رفتن به محتوای اصلی

جو بایدن می‌گوید امیدوار است توافق آتش‌بس در غزه تا هفته آینده روی دهد
27.02.2024 - 10:00

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید امیدوار است «تا دوشنبه آینده» توافقی بر سر یک آتش‌بس دیگر در جنگ اسرائیل - غزه حاصل شود. گمان می‌رود در آخر هفته مذاکراتی در پاریس برگزار شود. هیئتی از اسرائیل هم عازم قطر است.

اظهارات جو بایدن در میانه اخباری ایراد شد که امروز - دوشنبه ۲۶ فوریه - از پیشرفت‌هایی در مذاکرات میان حماس و اسرائیل در قطر حکایت داشت.

رئیس‌جمهوری آمریکا که گزارش شده مقام‌های امنیتی اطلاعاتی دولت او هم در قطر به پیشبرد این مذاکرات کمک می‌کنند، عصر دوشنبه گفت: «من از طریق مشاور امنیت ملی خودم مطلع شدم که آنها (به توافق) نزدیک شده‌اند».

جنگ اسرائیل با غزه پس از آن شروع شد که حماس طی یک حمله گسترده به خاک اسرائیل در روز هفتم اکتبر، حدود ۱۲۰۰ نفر را کشت و همزمان ۲۵۳ نفر دیگر را هم گروگان گرفت و با خود به غزه برد.

پس از آن ارتش اسرائیل حمله گسترده زمینی به داخل غزه را آغاز کرد که به گفته مقام‌های بهداشتی حماس در غزه طی چهار ماه گذشته منجر به مرگ ر نفر شده است که ۹۰ نفر از آنها طی همین ۲۴ ساعت گذشته - یعنی روز یکشنبه ۲۵ فوریه - کشته شده‌اند.

دو طرف یک بار در ماه نوامبر برای یک هفته آتش‌بس کردند که طی آن حماس بیش از ۱۰۰ گروگان را در برابر حدود ۳۰۰ زندانی فلسطینی آزاد کرد.

جو بایدن

 

جو بایدن که دولت او اصلی‌ترین متحد اسرائيل در جهان است، اظهار امیدواری درباره توافق میان حماس و ارتش اسرائیل را عصر امروز در نیویورک به خبرنگاران گفت و تصریح کرد: «نزدیک شده‌ایم. هنوز حاصل نشده اما من امیدوارم که تا دوشنبه آینده ما شاهد یک آتش‌بس باشیم».

روز دوشنبه همچنین یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که مذاکرات بر سر آزادکردن بخش دیگری از گروگان‌ها در ازای آزاد چندین زندانی فلسطینی، با «پیشرفت» همراه بوده است اما هنوز معلوم نیست که حماس پیشنهادهای جدید را بپذیرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز دوشنبه گفت: «ما در مذاکراتی که میان مصر، اسرائیل، آمریکا و قطر در جریان است پیشرفت داشته‌ایم».

صحبت از «پیشرفت» در مذاکرات و ابراز امیدواری جو بایدن از حصول یک آتش‌بس طی هفت روز آینده، در حالی صورت گرفت که کاخ‌سفید طی یک هفته گذشته به علت وتو کردن پیش‌نویس قطعنامه طرح شده در شورای امنیت سازمان ملل متحد، با انتقادهای گسترده روبرو بوده است.

پیش‌نویس قطعنامه‌ای که همزمان با درخواست آتش‌بس موقت، اسرائیل را از حمله زمینی به رفح در مرز غزه با مصر، بر حذر می‌داشت.

با این حال، روز گذشته - یکشنبه ۲۵ فوریه - بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت که فرماندهان ارتش این کشور «طرح حمله نظامی قریب الوقوع» را به او ارایه کرده‌اند - اشاره‌ای به تصمیم اسرائیل برای حمله زمینی به رفح که صدها هزار آواره فلسطینی در‌آنجا پناه گرفته‌اند.

اسرائیل می‌گوید بخش بزرگی از پیکارجویان حماس پس از حملات ارتش اسرائیل به شمال، مرکز و جنوب غزه، اکنون در رفح پنهان شده‌اند.

آقای نتانیاهو که بارها گفته هدف از حمله نظامی به غزه «نابودی کامل حماس» است، همچنین تاکید کرده که در صورت حمله زمینی به رفح، فاز اصلی عملیات نظامی ارتش اسرائیل در غزه طی چند هفته تکمیل خواهد شد.

با این حال، فشارهای بین‌المللی بر اسرائیل برای اجتناب از حمله زمینی به رفح همچنان رو به افزایش است چرا که بیش از یک میلیون جنگ‌زده فلسطینی طی چهار ماه گذشته از تمامی نقاط این نواره باریک ساحلی به رفح و پیش از آن به خان یونس، در جنوب پناه برده‌اند.

نقشه غزه

 

در تحولی دیگر، روز دوشنبه محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی و از رهبران فتح، استعفاء داد.

تشکیلات خودگردان فلسطینی مسئول اداره بخش‌هایی از مناطق اشغالی در کرانه باختری رود اردن است و ریاست آن را محمود عباس در دست دارد.

محمود عباس با پذیرش استعفا محمد اشتیه عملا راه را برای تشکیل یک دولت تکنوکرات هموار کرد. گفته می‌شود ممکن است با موافقت آمریکا و پس از توافق با اسرائیل، کنترل نوار غزه بعد از جنگ به تشکیلات خودگردان فلسطینی و کابینه جدید تحت ریاست محمود عباس سپرده شود.

با این حال، بنیامین نتانیاهو در اظهارات هفته گذشته که طی ان از چشم‌انداز خود برای آینده غزه سخن می‌گفت، نامی از تشکیلات خودگردان فلسطینی به میان نیاورد هر چند گفت اسرائیل تمایل دارد کنترل غزه را به مقامات غیرمرتبط با حماس بسپرد.

خبر دیگری که امروز در ارتباط با غزه بسیار مورد توجه قرار گرفت مربوط به یک نظامی نیروی هوایی آمریکا بود که روز گذشته همزمان با فریاد «فلسطین را آزاد کنید» برابر سفارت اسرائیل در واشنگتن دی‌سی خود را آتش زد و امروز - دوشنبه - اعلام شد که در اثر شدت سوختگی درگذشت.

هویت این نظامی نیروی هوایی آمریکا آرون بوشنل ۲۵ ساله، اهل ایالت تگزاس اعلام شده است.

ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که نشان می‌داد او پیش از خودسوزی گفته بود «دیگر در نسل‌کشی شریک نخواهم بود» و بعد هنگام سوختن فریاد می‌زد «فلسطین را آزاد کنید».

آتش‌نشانی شهر واشنگتن گفته بود که ماموران سرویس مخفی آمریکا شعله‌های آتش را خاموش کردند و او را که دچار جراحت وخیم و خطرناک شده بود به بیمارستان منتقل کردند اما او به دلیل شدت جراحات وارده درگذشته است.

این حادثه حدود ساعت ۱۳:۰۰به وقت محلی دیروز (یکشنبه، ۲۵ فوریه) رخ داد. نیروی هوایی آمریکا تایید کرده است که او در این نهاد نظامی شاغل بوده است.

بیشتر بخوانید:

نگاهی به مناطق تخریب شده در غزه پس از حمله اسرائیل

نقشه غزه

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آرش
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.