رفتن به محتوای اصلی

درباره اسناد هک شده از مجلس شورای اسلامی چه می‌دانیم؟
17.02.2024 - 14:36

در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ و همزمان با چهلمین و پنجمین سالگرد انقلاب، گروه هکری «قیام تا سرنگونی»، وابسته به سازمان مجاهدین خلق از هک شدن سایت و سامانه‌های داخلی مجلس شورای اسلامی خبر داد.

این گروه هکری تصاویر مسعود رجوی و مریم رجوی، رهبران پیشین و فعلی سازمان مجاهدین را روی سایت مجلس به نام «خانه ملت» قرار داد و اسناد مختلفی از نامه‌های محرمانه گرفته تا فیش حقوقی نمایندگان مجلس را در کانال تلگرام «قیام تا سرنگونی» منتشر کرد.

روابط عمومی مجلس نیز در همین روز اختلال در برخی از سامانه‌های داخلی مجلس از جمله بخش‌های مربوط به تردد و سیستم‌های رایانه‌ای و اینترنت را تایید کرد.

در پی همین موضوع، مجلس تصمیم گرفت جلسات رأی‌گیری را تا اطلاع‌ ثانوی با نشستن و برخاستن (قیام و قعود) نمایندگان برگزار کند.

یک روز بعد از هک شدن وب‌سایت خانه ملت، روابط عمومی مجلس اعلام کرد روزنامه‌نگاران و خبرنگاران نیز اجازه ورود به صحن مجلس را ندارند. اما اشاره‌ نکرد این محدودیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

بر اساس این حمله سایبری، سایت‌های خبرگزاری مجلس (خانه ملت)، سایت پایگاه الکترونیکی جامع مجلس و سایت کتابخانه و مرکز اسناد مجلس هک شدند.

در نهایت هک شدن وب‌سایت‌ها و سامانه مجلس به مجموعه‌ای از اقدامات محدودکننده انجامید.

چه اسنادی از هک وب‌سایت خانه ملت به دست آمده است؟

بی‌بی‌سی در حال حاضر قادر به تایید اسناد منتشر شده توسط گروه هکری قیام تا سرنگونی نیست.

اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد مجموعه گسترده‌ای از اسناد محرمانه و نامه‌ها با دسته‌بندی زیر افشا شده است:

  • اسناد و نامه‌های محرمانه داخلی مجلس
  • مدارک شناسایی برخی از اعضا و کارمندان مجلس، مانند تصویر پاسپورت محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس
  • گزارشی از حقوق دریافتی تعداد زیادی از نمایندگان مجلس
  • گزارش مزایا و تسهیلات رفاهی مجلس
  • نامه محرمانه حراست قوه مققنه در رابطه با اعتراضات بعد از کشته شدن مهسا (ژینا) امینی و نظارت بر عملکرد و روابط نمایندگان
  • گزارش‌ها و اسناد محرمانه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه
  • اسناد و نامه‌هایی درباره تحریم‌های بین‌المللی علیه تجارت ایران و حمایت همه جانبه از عوامل دور زننده تحریم‌ها
  • اسناد و نامه‌های نهادهای نظامی-امنیتی، از جمله ارتش، سپاه، ستاد کل نیروهای مسلح، اطلاعات سپاه و بسیج در رابطه با فزایش یا تخصیص بودجه و ارز
  • مکاتبات دفتر آیت‌الله خامنه‌ای با رئیس مجلس
  • اسناد مربوط به گزارش لایحه بودجه سال ۱۴۰۳
  • اسامی اعضا و کارمندان بسیج، سپاه و حراست در مجلس
  • اسناد و نامه‌های بخش امور بین‌الملل مجلس
  • نامه‌های محرمانه معاون امور راهبردی و اشراف ستاد کل نیروهای مسلح به آقای خامنه‌ای
  • نامه‌های معاون رئیس جمهوری به رئیس مجلس

در میان انبوهی از اسناد منتشر شده توسط گروه هکری قیام تا سرنگونی، مجلس تاکنون تنها به انتشار حقوق دریافتی نمایندگان مجلس واکنش نشان داده و آنها را «غیر واقعی» خوانده است.

حقوق‌های میلیونی نمایندگان، تکذیب با وجود سابقه

یکی از اسناد منتشر شده توسط گروه هکری قیام علیه سرنگونی، حقوق دریافتی نمایندگان مجلس در خردادماه سال ۱۴۰۲ است.

نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، سه‌شنبه ۲۵ بهمن طی کنفرانسی مطبوعاتی مبالغ منتشر شده در اسناد هک شده را را تکذیب کرد و گفت این مبالغ «غیرواقعی» هستند.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در حالی این مبالغ را «غیرواقعی» خواند که به فاصله کوتاهی بعد از هک وب‌سایت خانه ملت، روابط عمومی مجلس شورای اسلامی طی اطلاعیه‌ای هک وب‌سایت‌های مجلس را تایید کرد، اما همزمان نوشت «اطلاعات هک شده غیرقابل استناد است».

بررسی ابرداده‌های فایل پی‌دی‌اف منتشر شده در کانال تلگرام «قیام تا سرنگونی» نشان می‌دهد این فایل در تاریخ ۷ فوریه ۲۰۲۴ از فایل مایکروسافت اکسل به پی‌دی‌اف تبدیل شده است، یعنی یک هفته قبل از روز حمله سایبری به وب‌سایت‌های مجلس.

روایط عمومی مجلس در واکنش به افشای حقوق دریافتی نمایندگان مجلس، به سرعت اسنادی مربوط به حقوق دریافتی نمایندگان در خردادماه سال ۱۴۰۲ منتشر کرد، با این ادعا که حقوق دریافتی نمایندگان «حدود ۲۵ میلیون تومان» است.

باید اشاره کرد که لیست حقوق دریافتی نمایندگان که توسط مجلس منتشر شده است، فاقد تاریخ، پیوست و شماره است. همچنین در برگه‌ها توضیح داده نشده این پرداختی‌ها مربوط به حقوق است یا نه.

اما بررسی داده‌های فایل‌های حقوق دریافتی نمایندگان که توسط گروه هکری قیام تا سرنگونی و روابط عمومی مجلس منتشر شده، به ما چه می‌گوید؟

مجلس شورای اسلامی دارای ۲۹۰ نماینده است و در لیست منتشر شده قیام تا سرنگونی اسامی تنها ۲۲۵ نفر وجود دارد و در لیست منتشر شده توسط روابط عمومی مجلس نیز تنها اسامی و حقوق دریافتی ۲۲۲ نماینده وجود دارد، یعنی در هر دو لیست اسامی همه نمایندگان موجود نیست.

نام محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و حقوق دریافتی او نیز در میان هر دو لیست منتشر شده وجود ندارد.

در حالی که روابط عمومی مجلس می‌گوید حقوق دریافتی نمایندگان «حدود ۲۵ میلیون تومان» است، در لیست منتشر شده توسط هکرها، حقوق دریافتی نمایندگان اغلب بیش از ۱۰۰ میلیون تومان است.

بیشترین مبلغ دریافتی در لیست هک شده توسط قیام علیه سرنگونی، ۲۷۴ میلیون تومان است.

بررسی‌های بی‌بی‌سی نشان می‌دهد برخی شماره حساب (شبا) نمایندگان که در فایل قیام تا سرگونی منتشر شده و فایل‌هایی که روابط عمومی مجلس منتشر کرده، هم‌خوانی دارد.

حقوق دریافتی نمایندگان، منتشر شده توسط روابط عمومی مجلس شورای اسلامی

 

حقوق دریافتی نمایندگان، منتشر شده توسط روابط عمومی مجلس شورای اسلامی

حقوق دریافتی نمایندگان، منتشر شده توسط گروه هکری قیام تا سرنگونی

 

حقوق دریافتی نمایندگان، منتشر شده توسط گروه هکری قیام تا سرنگونی

باید افزود که موضوع حقوق‌های کلان نمایندگان تازه نیست، پیش‌تر هم فیش حقوقی نمایندگان در همین مجلس یازدهم، خبرساز شده بود.

تیر ماه سال جاری فیش حقوق دریافتی مالک شریعتی که خود رئیس کمیته «تحقیق و تفحص از حقوق‌های نجومی» در مجلس است، منتشر شد.

مبلغ دریافتی این نماینده نه تنها تکذیب نشد، بلکه خود او در رشته توییتی در ایکس (توییتر سابق) ضمن اشاره به اینکه پایه حقوق نمایندگان مجلس بین ۲۰ تا ۲۴ میلیون تومان است، گفت دیگر مبالغ مربوط به مسکن و ایاب و ذهاب و مواردی از این دست است.

همان زمان ابراهیم نکو، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت نمایندگان دو فیش حقوقی دارند، یکی حقوق ثابت و دیگری هزینه‌های دفتر، همراهان و مشاوران است. آقای نکو گفت حقوق نمایندگان معمولا یکسان است که مبلغ آن بیش از ۲۰ میلیون تومان است.

ابراهیم نکو تصویر فیش حقوقی یک‌صد میلیون تومانی مالک شریعتی را تایید کرد و گفت در حال حاضر نزدیک به ۸۰ میلیون تومان تحت عنوان هزینه‌های دفتر، همراهان و مشاوران به نمایندگان پرداخت می‌شود که به گفته او «قابل کتمان نیست».

فیس حقوق دریافتی مالک شریعتی، نماینده تهران در مجلس یازدهم

منبع تصویر،خبر آنلاین

توضیح تصویر،

فیس حقوق دریافتی مالک شریعتی، نماینده تهران در مجلس یازدهم

نامه‌های محرمانه نهادهای امنیتی-نظامی: افزایش بودجه

در میان اسنادی که گروه هکری قیام تا سرنگونی منتشر کرده، بیش از ۱۰ نامه و سند که عمدتا «محرمانه» هستند دیده می‌شود که نهادهای نظامی و امنیتی، از سپاه گرفته تا ارتش، ستاد کل نیروهای مسلح، بسیج و اطلاعات درخواست افزایش بودجه یا تخصیص کمک‌های ارزی به یورو داده‌اند.

یکی از اسناد نامه‌ای با مهر «خیلی محرمانه» به تاریخ هشتم فروردین ۱۴۰۲، از جانب محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در خصوص «اعتبارات ارزی تقویت بنیه دفاعی» است که و از مجلس تقاضای تصویب ۳ میلیارد یورو در این زمینه را دارد.

سرلشکر باقری در این نامه محرمانه تاکید کرده مانند سال گذشته، تامین بودجه جهت تقویت بنیه دفاعی «به صورت ارزی و با ذکر نرخ فروش در تالار دومدر جداول بودجه» لحاظ گردد.

در نامه دیگری با مهر «محرمانه» به تاریخ دوم بهمن ۱۴۰۲، حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش، از محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس تقاضای تصویب یک تبصره در مجلس به منظور مکلف کردن دولت به تأمین ۲۰۰ میلیون یورو تسهیلات ارزی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ کرده است.

بر اساس متن نامه حبیب‌الله سیاری، بنا به دستور رهبری جمهوری اسلامی به عنوان فرمانده کل قوا، ارتش مکلف به احداث پالایشگاه شهید ستاری و تأمین تجهیزات مورد نیاز آن به مبلغ ۲۰۰ میلیون یورو شده است و احداث این پالایشگاه برای جلوگیری از «خام فروشی» عنوان شده است.

علاوه بر این موارد، گروه هکری قیام تا سرنگونی سند هفت صفحه‌ای دیگری با مهر «خیلی محرمانه» از ستاد کل نیروهای مسلح با عنوان «توزیع منابع سال ۱۴۰۲ بین سازمان‌های نیروهای مسلح» منتشر کرده است.

بر اساس این نامه، سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، خطاب به رئیس مجلس، جدول‌های توزیع اعتبارات بودجه‌ای نیروهای مسلح را فهرست کرده و در بند سه به بخشی از بودجه نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران پرداخته است.

در این نامه مبلغ ۷۷۰۰ میلیارد تومان برای نیروی قدس سپاه پاسداران در جدول هفت لایحه بودجه توسط دولت در سرجمع بنیه دفاعی لحاظ شده است.

لشکر باقری خطاب به رئیس مجلس نوشته است: «در حالی که هم در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در فصل اول آمده و هم در سنوات گذشته جزء تقویت بنیه دفاعی نبوده است. لذا خواهشمند است مبلغ یادشده به فصل اول سپاه منتقل و ما به ازای آن به اعتبارات بنیه دفاعی نیروهای سپاه اضافه شود.»

با این‌حال مجلس، نیروهای مسلح، بیت رهبری و دولت جمهوری اسلامی تا کنون به جز موضوع حقوق دریافتی نمایندگان مجلس، واکنشی به این اسناد نشان نداده‌اند.

وحید فرید، متخصص امور دیجیتال در ایران، در حساب کاربری خود در ایکس، موضوع هک وب‌سایت‌ها و سرورهای مجلس را «مستقیماً به فیلترینگ» مرتبط دانسته است. آقای فرید نوشته است که فیلترینگ به سختی به «دستگاه‌‌ها و برنامه‌ها امکان آپدیت» می‌دهد و این موضوع باعث «ضعف امنیتی» می‌شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.