رفتن به محتوای اصلی

آیا الکسی ناوالنی به دستور پوتین در زندان کشته شد؟+ویدئو
16.02.2024 - 14:03

بنابر گزلرش بی بی سی ؛ سازمان زندان‌های روسیه اعلام کرده است که الکسی ناوالنی، مهمترین رهبر مخالفان این کشور در دهه اخیر، در زندانی در «مدار شمالگان» درگذشت.

 

آقای ناوالنی که به‌عنوان سرسخت‌ترین منتقد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تلقی می‌شود، در حال سپری کردن نوزده سال زندان برای اتهاماتی بود که به طور گسترده دارای انگیزه‌های سیاسی تلقی می‌شدند.

کاخ کرملین گفته است که ولادیمیر پوتین از موضوع درگذشت الکسی ناوالنی مطلع شده است.

آقای ناوالنی اواخر سال گذشته به یک اردوگاه کیفری در قطب شمال منتقل شد که یکی از سخت‌ترین زندان‌های روسیه محسوب می‌شود.

سازمان زندان‌ها در منطقه یامالو-ننتس گفت که او پس از پیاده‌روی در روز جمعه «احساس ناخوشی» کرد.

در بیانیه‌ای در این مورد آمده است که او «تقریباً بلافاصله بیهوش شد.»

این بیانیه اضافه کرده که بلافاصله، اعضای یک گروه فوریت‌های پزشکی به محل فراخوانده شدند و تلاش کردند تا او را احیا کنند اما موفق نشدند.

به گزارش خبرگزاری تاس، دلایل مرگ الکسی ناوالنی در حال بررسی است.

الکسی ناوالنی طی سال‌های اخیر با اتهامات متعدد از جمله ایجاد یک شبکه افراطی، تامین مالی فعالیت‌های افراطی، تحریک علنی فعالیت‌های افراطی و «احیای ایدئولوژی نازی» مواجه بود.

آقای ناوالنی برجسته‌ترین چهره مخالف ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور در سال‌های اخیر بوده است و به مدت بیش از یک دهه فساد در مرکز قدرت در مسکو را افشا کرد.

او یک مبارز کاریزماتیک و تنها رهبر اپوزیسیون روسیه بود که می توانست مردم را به تعداد زیادی در سراسر این کشور در اعتراضات ضد دولتی بسیج کند.

نام آقای ناوالنی با افشای فساد مقامات بر سرزبان‌ها افتاد. او حزب «روسیه متحد» ولادیمیر پوتین را «حزب کلاهبردارها و سارقان» نامید و چندین بار به زندان افتاد.

الکسی ناوالنی در سال ۲۰۱۱، در پی اعتراضاتی در مورد تقلب توسط حزب آقای پوتین در انتخابات پارلمانی، برای ۱۵ روز به زندان افتاد.

آقای ناوالنی در ژوئیه ۲۰۱۳ هم به اتهام اختلاس به زندان افتاد، اما این اتهام را سیاسی خواند.

او تلاش کرد که در سال ۲۰۱۸ در انتخابات ریاست جمهوری روسیه شرکت کند، اما به دلیل محکومیت‌های قبلی در مورد کلاهبرداری از شرکت در انتخابات منع شد. اتهامی که او باز هم آن را با انگیزه‌های سیاسی دانست.

آقای ناوالنی همچنین در سال ۲۰۱۹ پس از آن که خواستار اعتراضاتی بدون مجوز شد، به مدت ۳۰ روز به زندان افتاد.

الکسی ناوالنی در سال ۲۰۲۱ پس از بازگشت از آلمان که برای درمان سوءقصد شیمیایی به جانش به آنجا رفته بود، دستگیر شد.

آقای ناوالنی معتقد بود که مقامات ارشد کرملین عامل این سوء قصد بودند اما این مقامات، این اتهام را رد کردند.

در سال ۲۰۲۰، گزارشی از سوی رسانه تحقیقاتی بلینگکت و سایت خبری روسی «د اینسایدر» منتشر شد که در آن چندین مامور سرویس امنیت داخلی روسیه معروف به اف‌اس‌بی را مسئول سوءقصد با مواد سمی به جان الکسی ناوالنی معرفی کرده بود.

او ابتدا به دلیل زیر پا گذاشتن شرایط وثیقه در حالی که در بیمارستانی در آلمان تحت درمان بود، به دو سال و نیم زندان محکوم شد، اما سپس به دلیل کلاهبرداری و توهین به دادگاه به ۹ سال دیگر محکوم شد.

الکسی ناوالنی تابستان سال گذشته هم یک جلسه محاکمه داشت و دوره حبس او تا زمان مرگش ادامه داشت.

الکسی ناوالنی، مخالف سرشناس پوتین در زندان جان باخت

 بنابر گزلرش  ایران اینترنشینال  ؛  سرویس زندان فدرال روسیه اعلام کرد که الکسی ناوالنی، مخالف سرشناس ولادیمیر پوتین که در زندان این کشور محبوس بود، جان باخته است. این نهاد گفت: «ناوالنی پس از پیاده‌روی احساس ناخوشی کرد و تقریباً بلافاصله هوشیاری خود را از دست داد.»

ناوالنی، ۴۷ ساله، زمانی رهبری تظاهرات خیابانی علیه پوتین، رییس جمهوری روسیه را بر عهده داشت و با ایجاد یک گروه مخالف حکومت در سراسر کشور، جزییات مخوفی از شیوه زندگی فاسد مقام‌های کرملین را فاش کرد.

سخنگوی کاخ کرملین در اولین واکنش به مرگ ناوالنی گفت: «ما هیچ اطلاعی درباره مرگ الکسی ناوالنی نداریم، سرویس زندان فدرال روسیه همه بررسی‌ها را درباره این موضوع انجام خواهد داد.»

دمیتری موراتوف، روزنامه‌نگار روس و برنده جایزه صلح نوبل، مرگ الکسی ناوالنی را «قتل» خواند و گفت که شرایط زندان منجر به مرگ او شده است.

صدراعظم آلمان ضمن ابراز ناراحتی از مرگ الکسی ناوالنی گفت که این «نشانه وحشتناکی» است که روسیه طی سال‌های اخیر به چه کشوری تغییر یافته است.

ریشی سوناک نخست‌وزیر بریتانیا خبر مرگ الکسی ناوالنی را «وحشتناک» خواند و گفت: «ناوالنی به عنوان سرسخت‌ترین مدافع دموکراسی روسیه، در طول زندگی‌اش شجاعت باورنکردنی از خود نشان داد.»

وزیر خارجه فرانسه نیز گفت الکسی ناوالنی جان خود را فدای مقاومت در برابر سیستم ظالمانه کرد.

ناوالنی ۲۸ دی ۹۹ پس از بازگشت از آلمان دستگیر و سپس به دو سال و نیم زندان محکوم شد. او برای درمان مسمومیت به آلمان رفته بود و نتایج آزمایش‌ها ثابت کرد که وی با ماده «نوویچوک» که در دوران شوروی تولید می‌شد، مسموم شده است.

متحدان الکسی ناوالنی از ۲۰ آذرماه امسال زنگ خطر را درباره سرنوشت این زندانی به صدا درآوردند.

او در اواخر سال ۲۰۲۳ به یک تبعیدگاه در یکی از مناطق قطبی در شمال روسیه منتقل شده بود.

ناوالنی، در حالی که مجازات ۹ سال حبس را سپری می‌کرد، ۱۳ مردادماه سال جاری، با اتهام‌هایی از جمله «تاسیس و تامین مالی یک سازمان افراطی» به ۱۹ سال حبس دیگر محکوم شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.