رفتن به محتوای اصلی

یک خبرچین اف‌بی‌آی به علت دروغ گفتن درباره جو بایدن و پسرش بازداشت شد
17.02.2024 - 04:03

یک خبرچین سابق پلیس فدرال آمریکا - اف‌بی‌آی - به علت تسلیم اطلاعات نادرست درباره جو بایدن و فرزند او - هانتر - بازداشت شده است.

الکساندر اسمیرنوف که پیش‌ترخبرچین اف‌بی‌آی بود روز گذشته - پنج‌شنبه ۱۵ فوریه - به محض ورود به خاک آمریکا در لاس‌وگاس بازداشت شد چرا که اف‌بی‌آی می‌گوید گزارش و ادعاهایی که او مبنی بر «پرداخت رشوه از سوی شرکت نفت و گاز اوکراینی بوریسما به جو بایدن و فرزند او هانتر» به پلیس فدرال آمریکا داده بود، نادرست بوده است و آقای اسمیرنوف - ۴۳ ساله - این کار را به این علت کرده که از جو بایدن «خوشش نمی‌آمده» است.

گزارش و ادعاهایی که این خبرچین در گزارش‌های خود به اف‌بی‌آی داده بود مبنای طرح نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا برای استیضاح جو بایدن هم قرار گرفته است.

هانتر، پسر جو بایدن که اتهام دریافت رشوه و فساد مرتبط با شرکت نفت و گاز بوریسما اوکراین را بارها قویا رد کرده بود، قرار است تا چند روز دیگر در کنگره برابر کمیته نظارتی مجلس نمایندگان حاضر شود و به پرسش‌های آنها در ارتباط با همین اتهام‌ها پاسخ دهد.

دادگستری آمریکا می‌گوید الکساندر اسمیرنوف، روز گذشته به محض ورود به فرودگاه لاس وگاس در غرب آمریکا و پس از بازگشت از یک سفر خارجی بازداشت شده است.

دادگستری آمریکا او را رسما به اظهارات نادرست و خلق اسناد دروغ مبتنی بر ادعاهای واهی متهم کرده است.

دیوید ویس، بازرس ویژه مامور تحقیقات هانتر بایدن، در متن ۳۷ صفحه‌ای شکواییه دادگستری آمریکا علیه آقای اسمیرنوف، خبرچین سابق اف‌بی‌آی، او را متهم کرده که این «اطلاعات نادرست و موهن» را در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ به اف‌بی‌آی داده است؛ این دقیقا همان زمانی است که جو بایدن رسما نامزد حزب دموکرات برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و رقابت با دونالد ترامپ - رئیس‌جمهوری وقت - شده بود.

بازرسان دادگستری آمریکا می‌گویند این گزارش را آقای اسمیرنوف همزمان با داغ شدن کارزارهای انتخاباتی در آمریکا و در حالی به اف‌بی‌آی داده که بارها نظر منفی خود درباره جو بایدن را ابراز کرده بود.

سال گذشته - ۲۰۲۳ - جمهوری‌خواهان که به تازگی اکثریت مجلس نمایندگان کنگره را به دست گرفته بودند، به گزارش آقای اسمیرنوف هنگام اعلام طرح استیضاح جو بایدن اشاره کردند.

کوین مک‌کارتی، رئیس سابق کنگره آمریکا، سال گذشته در هنگام اعلام رسانه‌ای طرح استیضاح جو بایدن گفته بود «یک خبرچین قابل اعتماد اف‌بی‌آی خانواده بایدن را متهم به دریافت رشوه کرده است.»

تاریخچه فعالیت‌های تجاری هانتر بایدن و صداقت او در برابر قوانین، همواره در معرض قضاوت‌های اجتماعی و انتقادهای شدید مخالفان پدرش بوده است

 

تاریخچه فعالیت‌های تجاری هانتر بایدن و صداقت او در برابر قوانین، همواره در معرض قضاوت‌های اجتماعی و انتقادهای شدید مخالفان پدرش بوده است

جمهوری‌خواهان کمی بعد موفق شدند اف‌بی‌آی را وادار کنند که گزارش و یادداشت‌های آقای اسمیرنوف که در آنها جو بایدن و پسرش هانتر را متهم به دریافت رشوه کرده بود، علنی کند.

با این حال، در همان زمان هم جمهوری‌خواهان ارشد در کنگره آمریکا اذعان کرده بودند که این اتهام‌ها هنوز اثبات نشده و هیچ سند و مدرکی مبنی بر رشوه گرفتن جو بایدن از اوکراین وجود ندارد.

آقای اسمیرنوف در ابتدا مدعی شده بود که روسا و مدیران شرکت نفت و گاز بوریسما اوکراین با استخدام هانتر بایدن - پسر معاون وقت ریاست‌جمهوری آمریکا - در صدد «حفظ خود از هرگونه دردسری» بودند چرا که در آن زمان - سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ - جو بایدن شخصا امور کاخ‌سفید مرتبط با اوکراین را در دست گرفته بود و با دولت وقت این کشور در پی مبارزه با فساد مالی در نظام قضایی اوکراین بود و فرزند او - هانتر بایدن - عضو هیات مدیره بوریسما شده بود.

شرکت نفت و گاز بوریسما در آن زمان یکی از شرکت‌هایی بود که دادستان کل وقت اوکراین در ارتباط با فساد آن تحقیق و تفحص می‌کرد.

آقای اسمیرنوف مدعی شده بود که شرکت بوریسما به جو بایدن و پسرش هانتر، هر کدام ۵ میلیون دلار «رشوه داده» و در گزارش و یادداشت هایش مدعی شده بود که شرکت نفتی بوریسما امیدوار بوده با پرداخت این پول هانتر بایدن «از طریق پدرش ترتیب کارها را خواهد داد و مشکلات ما برطرف خواهد شد» - اشاره به دردسرهایی قضایی که این شرکت در زمان تحقیقات دادستان کل اوکراین با آنها روبرو شده بود.

اکنون بازرسان دادگستری آمریکا می‌گویند در حقیقت، آقای اسمیرنوف نه در سال‌های ۲۰۱۵-۲۰۱۶ بلکه در سال ۲۰۱۷، یعنی دو سال بعد و زمانی که دیگر جو بایدن کاخ‌سفید را ترک کرده بود و دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا شده بود و آن دادستان کل اوکراین هم از کارش برکنار شده بود، با مقام‌های شرکت بوریسما صحبت کرده بوده است.

در متن شکواییه علیه آقای اسمیرنوف آمده که این تقویم زمانی موید آن است که این خبرچین سابق اف‌بی‌آی در حقیقت ادعاها را زمانی مورد تحقیق قرار داده و گزارش کرده که نه جو بایدن دیگر در کاخ سفید بوده که قادر به تاثیرگذاری بر سیاست خارجی آمریکا باشد و نه آن دادستان کل که روی اتهام فساد شرکت بوریسما کار می‌کرد، در سمت خود بوده است.

بازرسان می‌گویند آقای اسمیرنوف تحقیق و ارتباط خود با شرکت بوریسما در سال ۲۰۱۷ را بعدا و هنگامی که جو بایدن توانست رسما نامزدی حزب دموکرات را در تابستان ۲۰۲۰ کسب کند در قالب اتهام فساد علیه او طرح کرده - آن هم پس از این که بارها نظر منفی خود درباره جو بایدن و احتمال پیروزی او در انتخابات ۲۰۲۰ برابر دونالد ترامپ را علنی کرده بود.

آن طور که گزارش شده آقای اسمیرنوف هنگامی که سال گذشته - ۲۰۲۳ - مجددا توسط کارآگاهان اف‌بی‌آی مصاحبه شده بود، با عوض کردن عناصر روایت خود مجددا اتهام‌های جدیدی را طرح کرده که به گفته او مبتنی بر ارتباط و دیدارهای او با مقام‌های روسیه بوده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

سهراب
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.