رفتن به محتوای اصلی

انتشار جزییاتی جدید از زندگی پاکبان کشته شده به خاطر پرچم‌های ۲۲ بهمن
27.02.2024 - 13:45

روزنامه اعتماد در گزارشی، جزییات جدیدی از زندگی الیاس محمدی، پاکبان افغانستانی کشته شده در تهران منتشر کرد. محمدی روز ۲۰ بهمن به دست فردی به قتل رسید که گمان می‌کرد این پاکبان قصد اهانت به پرچم‌های مراسم حکومتی ۲۲ بهمن را دارد.

اعتماد روز سه‌شنبه هشتم اسفند به نقل از یک منبع مطلع که خواسته است هویتش فاش نشود، خبر داد محمدی که در زمان مرگ ۱۹ سال داشت، روزها در یک میوه‌فروشی و شب‌ها به عنوان کارگر شهرداری مشغول به کار بود.

این منبع مطلع گفت محمدی شب‌ها ديواره‌های روگذر اتوبان‌ها را نظافت می‌كرد و بعد از اتمام كارش سمت ميدان نور در كانكس شهرداری می‌خوابيد.

او افزود: «چند روز بعد از اينكه الياس به قتل رسيد، برادرش جنازه او را از پزشكی قانونی تحويل گرفت تا برای خاک‌سپاری به كشور خودشان ببرد.»

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی و مسوولان شهرداری تهران تا دو هفته پس از وقوع این جنایت کوشیدند هویت مقتول و ابعاد حادثه را مخفی نگه دارند.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، روز یکم اسفند در واکنش به انتقادها از پنهان‌کاری مسوولان درباره قتل این پاکبان در پل نیایش گفت: «شهرداری پیگیر حق و حقوق پاکبان فوت‌ شده است اما بیان ابعاد و جزییات مرگ پاکبان از حوزه اختیارات ما خارج است.»

پیش از این چند روزنامه‌نگار در ایران به ایران‌اینترنشنال اطلاع دادند نهادهای امنیتی هر گونه اطلاع‌رسانی را درباره این جنایت ممنوع کرده‌اند.

 

روزنامه اعتماد در گزارش روز هشتم اسفند خود به طور تلویحی به این فشارها اشاره کرد و نوشت این رسانه پیگیر قتل محمدی بوده اما «بنا به دلایلی» گزارش‌ خود را در خصوص این جنایت با تاخیر منتشر کرده است.

کاربران فضای مجازی با به راه انداختن هشتگ «#پاکبان_پل_نیایش» به تلاش جمهوری اسلامی برای مخفی نگه داشتن هویت پاکبان کشته شده اعتراض کردند.

کمی بعد هویت مقتول به رسانه‌ها درز کرد و مشخص شد او از اتباع افغانستان بود.

به گزارش وب‌سایت همشهری آنلاین، وابسته به شهرداری تهران که چند روز پس از قتل محمدی منتشر شد، قاتل در دادگاه درباره انگیزه این جنایت گفته است: «من در حال گذر از آن مسیر بودم که ناگهان چشمم به مقتول و دوستانش افتاد. تصور کردم که آن‌ها قصد دارند پرچم‌هایی را که کنار اتوبان نصب شده بود، سرقت کنند.»

او افزود: «پرچم‌ها به مناسبت ۲۲ بهمن برافراشته شده بود و من فکر کردم مقتول قصد اهانت به پرچم‌ها را دارد و می‌خواهد آن را از بین ببرد. حتی به پلیس هم زنگ زدم و موضوع را گزارش کردم.»

این فرد گفته نتوانسته آرام بنشیند و در نتیجه از ماشین پیاده شده و پس از درگیری با مقتول او را هل داده که از پل به پایین پرت شده و جان باخته است.

همشهری آنلاین مدتی بعد اظهارات قاتل را از گزارش خود حذف کرد.

روزنامه اعتماد نوشت هر چند در ابتدا انگیزه قاتل، ظن او مبنی بر «اهانت مقتول به پرچم‌های ۲۲ بهمن» عنوان شده بود، اما «انگيزه متهم مدتی بعد چيز ديگری اعلام شد» و رسانه‌های داخلی نوشتند او گمان برده پاکبان قصد سرقت پر‌چم‌ها را داشته و به همین دلیل به مقتول حمله‌ور شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
ایران اینترنشال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.