رفتن به محتوای اصلی

سپیده رشنو فعال مخالف حجاب اجباری برای تحمل ۴ سال حبس به زندان می‌رود
15.02.2024 - 17:38

سپیده رشنو، فعال مدنی و نویسنده مخالف حجاب اجباری خبر داد که حکم سه سال و ۱۱ ماه زندان او با تجمیع سه پرونده اجرایی شده است. او با بیان اینکه به محض رسیدن پرونده به اجرای احکام ممنوع‌الخروج شده، تاکید کرد که در روزهای آینده خود را برای تحمل حبس به زندان اوین معرفی خواهد کرد.

این زن مخالف حجاب اجباری روز پنج‌شنبه ۲۶ بهمن درباره حکم سه سال و ۱۱ ماه زندان خود در اینستاگرام نوشت که بابت پرونده اول به سه سال و هفت ماه حبس، برای پرونده دوم به چهار ماه حبس و برای پرونده سوم به یک و نیم میلیون تومان جزای نقدای محکوم شده است.

این احکام به دلیل مقاومت او در مقابل تذکر حجاب زنی در یک اتوبوس بی‌آر‌تی در تهران، اعلام کردن خبر تعلیق خود از دانشگاه و حضور با پوشش انتخابی در دادگاه، صادر شده است.

رشنو همزمان در یک استوری اینستاگرامی با تشکر از نعیم‌رضا نظامی چهارمحالی و میلاد پناهی‌پور، وکلای پرونده‌اش نوشت که در این یک سال و نیم، با حضور و مشورت‌های آنها، خود و خانواده‌اش احساس تنهایی نکردند.

تیر ماه سال ۱۴۰۱ ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که مقاومت یک زن را در مقابل تذکر حجاب زنی دیگر در یک اتوبوس بی‌آر‌تی در تهران نشان می‌داد که در نهایت مسافران فرد تذکر‌دهنده را از اتوبوس بیرون کردند.

سپیده رشنو همان زن مخالف حجاب اجباری بود که در پی انتشار این ویدیو، شامگاه ۲۵ تیر سال گذشته بازداشت شد.

رشنو سال گذشته و پس از پخش اعتراف اجباری او در شهریور ۱۴۰۱ با وثیقه آزاد شد.

در پی پخش اعتراف اجباری این داستان‌نویس از تلویزیون جمهوری اسلامی، موجی از محکومیت این اقدام و هم‌دلی با رشنو در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد.

این داستان‌نویس معترض به حجاب اجباری اما هفتم خرداد ماه امسال از پرونده‌سازی جدید جمهوری اسلامی علیه خود خبر داد و گفت از او خواسته شده برای دفاع از «اتهام انتسابی»، در دادسرای اوین حاضر شود.

حدود دو هفته قبل از این ابلاغیه، رشنو با نشر عکسی بدون حجاب اجباری در اینستاگرامش نوشت که دانشگاه الزهرا به دلیل نداشتن «پوشش تحمیلی»، دو ترم او را تعلیق کرده است.

این فعال ضدحجاب اجباری همچنین در اینستاگرام نوشت هر قدر تلاش کرده، هیچ مکانی حاضر نشده برای مراسم رونمایی از کتاب شعرش میزبان او باشد. او افزوده احتمالا این کار به دلیل ترس از پلمب شدن است.

«درخت نام اوست» عنوان مجموعه شعر رشنوست که در مدت کوتاهی پس از انتشار و با وجود فشار نهادهای امنیتی بر کتابفروشان برای جمع‌آوری این کتاب، به چاپ هشتم رسیده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.