رفتن به محتوای اصلی

چشم‌انداز مبهم اسفندماه برای قیمت ارز و طلا در ایران
18.02.2024 - 07:59

 

بازارهای مالی ایران در آخرین روزهای بهمن‌ ۱۴۰۲ کماکان در شرایط نوسان محدود قیمت به سر می‌برند. این در حالی است که تعدادی از اقتصاددانان روزهای پر‌تلاطمی را برای اسفندماه پیش‌بینی کرده‌اند.

قیمت دلار در بازار ارز روز شنبه ۲۸ بهمن‌ رشد محدودی داشت و در محدوده ۵۶ هزار تومان قرار گرفت. دلار در هفته گذشته بارها در محدوده ۵۴ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۵۶ هزار و ۵۰۰ تومان در نوسان بود.

توقف رشد قیمت دلار حاصل تلاش بانک مرکزی برای کنترل قیمت از طریق ارزپاشی و حرکت بخشی از سرمایه فعالان به سمت بازار ثبت‌نام خودروهای وارداتی است.

با روند فعلی به نظر نمی‌رسد تا اوایل اسفندماه بازار ارز شاهد رشد چشمگیر قیمت دلار باشد و فعالان ارز همین محدوده قیمت فعلی را برای دو هفته آینده پیش‌بینی می‌کنند.

البته سابقه بازار از ابتدای بهمن‌ماه نشان می‌دهد قیمت‌ها در بازار ارز ارتباط مستقیمی با تحولات منطقه‌ای دارد.

انتشار خبر انفجار خط لوله انتقال گاز و تایید خرابکارانه بودن این حمله، یکی از دلایل رشد قیمت در آخرین هفته بهمن‌ماه است.

طبق نظر کارشناسان اقتصادی، پرهیز جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی‌اش از پاسخ گسترده به حملات  آمریکا و بریتانیا به برخی مواضع این گروه‌ها در یمن و عراق، یکی از دلایل توقف رشد قیمت‌ها در بازار ارز قلمداد می‌شود.

مهم‌ترین عامل موثر برای رشد دوباره قیمت‌ در بازار ارز، احتمال حمله اسرائیل به رفح و واکنش جمهوری اسلامی است که می‌تواند بازار را از آرامش فعلی خارج کند.

بیشترین رشد قیمت میان ارزهای مختلف بازار را درهم با افزایش نزدیک به ۲۰ هزارتومان داشته است و یورو و پوند مطابق الگوی دلار در محدوده هفته پیش باقی‌ مانده‌اند.

قیمت یورو روز شنبه ۲۸ بهمن‌ماه ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان و پوند ۷۰ هزار و ۸۰۰ تومان است که همان محدوده قیمت روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته پیش است.

بازار طلا و‌ سکه نیز در شروع هفته کمترین نوسان قیمت را داشتند. سکه امامی همانند هفته قبل همچنان از محدوده ۳۲ میلیون تومان پایین نیامده است. پیش‌بینی‌ها در بازار طلا حاکی از ثبات نسبی قیمت‌ها برای آخرین روزهای بهمن است.

فعالان بازار طلا امیدوارند بعد از کاهش نوسان شدید قیمت، خریداران بار دیگر احتیاط را کنار بگذارند و در اسفندماه شاهد رشد میزان معاملات در بازار باشیم.

قیمت سکه بهارآزادی صبح روز شنبه ۳۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و نیم‌سکه ۱۸ میلیون و‌ ۲۰۰ هزار تومان است. قیمت ربع‌سکه ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و سکه گرمی پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

طبق نظر تحلیلگران بازار طلا، کاهش قیمت‌ها بعد از شوک اوایل بهمن‌ماه دلیل ورود بازار به وضعیت احتیاط در دو هفته پایانی بهمن‌ماه است.

تداوم حراج شمش‌های طلا و ورود سکه‌های ضرب جدید به بازار، سیاست بانک مرکزی برای مهار افزایش‌ قیمت‌ها بوده که دست‌کم در دو هفته اخیر بر بازار تاثیر گذاشته است.

اگر پیش‌بینی کارشناسان در مورد تاثیر آغاز ثبت‌نام خودروهای وارداتی بر بازارهای ارز و طلا پذیرفته شود، باتوجه‌به پایان مهلت ثبت‌نام در سامانه، با شروع اسفندماه باید شاهد قرارگرفتن قیمت‌ها در شیب صعودی بود.

اما در میان بازارهای مالی ایران هیچ بازاری مانند بورس فعالانش را ناامید نکرده است. تمام وعده‌ها مبنی بر خروج بورس از وضعیت ضرردهی ماه‌های اخیر با شکست روبرو شده است و سرمایه‌گذاران برای روزهای باقی‌مانده تا پایان سال امید تحول مثبت ندارند.

روند خروج سرمایه از بورس در هفته گذشته ادامه داشت و ۵۴۰ میلیارد تومان از بازار خارج شد. نماگر بازار آخرین روز کاری بورس در هفته گذشته نشان‌دهنده افت ۴.۴ درصدی به نسبت دو هفته پیش بود.

محمدصادق میرزایی، کارشناس بازار سرمایه، با شرح وضعیت بازار می‌گوید: «بازار سهام روزهای کم‌رمق و خسته‌کننده‌ای را پشت سر می‌گذارد.»

این کارشناس معتقد است اخبار انتشار گواهی سپرده ۳۰درصد در هفته‌های گذشته تاثیر زیادی بر شرایط بازار سرمایه داشته است و تا زمانی که «فروش این گواهی‌ها به اتمام نزدیک نشود، رکود بازارهای موازی تداوم پیدا خواهد کرد.»

اولویت بانک مرکزی برای جذب نقدینگی از طریق گواهی سپرده نشان می‌دهد که دولت ابراهیم رئیسی نیز ساماندهی به وضعیت بورس را از اولویت خارج کرده است و به بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران برای افزایش سرمایه در این بازار امیدی ندارد، سیاستی که با وعده مدیران اقتصادی دولت در نیمه نخست سال ۱۴۰۲مغایر است.

با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ می‌توان این سال را سال شکست بازار سرمایه معرفی کرد، اگر تا نیمه اول سال ۱۴۰۲ میان سرمایه‌گذاران برای خروج بورس از شرایط ضرردهی امیدی وجود داشت، اکنون با درنظرگرفتن روند خروج سرمایه در سه‌ماهه گذشته این امید رنگ‌باخته است.

در میان سه بازار ارز، طلا و بورس، بازار طلا و سکه را باید مناسب‌ترین و مطمئن‌ترین بازار سرمایه برای افرادی دانست که از این سه بازار برای حفظ و افزایش ارزش سرمایه‌شان استفاده می‌کنند.

تحولات بازارهای مالی ایران در ماه‌های اخیر به کارشناسان آموخته است که این بازارها به‌دلیل سطح بالای تاثیرپذیری از تحولات سیاسی داخلی و منطقه‌ای، قابل‌اعتماد نیستند. به همین دلیل تمام پیش‌بینی‌ها از آینده بازار به این موضوع که عامل محرک جدیدی رخ ندهد وابسته‌اند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
ایندیپندنت ‌فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.