رفتن به محتوای اصلی

۲۷ نهاد و انجمن جهان به شرکت‌کننده‌های کنفرانس مونیخ: از ایرانیان حمایت کنید+ویدئو
17.02.2024 - 14:39

بیش از ۲۷ نهاد و انجمن مستقل و فراجناحى از سراسر دنیا بیانیه‌ای مشترک خطاب به شرکت‌کنندگان در کنفرانس امنیتى مونیخ منتشر کردند و خواهان حمایت آنان از مردم ایران و جنبش «زن، زندگى، آزادى» شدند. آن‌ها خواستار قطع کامل رابطه جهان با تمام ارگان‌های وابسته به جمهوری اسلامی شدند.

نویسندگان بیانیه که روز شنبه ۲۸ بهمن منتشر شد، حمایت از جنبش‌های آزادی‌خواه، دموکراسی‌طلب، صلح‌جو و ضد تبعیض جهان را تنها راه دستیابی به صلح پایدار خواندند.

آن‌ها ‏ضمن ابراز خرسندی از دعوت نشدن نمایندگان جمهوری اسلامی به کنفرانس امنیتی مونیخ، خواستار حمایت جدی از خیزش مردم ایران و پایان دادن به سیاست مماشات با حکومت شدند.

شصتمین کنفرانس امنیتی مونیخ درحالی روز جمعه ۲۷ بهمن آغاز شد که به‌جای نمایندگان جمهوری اسلامی، از جامعه مدنی ایران و چهره‌هایی چون مسیح علینژاد، فعال سیاسی و حقوق زنان برای حضور در این گفت‌وگوها دعوت شده است.

سال گذشته نیز، پنجاه و نهمین دوره کنفرانس مونیخ به‌ جای دعوت از مقامات جمهوری اسلامی و روسیه، از اپوزیسیون دولت‌های این دو کشور برای شرکت در این کنفرانس دعوت کرده بود.

در کنفرانس سال گذشته شاهزاده رضا پهلوی، نازنین بنیادی و مسیح علینژاد در پنلی به نام «زن، زندگی، آزادی» و تحولات ایران صحبت کردند و هانا نیومن، نماینده پارلمان اروپا و باب منندز، رییس کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا از لزوم پایان مذاکره با جمهوری اسلامی گفتند.

در بخشی از بیانیه از ۲۷ نهاد و انجمن مستقل به شرکت‌کنندگان کنفرانس امنیتی مونیخ، به بازداشت گسترده شهروندان منتقد ایرانی، تداوم شکنجه و اعدام، تلاش برای سرکوب زنان مخالف حجاب اجباری، اعتراض زندانیان سیاسی به حکومت دینی و تجمع‌های اعتراضی کارگران، معلمان، بازنشستگان و اصناف مختلف اشاره شده است.

امضاکنندگان بیانیه یادآور شدند که جمهوری اسلامی علاوه بر سرکوب ایرانیان، در این چهار دهه به پشتیبانی از حملات گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی تحت حمایتش در خارج از ایران پرداخته است.

‏آموزش شبه‌نظامیان در عراق، یمن و کشورهای دیگر، جنایات در سوریه، نفوذ سیاسی و ایجاد بی‌ثباتی در منطقه، صدور پهپاد به ارتش روسیه و حمایت مالی و نظامی از حزب‌الله و حماس، نمونه‌هایی است که این بیانیه از آن‌ها با نام جنایت‌های جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران در عرصه بین‌الملل یاد کرد.

‏نویسندگان بیانیه در ادامه از جامعه جهانی خواستند با «جانیان جمهوری اسلامی به عنوان یکی از بزرگترین حامیان تروریسم و ناقضان حقوق بشر» مقابله جدی کنند.

مسیح علینژاد روز شنبه در همین زمینه به ایران‌اینترنشنال گفت که کنفرانس امنیتی مونیخ اکنون زیر سایه جنگ غزه و جنایات پوتین قرار گرفته و همه فراموش کردند عامل اصلی شرارت در منطقه و در قلب اروپا و اوکراین، جمهوری اسلامی است.

او گفت که در پنل خود در این کنفرانس خطاب به رهبران جهان خواهد گفت که اگر الان در مورد کمک به اوکراین حرف می‌زنید، اما پرونده ایران را دفن می‌کنید، به جایی نمی‌رسید.

موضوعی که نویسندگان بیانیه نیز به آن اشاره کرده و گفتند جمهوری اسلامی با بهره‌برداری از بحران‌‌های منطقه‌ای، پیشبرد ایدئولوژی و اهداف خود را دنبال می‌کند و نه تنها برهم زننده نظم جهانی است، بلکه هر روز در گوشه و کنار جهان، جان‌های بسیاری را می‌گیرد.

آن‌ها خواستار حمایت از جنبش زن، زندگی، آزادی، آزادی بی‌قید و شرط زندانیان سیاسی، توقف فوری اعدام‌ها، فراهم آوردن دسترسی ایرانیان به اینترنت آزاد و کمک به آسیب‌دیدگان و معترضانی شدند که به اجبار ایران را ترک کرده‌اند.

این بیانیه از رهبران جهان خواست از دادن تریبون به سرکوبگران مردم ایران در مجامع مختلف بین‌المللی خودداری، دسترسی تروریست‌ها را به منابع مالی و ارزهای دیجیتال و روابط اقتصادی خود را با تمام ارگان‌های وابسته به جمهوری اسلامی قطع و اموالشان را توقیف کنند.

امضاکنندگان بیانیه بار دیگر خواهان قرار گرفتن نام سپاه پاسداران و شبکه‌های وابسته به آن در لیست گروه‌های تروریستی کشورهای مختلف شدند.

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲، بنیاد مهسا، گروه مستقل آزیران از استرالیا و گروه همبستگی ایرانیان نیوزیلند از جمله امضاکنندگان بیانیه هستند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
ایران اینترنشال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.