رفتن به محتوای اصلی

تندیس سلیمانی حذف شد، زنان وارد ورزشگاه شدند
سپاهان -الهلال
16.02.2024 - 07:05
  • بهناز میرمطهریان
  •  

مسابقه سپاهان اصفهان مقابل الهلال عربستان در بازی رفت از مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا با شکست ۱-۳ نماینده ایران در ورزشگاه نقش جهان اصفهان به پایان رسید. این مسابقه اما جدا از اهمیت ورزشی‌اش برای تنها نماینده باقی مانده ایران در آسیا، از دو جنبه دیگر مورد توجه بود.

سپاهان در بازی مقابل الاتحاد عربستان، در تاریخ ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۲ (۲ اکتبر ۲۰۲۳) در ورزشگاه نقش جهان، حواشی متعددی را بابت نصب مجسمه قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس، و بنرهای مختلف او پشت سر گذاشته بود. به همین دلیل حالا در بازی با الهلال از هر نظر زیر ذره‌بین کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) بود تا پایبندی‌اش به تعهدات، از هر نظر سنجیده شود.

حاشیه‌ها و استفاده از نمادهای سیاسی از جمله تندیس قاسم سلیمانی در ورزشگاه باعث شد الاتحاد از حضور در زمین بازی خودداری کند و در نهایت AFC، سپاهانی‌ها را با نتیجه ۳ بر صفر به سود الاتحاد، نقره‌داغ کرد. باشگاه اصفهانی همچنین به پرداخت ۲۰۰ هزار دلار جریمه نقدی، بازگرداندن درآمدهای ناشی از برگزاری دیدار با الاتحاد و محرومیت از بازی در ورزشگاه نقش جهان محکوم شد که در نهایت با تعهدهایی که داد، موفق شد مقابل الهلال در نقش‌جهان میزبان باشد.

در بازی پرحاشیه سپاهان مقابل الاتحاد، حضور گزینشی زنان هم می‌رفت تا دردسر دیگری را برای سپاهان رقم بزند. به خصوص که بعد از آن بازی، ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که یک مقام انتظامی در ورزشگاه نقش جهان اصفهان در جمع تماشاگران زن می‌گوید که حضور این زنان به صورت گزینشی و برای «دور زدن AFC» بوده است.

این ویدئو می‌توانست برای باشگاه سپاهان دردسر بزرگ دیگری شود. چون فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا همیشه به حذف هر گونه تبعیض میان زنان و مردان برای حضور در ورزشگاه‌ها تأکید داشته‌اند و بدون شک وضعیت بلیت‌فروشی و حضور زنان در ورزشگاه نقش جهان اصفهان برای بازی با الهلال را هم رصد می‌کردند.

سرنوشت مجسمه قاسم سلیمانی

مجسمه قاسم سلیمانی

 

سپاهان بعد از بازی مقابل الاتحاد در هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا، به دلیل استفاده از نمادهای سیاسی (در واقع نصب مجسمه قاسم سلیمانی در کنار زمین چمن) از میزبانی در سه بازی محروم شد. در بند ششم این حکم اما آمده بود: «مطابق تبصره‌های ۳۴.۱ و ۳۴.۳ آیین‌نامه انضباطی و اخلاقی کنفدراسیون فوتبال آسیا، اجرای محرومیت مربوط به سومین بازی از سه بازی مذکور در بند پنج، برای یک دوره سه ساله به حالت تعلیق درآمد. در صورتی که در این دوره تخلف دیگری با ماهیت مشابه رخ بدهد، تعلیق به‌صورت خودکار لغو و مجازات مربوطه اعمال می‌شود.»

تکلیف سپاهان در واقع روشن بود. در صورتی که موارد مدنظر کنفدراسیون فوتبال آسیا را تأمین می‌کرد، می‌توانست میزبانی بازی مقابل الهلال را بگیرد.

محمدرضا ساکت اما مدیرعاملی بود که به رغم اطلاع از حساسیت‌های AFC، باز هم حاضر نشده بود در بازی با الاتحاد، تندیس قاسم سلیمانی را از کنار زمین چمن بردارد. این موضوع وقتی علنی شد که محمدحسین میثاقی در برنامه فوتبال برتر، روی آنتن زنده گفت سندی را دیده که باشگاه سپاهان هم آن را امضا کرده است و از تاریخ ۲۹ شهریور (۲۰ سپتامبر) مدیران این باشگاه و ورزشگاه نقش جهان می‌دانستند که باید محل تندیس قاسم سلیمانی را جابه جا کنند اما نکردند.

ساکت ۱۶ آذر (۷ دسامبر) استعفا کرد و منوچهر نیکفر، سرپرست باشگاه سپاهان شد. کسی که راه مصالحه با AFC را پیش گرفت. گرچه سعی باشگاه سپاهان بر این بود که خواسته‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا را در سکوت برآورده کند اما دو روز پیش از برگزاری مسابقه سپاهان مقابل الهلال، گفتگویی از نیکفر با رسانه الریاضیه عربستان سعودی منتشر شد که از قول او آمده بود: «چالش خاص ورزشگاه حل شد و آن ‌چیزی که AFC برای برداشتن مجسمه بحران‌ساز از ما خواست را انجام دادیم و عملا مجوز رسمی برگزاری بازی در نقش‌جهان را گرفتیم.»

نیکفر اما خیلی زود این گفتگو را رد کرد. هرچند که در عمل چالش ورزشگاه حل شد و همان طور که در تصاویر منتشر شده مشخص است، مجسمه قاسم‌ سلیمانی را از کنار زمین به ورودی ورزشگاه منتقل کرد. تصویر قاسم سلیمانی هم از بالای ورزشگاه برداشته شد و همه بنرها حذف شدند تا مجوز میزبانی در بازی با الهلال باطل نشود.

زنان اصفهانی بالاخره به ورزشگاه رفتند

تماشاگران سپاهان

 

حضور زنان اصفهانی در ورزشگاه نقش جهان اغلب با ماجراهای زیادی همراه بوده است. همین چند ماه اخیر را هم که مرور کنیم، می‌بینیم موانع بسیاری برای ورود زنان اصفهانی به ورزشگاه نقش جهان وجود داشته است.

با اینکه تصور می‌شد به خاطر حساسیت‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا هم که شده، در بازی با الاتحاد در هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا، زنان هوادار سپاهان به راحتی موفق به خرید بلیت شوند اما این اتفاق نیفتاد و عجیب‌تر از آن ویدئویی بود از سخنرانی یک مقام انتظامی در جمع زنان تماشاگر بازی با الاتحاد که به طور علنی می گفت شما را برای دور زدن AFC به طور گزینشی انتخاب کرده‌ایم. در نهایت هم که بازی برگزار نشد و زنان موفق به تماشای بازی و تشویق تیم‌شان از روی سکوها نشدند.

بعد از آن با اینکه مسوولان سپاهان اصرار داشتند که شرایط حضور تماشاگران زن در ورزشگاه را برای بازی‌های لیگ هم فراهم می‌کنند اما در ۲۱ آبان (۱۲ نوامبر) برای بازی سپاهان مقابل پرسپولیس، به رغم حضور زنان مقابل ورزشگاه، از ورودشان به ورزشگاه ممانعت به عمل آمد.

منوچهر نیکفر، سرپرست باشگاه سپاهان، اما پیش از مسابقه مقابل الهلال درباره حضور زنان در ورزشگاه نقش جهان گفته بود: «تمهیدات لازم برای ورود زنان به ورزشگاه نقش‌ جهان در بازی روز پنج‌شنبه فراهم شده و تمامی بلیت‌های مربوط به جایگاه ویژه زنان در کمتر از نیم ساعت پس از بازگشایی سایت، به فروش رسید.»

سپاهان با نتیجه سه بر یک در بازی رفت یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به الهلال عربستان باخت

 

سپاهان با نتیجه سه بر یک در بازی رفت یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به الهلال عربستان باخت

او البته هیچ توضیحی درباره تعداد بلیت‌های فروخته شده برای زنان در این بازی نداد و اشاره‌ای نداشت به شائبه‌ای که از بازی الاتحاد مبنی بر حضور گزینشی زنان مطرح بود. او در مصاحبه دیگری درباره تعداد بلیت فروخته شده برای زنان فقط به بیان همین نکته اکتفا کرد که :«بلیت‌فروشی الکترونیکی است و آماری ندارم که بگویم اما قطعا استقبال خوبی از این بازی می‌شود. حدود ۶۰ هزار بلیت فروخته می‌شود و حضور زنان در ورزشگاه تایید شده است. امیدواریم که با آرامش ختم به خیر شود.»

وضعیت حضور زنان در ورزشگاه نقش جهان اما واکنش ژوزه مورایس، سرمربی تیم فوتبال سپاهان، را هم در پی داشت. تا جایی که در نشست خبری پیش از بازی با الهلال عربستان گفت: «فکر می‌کنم فردا اولین دیداری است که زنان در ورزشگاه حضور دارند. چیزی که می‌خواهم بگویم، این است که هیچ مردی بدون زنش جایی نمی‌رود، زنان عضوی از زندگی ما هستند.»

با این حال اما معلوم نیست که برای بازی‌های بعدی، هواداران زن سپاهان، چه موانعی را برای رفتن به ورزشگاه پیش رو داشته باشند و بتوانند آن‌ها را پشت‌سر بگذارند یا نه؟

باشگاه سپاهان اما در هر دو مورد اساسی و حساسیت‌برانگیزی که برای بازی با الهلال پیش رو داشت، طبق همان سیاست همیشگی با کمترین توضیح، سعی در برقراری خواسته‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا داشت.

سرپرست باشگاه سپاهان جز همان مصاحبه با‌ الریاضیه که تکذیبش کرد، هیچ اظهارنظری درباره انتقال تندیس قاسم سلیمانی و عمل به تعهدات ای‌اف‌سی نداشت و سعی داشت این مراحل را در سکوت خبری پشت سر بگذارد. او حتی درباره حضور زنان و ادامه حضورشان در ورزشگاه برای بازی‌های لیگ و مشکلاتی که تا کنون بر سر راه‌شان بوده هم چیزی نگفت.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.