رفتن به محتوای اصلی

سپاه پاسداران از فناوری هوش مصنوعی برای «به دام انداختن فعالان زن استفاده کرده» بود
مایکروسافت:
14.02.2024 - 22:52

مایکروسافت، ابرشرکت فناوری جهان، می‌گوید هکرهای دولتی در ایران، چین و روسیه از ابزار هوش مصنوعی این شرکت و شرکت تحت پوشش آن یعنی اوپن ای‌آی (Open AI) برای بهتر کردن ابزار و ترفندهای تجسسی و هک کردن اهداف خود استفاده کرده‌اند.

بنابر گزارشی که مایکروسافت روز چهارشنبه - ۱۴ فوریه - منتشر کرد این شرکت مدعی است توانسته فعالیت هکرهایی را ردگیری کند که به یگان‌های جاسوسی ارتش روسیه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران و دولت‌های چین و کره‌شمالی مرتبط‌ بوده‌اند.

مایکروسافت می‌گوید این هکرهای دولتی با استفاده از فناوری هوش مصنوعی و ابزارهای شرکت اوپن ای‌آی تلاش کرده‌اند که روش‌ها و ابزارهای هک کردن خود را تکامل بخشند. برای این کار معمولا کاربران به کمک هوش مصنوعی و استفاده از حجم بزرگی از داده‌ها تلاش می‌کنند مدل‌ها زبانی که نزدیک به الگوهای زبانی و محاوره عادی انسان‌هاست را شبیه‌سازی کنند.

تام برت، معاون امنیت مشتریان مایکروسافت همزمان با انتشار این گزارش و تصمیم این ابرشرکت فناوری برای ممانعت از دسترسی هکرهای دولتی به محصولات هوش مصنوعی گفته: «فارغ از این که استفاده این گروه‌ها از فناوری هوش مصنوعی ما نقض قوانین باشد یا نقض شرایط ما برای مصرف‌کنندگان باشد، مانع دسترسی این گروه‌هایی خواهیم شد چرا که می‌دانیم آنها عامل تهدیدهای گوناگونی هستند - ما نمی‌خواهیم که آنها به این فناوری دسترسی داشته باشند».

مقام‌های ایران، روسیه و کره‌شمالی هنوز به این گزارش مایکروسافت پاسخی نداده‌اند اما سخنگوی سفارت چین در آمریکا اتهامات مایکروسافت علیه پکن را بی‌اساس خوانده است.

لو پنگ‌یو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن، گفته پکن حامی و مبلغ استفاده ایمن، قابل اطمینان و قابل کنترل از هوش مصنوعی برای بهبود شرایط زندگی برای همه اقشار بشر است».

مایکروسافت

 

در گزارش مایکروسافت آمده که این گروه‌ها اغلب روی استفاده های مختلفی از ایجاد مدل‌های زبانی به کمک هوش مصنوعی کار می‌کنند

سپاه پاسداران از هوش مصنوعی «برای به دام کشاندن مخالفان سود برده»

در گزارش مایکروسافت به نحوه استفاده هکرهای منسوب به سپاه پاسداران در ایران هم اشاره شده و آمده این هکرها از مدل های زبانی که به کمک هوش‌ مصنوعی و ابزار اوپن ای‌آی ساخته‌اند به دنبال تنظیم و ارسال ایمیل‌هایی بوده‌اند که محتوایی فریب‌دهنده و اغواگر دارند.

مایکروسافت گفته در یک مورد از این نوع پیغام‌ها برای کشاندن «چند فعال زنان و فمینیست برجسته به یک وبسایت که نقش تله داشته» استفاده شده است.

در گزارش مایکروسافت به جزییات چنین عملیاتی از سوی هکرهای سپاه پاسداران اشاره نشده اما در یک سال ونیم گذشته و پس از اعتراضات زن، زندگی، آزادی، بارها از تشدید فعالیت‌های سپاه پاسداران برای ارعاب و حتی سوءقصد به جان مخالفان جمهوری اسلامی در نقاط مختلف جهان گزارش‌های متعددی مخابره شده است.

مایکروسافت همچنین گفته که هکرهای مورد پشتیبانی دولت چین از مدل‌های زبانی برای تجسس از نهادهای اطلاعاتی رقیب، مشکلات امنیت سایبری و همچنین کسب اطلاعات درباره «افراد شناخته شده» استفاده کرده‌اند.

هیچ کدام از مقام‌های شرکت اوپن ای‌آی و مایکروسافت در اظهارات خود به حجم و تعداد موارد این استفاده‌ها یا آمار حساب‌های کاربری مشکوکی که در این رابطه مسدود شده‌اند اشاره نکرده‌اند اما مایکروسافت گفته که این شرکت از سیاست «تحمل صفر و بدون گذشت» علیه چنین کاربرانی استفاده خواهد کرد.

باب راتستد، مدیر بخش امنیت سایبری اوپن ای‌آی گفته:‌ «این یکی از اولین موارد است - اگر نخستین بار نباشد - که یک شرکت هوش مصنوعی جلو می‌آید و به طور عمومی درباره تهدید امنیت سایبری عواملی حرف می‌زند که از فناوری‌های هوش مصنوعی بهره برده‌اند».

شرکت اوپن ای‌آی و مایکروسافت گستره فعالیت هکرهای دولتی را که به گفته آنها از ابزار هوش مصنوعی آنها استفاده کرده‌اند فعلا در «سطوح اولیه» ارزیابی کرده‌اند و گفته‌اند هنوز موردی مشاهده نکرده‌اند که بتوانند ان را «دستاورد بزرگی در جاسوسی سایبری» نامید.

آنها می‌گویند میزان استفاده این هکرهای و نهادهای جاسوسی دولتی فعلا «در حد بقیه کاربران است».

در گزارش مایکروسافت آمده که این گروه‌ها اغلب روی استفاده‌های مختلفی از ایجاد مدل‌های زبانی به کمک هوش مصنوعی کار می‌کنند.

مایکروسافت می‌گوید هکرهایی که گفته شده برای بخش جاسوسی ارتش روسیه - ملقب به جی‌آر‌یو - کار می‌کنند این مدل‌ها را برای بررسی فناوری های ماهواره‌ای و راداری به کار گرفته‌اند که ممکن است بتواند به روسیه در رصد و شنود «عملیات روزمره ارتش اوکراین» کمک کند.

مایکروسافت می‌گوید هکرهای کره‌شمالی از هوش مصنوعی برای تولید محتواهایی استفاده کرده‌اند که در «کارزارهای بدافزاری و فیشینگ» علیه کارشناسان و خبرگان منطقه‌ای به کار ممکن است بیاید.

اتهامات مایکروسافت مبنی بر استفاده هکرهای دولتی و نهادهای جاسوسی کشورها از ابزار هوش مصنوعی برای ارتقاء توانایی‌هایشان می‌تواند موجب افزایش نگرانی‌ها شود.

این نگرانی‌ها اخیرا منجر به گسترش درخواست‌های جهانی برای تدوین منشور و قوانین بین‌المللی با هدف قانونمندکردن استفاده از این فناوری و پیشگیری از سوءاستفاده از آن شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
بی‌بی‌سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.