رفتن به محتوای اصلی

نامه احمدرضا حائری از زندان قزلحصار: «صدای ملت در زندان است»
26.02.2024 - 21:27

احمدرضا حائری، زندانی سیاسی محبوس در زندان قزلحصار، طی نامه‌ای که به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده به «تداوم اعدام‌ها» در این زندان و همچنین انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی واکنش نشان داده است. آقای حائری در این نامه با اشاره به اسامی برخی از کشته‌شدگان اعتراضات گفته آنها در واقع «صدای ملت» هستند نه «نمایندگان مجلس شورای اسلامی».

او در نامه خود با نام بردن از برخی معترضانی که در جریان اعتراضات سراسری ۱۷ آذر ۱۴۰۱ کشته شدند مانند محسن قیصری، مهران سماک و محسن شکاری، می‌گوید آنها «صدای ملت» بودند: «صدای ملت در حبس و حصر و زندان است. صدایی که شجاعتش تکثیر خواهد شد و روزی حق حاکمیت ملی و حق تعیین سرنوشتش را باز پس خواهد گرفت.»

این فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی در ماه‌های گذشته به همراه تعدادی دیگر از زندانیان سیاسی از زندان اوین به زندان قزلحصار تبعید شد و طی نامه‌هایی درباره وضعیت زندانیان، از جمله سامان یاسین، خواننده رپ کرد، قاسم آبسته و ایوب کریکی، زندانی عقیدتی کرد که اعدام شدند، اطلاع‌رسانی کرده است.

آقای حائری نامه خود را با روایتی از شب‌هایی که در سلول انفرادی بند امن زندان قزلحصار در کنار زندانیان محکوم به اعدام بوده، آغاز کرده است.

او نوشته است: «ساعت حوالی هشت شب سه‌شنبه، کنج سلول انفرادی بند امن واحد سه زندان قزلحصار، هنوز خیره به دیوار رویرو نگاه می‌کنم؛ افشین غلامی ۱۲ ساعت مانده به اعدام، " محمود هرسینی ۱۰ ساعت مانده به اعدام. صدای پای چند نفر از کریدور بند و بعد صدای چرخاندن کلید در ققل سلول کناری مرا به پشت در سلول می‌کشاند. شنیده بودم زندانیان سیاسی، عقیدتی و دیگر زندانیان زیر حکم را یکی دو شب پیش از اعدام به این سلول‌ها منتقل می‌کنند. درب سلول کناری باز می شود و من با نگرانی به صداها گوش می‌دهم.»

آقای حائری در ادامه به مکالمه یک روحانی با زندانیان محکوم به اعدام اشاره می‌کند که از آنها خواسته اگر وصیتی دارند آماده است تا از آنها اخذ کنند.

احمدرضا حائزی

 

احمدرضا حائزی، زندانی سیاسی

آقای حائری در این نامه اشاره کرده که موقع اعدام زندانیان را با پابند از در عقب هواخوری زندان در حالی که صدای کشیده شدن زنجیرها روی کف زمین شنیده می‌شود، به محل اجرای اعدام منتقل می‌کنند: «فریاد بغض‌آلود اعدامی‌ها می‌ترکد، گویی سمفونی اعدام است. سمفونی اعدام... روزهای زیادی از آن صبح گذشته اما من همچنان آن فريادها و حس خشم و استیصال و جور بيداد را هرگز فراموش نكرده‌ام.»

این زندانی سیاسی در بخش دیگری از نامه‌ به اعدام تعدادی از زندانیان سیاسی در مدت زمانی که او به زندان قزلحصار تبعید شده است اشاره می‌کند، از جمله قاسم آبسته، ایوب کریمی، محمد قبادلو، داود عبدالهی، فرهاد سلیمی.

او همچنین به اعدام محسن شکاری، از معترضان بازداشت شده در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» اشاره می‌کند که در تاریخ ۱۷ آذر ۱۴۰۱ اعدام شد، او به نقل از هم‌بندی‌های محسن شکاری نوشته است:

«محسن پیش از اعدام به هم‌بندی‌‌هايش گفته بود: من زندگی نداشتم که به خاطرش ناراحت اعدام باشم، اصلا این‌ها نگذاشتند ما زندگی کنیم.»

احمدرضا حائری در پایان نامه خود به سه‌شنبه‌های اعتراضی در زندان قزلحضار پرداخته است که زندانیان در اعتراض به اجرای حکم اعدام دست به اعتصاب غذا می‌زنند و سه‌شنبه پیش‌رو پنجمین دور اعتصاب زندانیان در محکومیت اعدام است.

آقای حائری تیرماه امسال در حالی که دوران حبس خود را سپری می‌کرد، برای بار دوم با پرونده‌ای جدید بر اساس شکایت سازمان زندان‌های تهران، در یک جلسه غیابی در دادگاه کیفری به اتهام نشر اکاذیب به سه ماه و یک روز زندان محکوم شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

پروین
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.