رفتن به محتوای اصلی

واکنش خامنه‌ای به موج گسترده تحریم انتخابات+ ویدئوها
28.02.2024 - 15:39

هم‌زمان با فراخوان تعداد کثیری از گروه‌ها، فعالان سیاسی و مدنی و خانواده‌های دادخواه برای تحریم انتخابات پیش رو در ایران، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بار دیگر خواستار شرکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری شد.

خامنه‌ای روز چهارشنبه ۹ اسفند در دیدار با گروهی از حامیان حکومت در تهران، به اقدام مخالفان جمهوری اسلامی در تحریم انتخابات اشاره کرد و گفت: «کسانی که اظهار بی‌میلی به انتخابات می‌کنند و دیگران را به عدم حضور تشویق می‌کنند، این‌ها قدری بیشتر فکر کنند. رای ندادن هیچ دستاورد و فایده‌ای ندارد و مشکلی از کشور حل نمی‌کند.»

او در ادامه گفت: «ما باید به انتخابات از زاویه منافع ملی نگاه کنیم، نه از زاویه‌های جناحی و گروهی.»

اظهارات خامنه‌ای در زمینه کنار گذاشتن منافع جناحی در حالی مطرح می‌شود که در دوران رهبری ۳۴ ساله او و به‌ویژه در چند سال اخیر، مناصب ارشد حکومتی تماما به انحصار حلقه وفاداران و نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی درآمده است.

خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود به طور تلویحی به کارکرد تبلیغاتی حضور مردم در انتخابات اشاره کرد و گفت که «مشارکت پرشور و پرجمعیت» در انتخابات می‌تواند در عرصه‌های بین‌المللی به کمک جمهوری اسلامی بیاید.

او افزود: «ما اگر بتوانیم به دنیا نشان بدهیم که ملت در صحنه‌های مهم و تعیین‌کننده‌ کشور حضور دارند، کشور را نجات داده‌ایم.»

خامنه‌ای برگزاری انتخابات در دوران پیش از جمهوری اسلامی را «ظاهری» خواند و گفت در آن مقطع زمانی لیست‌ها را در دربار و حتی بعضا در سفارت‌خانه‌های خارجی تنظیم می‌کردند.

در سال‌های اخیر و به دنبال مشکلات شدید اقتصادی، سرکوب گسترده منتقدان و نظارت استصوابی شورای نگهبان، مشارکت مردم ایران در انتخابات کاهشی چشمگیر یافته که این موضوع به بحران مشروعیت حکومت جمهوری اسلامی دامن زده است.

انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری قرار است روز ۱۱ اسفند برگزار شود. تا کنون بسیاری از گروه‌های سیاسی و مدنی و چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی این انتخابات را تحریم کرده‌اند.

ماریا محمودی، همسر محمد فرامرزی، زندانی سیاسی کُرد اعدام شده با انتشار ویدیویی در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس، شرکت در انتخابات را مصداق «خیانت به خون کشته شدگان راه آزادی» دانست.

او از مردم ایران خواست با تحریم انتخابات نمایشی جمهوری اسلامی، پیام «نه می‌بخشیم، نه فراموش می‌کنیم» را یک‌صدا فریاد بزنند.

گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی هم در پیامی ویدیویی خطاب به مردم ایران، انتخابات پیش‌رو را یک «نمایش مسخره» خواند و خواستار تحریم آن شد.

او گفت: «علی خامنه‌ای جلاد با این همه خون‌ریزی و نکبتی که به مردم تحمیل کرده، باز می‌خواهد مثلا انتخابات برگزار کند و یک عده آدم نوکرصفت را بیاورد و سر این مردم سوار کند. این‌ها تا خرخره غرق فساد هستند.»

هم‌زمان شورای جوانان اهل سنت خراسان در بیانیه‌ای اعلام کرد به کارزار تحریم انتخابات پیوسته است.

این شورا در بیانیه خود به «رد صلاحیت عموم شایستگان اهل سنت و تایید صلاحیت افرادی وابسته به ارگان‌های امنیتی»، «سکوت، کناره‌گیری و عدم حمایت» مولانا عبدالحمید اسماعیل‌زهی از انتخابات، «تبعیض‌های گسترده در حق اهل سنت» در دوران حکومت جمهوری اسلامی، «بازداشت علمای شاخص و ماموستایان اهل سنت در بلوچستان و کردستان» و کشتار جمعه خونین در زاهدان و خاش پرداخت و با شرکت در انتخابات شدیدا مخالفت کرد.

افسون نجفی، خواهر حدیث نجفی، از کشته‌شدگان خیزش انقلابی ایرانیان در سال ۱۴۰۱، انتخابات در جمهوری اسلامی را «دروغین و پوشالی» توصیف کرد و ضمن تاکید بر لزوم تحریم آن گفت: «اجازه ندهیم جمهوری اسلامی از ما به عنوان بازیگر برای اهدافش استفاده کند.»

 

حمید سماک، پدر مهران سماک، دیگر جان باخته خیزش انقلابی نیز انتخابات مجلس و خبرگان رهبری را تحریم کرد و در استوری اینستاگرام خود با لحنی طعنه‌آمیز نوشت: «۱۱ اسفند انگشت را با خون جوانان ایران آغشته کن.»

پیش از این بیش از ۲۷۵ نفر از کنشگران سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با انتشار بیانیه مشترکی نوشتند که در انتخابات پیش‌رو در ایران که به عقیده آنان «در تقابل با حق حاکمیت عمومی مردم مهندسی‌شده‌ است» شرکت نخواهند کرد.

در بیانیه این کنشگران که روز یک‌شنبه ششم اسفند منتشر شد، آمده است: «بدون احیای راستین نهاد انتخابات، حضور و مشارکت واقعی رخ نخواهد نمود و عرصه سیاسی رسمی سرنوشتی بهتر از دریاچه خشکیده ارومیه نخواهد داشت.»

نتایج یک نظرسنجی درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی نشان داده که بیش از سه چهارم مردم ایران قصد شرکت در انتخابات پیش‌ رو را ندارند و حدود ۷۵ درصد پاسخ‌دهندگان خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی‌اند.

بر اساس آمارهای رسمی بیش از نیمی از مردم ایران در انتخابات پیشین مجلس شورای اسلامی شرکت نکردند.

انتظار می‌رود دور جدید انتخابات پایین‌ترین میزان مشارکت را در طول تاریخ جمهوری اسلامی ثبت کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آرش
برگرفته از:
ایران اینترنشال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.