت بحران استانداری اصفهان از ایجاد محدودیت گازرسانی برای صنایع بزرگ در این استان طی روز چهارشنبه خبر داد.

بر اساس این گزارش، در بخش وردشت سمیرم گاز ۳۵ روستا بر اثر این حادثه قطع شده است.

به گفته مسوولان، عملیات مهار آتش در صفاشهر استان فارس همچنان در حال انجام است.

جواد اوجی، وزیر نفت روز چهارشنبه پس‌ از نشست هیات دولت وعده داد که تا غروب چهارشنبه همه خطوط گازی بازسازی و تعمیر شوند و دوباره در مدار تولید قرار بگیرند.

او این عملیات‌های خرابکارانه را واکنشی به «راهپیمایی باشکوه ۲۲ بهمن» دانست و گفت این وزارتخانه از قبل برای چنین موضوعی آمادگی داشت و پس از انفجارها، آرایش شبکه را تغییر داد و تیم‌های عملیاتی را در منطقه مستقر کرد.

به گفته وزیر نفت این انفجارها، خسارت جانی در پی نداشته است.

روح‌الله ایزدخواه، نماینده تهران در مجلس، با اشاره به انفجارها در خط لوله گاز، گفت که «زیرساخت‌های اقتصادی کشور به شدت قوی است و با انفجار یک خط انتقال گاز اتفاقی در کشور نخواهد افتاد.» او افزود: «دشمنان نمی‌توانند با این ترقه بازی‌ها ضربه‌ای به کشور وارد کنند.»

هنوز هیچ گروهی مسوولیت این انفجارها را بر عهده نگرفته است.

 

 

انفجار در خط گاز یک روز پس از عملیات هکری موفق علیه وبسایت‌های مجلس شورای اسلامی از سوی گروه قیام تا سرنگونی انجام شد که بسیاری از اسناد محرمانه مرتبط با این نهاد در پی این هک افشا شدند.

گروه هکری «‌گنجشک درنده» هم روز ۲۷ آذرماه به سامانه‌های سوخت حمله سایبری کرد و فعالیت‌ پمپ‌بنزین‌ها در اغلب شهرهای ایران را برای چند روز مختل کرد.

روز نهم شهریور امسال نیز حفاظت اطلاعات وزارت دفاع جمهروی اسلامی از کشف و خنثی‌سازی بزرگترین عملیات خرابکاری در صنایع موشکی، هوایی و فضایی وزارت دفاع خبر داد که به گفته این نهاد، از سوی سرویس اطلاعات اسرائیل هدایت می‌شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.