رفتن به محتوای اصلی

واکنش کرملین به طرح مکرون
28.02.2024 - 06:06

اعضای ناتو ایده مکرون برای اعزام نیرو به اوکراین را رد کردند

جنگ اوکراین

 

اعضای اصلی ناتو پیشنهاد امانوئل مکرون را برای اعزام نیرو نظامی به اوکراین رد کردند.

امریکا، آلمان و بریتانیا از جمله اعضای اصلی ناتو بودند که عصر امروز - سه‌شنبه ۲۷ فوریه - با پیشنهاد رئیس‌جمهوری فرانسه که گفته بود «هیچ گزینه‌ای (از جمله اعزام نیرو) را نباید کنار گذاشت» مخالفت کردند.

آقای مکرون عصر امروز گفت «هیچ اجماعی» در ارتباط با پیشنهاد او مبنی بر اعزام نیروهای نظامی کشورهای غربی به خاک اوکراین در میان رهبران ناتو به وجود نیامده است.

در واکنش به همین پیشنهاد، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به بلوک غرب درباره هرگونه رویارویی مستقیم میان اعضای ناتو و روسیه در اوکراین هشدار داد.

این اظهارات در حالی در اجلاس ناتو طرح شد که در صحنه جنگ در اوکراین، نیروهای روسی توانسته‌اند اخیرا پیش‌روی‌هایی داشته باشند و همین منجر شده که دولت اوکراین از حامیان غربی خود درخواست فوری تسلیحات نظامی بیشتر کند.

آقای مکرون که کمی پیش‌تر از توافق اعضای ناتو برای افزایش و ادامه کمک‌های مالی به اوکراین خبر داد، عصر دیروز - دوشنبه - به خبرنگاران گفته بود: «ما نباید این موضوع را نادیده بگیریم که ممکن است وضعیتی پیش بیاید که نیاز به تامین امنیت (ناتو) اعزام نیرو (به اوکراین) را منطقی و موجه کند».

 

رئیس‌جمهوری فرانسه این سخنان را در پاریس طرح کرد که میزبان اجلاس فوری برای حمایت از اوکراین است و رهبران کشورهای اروپایی در کنار مقام‌های ارشد آمریکا و کانادا هم در آن حضور یافته‌اند.

در واکنش به این اظهارات، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته به اعتقاد او «راه پیروزی» در جنگ اوکراین در حمایت تسلیحاتی و نظامی است تا به گفته او «سربازان اوکراینی برای دفاع از خود سلاح و مهمات لازم را در اختیار داشته باشند».

در بیانیه کاخ سفید همچنین آمده که «جو بایدن صراحتا نظر خود را گفته که بنا ندارد «نیروی نظامی برای جنگ اوکراین اعزام کند».

در همین حال، اولاف شولتز، صدراعظم المان هم گفته هیچ تغییری در موضع قبلی مورد توافق اعضای ناتو روی نداده است و آن این که هیچ کشور اروپایی یا عضو ناتو نیروی نظامی به اوکراین اعزام نخواهد کرد.

سخنگوی ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، هم در اظهاراتی مشابه تصریح کرده که این کشور هیچ برنامه‌ای برای اعزام گسترده نیروهای نظامی به اوکراین - فراتر از آن تعداد محدودی که هم اکنون به سربازان ارتش اوکراین آموزش می‌دهند - ندارد.

دفتر نخست وزیر ایتالیا، جورجا ملونی، هم گفته این کشور «از حضور نظامی کشورهای اروپایی و اعضای ناتو در داخل مرزهای اوکراین حمایت نمی‌کند».

در واکنش به سخنان آقای مکرون، کرملین - کاخ ریاست جمهوری روسیه - گفته این اظهارات را تحت عنوان یک تحول و موضع «جدید بسیار مهم» ارزیابی می‌کند و دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین به کشورهای اروپایی و بلوک غرب گفته که از نظر مسکو چنین اقدامی «مطلقا در راستای منافع اعضای ناتو نیست».

اقای پسکوف گفته: «در این رابطه، آنچه ما باید درباره‌اش حرف بزنیم احتمالات نیست بلکه ناگزیری (از رویارویی مستقیم) است».

همه اینها همزمان با آن روی داد که کی‌یف می‌گوید با کمبود مبرم تسلیحات مواجه است.

وزیر دفاع اوکراین آخر هفته گذشته گفت که نیمی از کمک‌های غرب به کی‌بف به تعویق افتاده و این موضوع به قیمت از دست دادن جان و قلمرو تمام شده است.

اوکراین به شدت به تامین تسلیحات از سوی ایالات متحده و دیگر متحدان غربی وابسته است تا بتواند به جنگ با روسیه که یک نیروی نظامی بسیار بزرگ‌تر، مجهز به مهمات فراوان توپخانه است، ادامه دهد.

به گفته مؤسسه اقتصاد جهانی کیل، در دو سال گذشته، متحدان اوکراین مقادیر زیادی کمک نظامی، مالی و بشردوستانه به این کشور ارسال کرده‌اند که ارزش آنها تا ژانویه سال ۲۰۲۴ به تقریبا ۹۲ میلیارد دلار از نهادهای اتحادیه اروپا و ۷۳ میلیارد دلار از آمریکا برآورد می‌شود.

ارسال تانک، پدافند هوایی و توپخانه‌های دوربرد به اوکراین کمک قابل توجهی کرده است. اما این کمک‌ها در ماه‌های اخیر و در بحبوحه بحث در مورد اینکه متحدان تا چه زمانی می‌توانند واقع‌بینانه از اوکراین حمایت کنند، کاهش یافته است.

جنگ اوکراین

 

چشم‌انداز پیش‌روی جنگ روسیه و اوکراین چیست؟

با گذشت دو سال از جنگ در اوکراین، هیچ شواهدی وجود ندارد که این درگیری نظامی به‌زودی پایان خواهد یافت. نه اوکراین، نه روسیه، و نه متحدان کلیدی دو طرف، زمینه‌ای برای حل‌و‌فصل این درگیری و برقراری صلح نمی‌بینند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ دستور تهاجم تمام عیار به اوکراین را صادر کرد.

ارتش اوکراین دو سال پیش ظرف چند ماه پس از تهاجم تمام عیار نیروهای روسیه، توانست آنها را به عقب‌نشینی از مناطق شمال و اطراف کی‌یف، پایتخت، وادار کند. در اواخر همان سال، بخش‌های وسیعی از قلمرو شرق و جنوب را هم از نیروهای روس پس گرفت.

اما حالا، نیروهای روسی در خطوطی مستحکم مستقر شده‌اند و اوکراینی‌ها می گویند مهماتشان رو به اتمام است.

سنای آمریکا اخیرا یک بسته کمک خارجی ۹۵ میلیارد دلاری (از جمله ۶۰ میلیارد دلار برای اوکراین) را پس از ماه‌ها کشمکش سیاسی تصویب کرد، اما این طرح در مجلس نمایندگان با موانع جدی روبروست.

با این حال، نومیا اقبال خبرنگار بی‌بی‌سی در واشنگتن می‌گوید که کمک به اوکراین یکی از معدود موارد همکاری فراجناحی در واشنگتن است. دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان از کمک به اوکراین حمایت می‌کنند و طرح تازه با ۸۶ رای از ۱۰۰ رای در سنا تصویب شد.

شمار اندکی که با این طرح مخالفت کردند جمهوری‌خواهانی بودند که می‌گویند نگران فرستادن کمک مالی به خارج برای جنگی ادامه‌دار در زمانی هستند که آمریکا در داخل با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و مرزهای جنوبی این کشور با مکزیک شاهد «بحران ورود مهاجران غیرقانونی» است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اخیرا با اشاره به کمبود مهمات در اوکراین در خصوص سقوط برخی مناطق استراتژیک هشدار داده بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

آرش

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.