رفتن به محتوای اصلی

بمب‌گذار مرگبار چپگرای ژاپنی که پس از نیم قرن از دست پلیس فرار کرده بود ؛ در بستر مرگ اعتراف کرد
28.02.2024 - 15:52

فلورا دروری، بی‌بی‌سی

آزمایش دی ان ای صحت ادعای مردی را نشان می‌دهد که برای نیم قرن از دست پلیس ژاپن فرار کرد و در بستر مرگ اعتراف کرد یکی از معروف‌ترین مجرمان این کشور است.

ساتوشی کیریشیما در ماه ژانویه اعتراف کرد و به پلیس گفت: «می‌خواهم با نام واقعی‌ام از دنیا بروم».

مسئولان حالا تأیید کرده‌اند که این مرد ۷۰ ساله واقعاً کیريشیما بوده و عضو یکی از گروه‌های ستیزه‌جویی بوده است که مسئولیت چندین بمب‌گذاری مرگبار را در دهه ۱۹۷۰ میلادی به عهده داشته است.

این‌که او دقیقاً چطور این همه مدت آزاد بوده است - به رغم اینکه پوسترهایی از چهره‌ او در سراسر ژاپن وجود داشته است - روشن نیست.

به گفته رسانه‌های محلی، کیريشیما مظنون به کمک به کار گذاشتن و انفجار یک بمب دست‌ساز بود که بخش‌هایی از ساختمانی را در محله گینزای توکیو در روز ۱۸ آوریل ۱۹۷۵ منفجر کرد. این انفجار تلفاتی در پی نداشت.

او در آن زمان عضو جبهه مسلح ضد ژاپن آسیای شرقی، یک سازمان افراطی چپ‌گرا، بود که تصور می‌شود مسئول چندین بمب‌گذاری در شرکت‌هایی در توکیو پایتخت ژاپن در دهه ۷۰ میلادی بوده است – از جمله هدف قرار دادن ساختمان صنایع سنگین میتسوبشی که در آن ۸ نفر کشته و بیش از ۱۶۰ نفر مجروح شدند.

ادعا می‌شود کیریشیما در چهار حمله دیگری که این گروه انجام داده دست داشته است. دو عضو دیگر این گروه به خاطر نقش‌شان در این حملات محکوم به مرگ شدند.

گمان می‌رود که او تنها عضو این گروه است که پلیس هرگز نتوانسته بود بازداشت کند اما آن‌ها هیچ وقت از دستگیری او ناامید نشده بودند: عکسی از یک دانشجوی بیست و چند ساله عینکی با موهای بلند در پوسترهایی در ایستگاه‌های پلیس سراسر کشور ده‌ها سال وجود داشت.

اما به رغم اینکه عکس او به طور گسترده‌ای پخش شده بود، گویا ماه پیش که هویت او افشا شد همسایگان‌اش غافلگیر شدند و یکی از آنها در گفت‌وگو با روزنامه مینیچی او را مردی «آرام و جدی»‌ توصیف کرده بود که البته بعد از نوشیدن چند جرعه مشروب در اتاقش گیتار می‌نواخت.

کیریشیما که با نام هیروشی اوچیدا شناخته می‌شد بنا به گزارش‌ها در شهر فوجیساوا در مرز غربی توکیو به مدت چهل سال زندگی کرده بود.

ساتوشی کیریشیما

 

به گزارش روزنامه آساهی ژاپن، او به پلیس گفت که قبل از اینکه در یک شرکت ساختمانی مشغول به کار شود، به کارگری مشغول بوده است. شرکت رسانه‌ای ملی ژاپن می‌گوید که به او پول نقد داده می‌شده است و چون تلفن نداشته است توانسته مخفی باقی بماند.

و به نظر می‌رسد که وقتی برای درمان بیماری کشنده سرطان‌اش به بیمارستان مراجعه کرده است نه گواهینامه رانندگی داشته است و نه بیمه سلامتی.

اینجا بود که هویت واقعی‌اش را با کارکنان بیمارستان در میان گذاشت و آنها بعد به پلیس خبر دادند.

پلیس می‌گوید او در مصاحبه‌هایی پیش از مرگ در روز ۲۹ ژانویه، توانسته بود جزییاتی را درباره خانواده‌اش و جبهه مسلح ضد ژاپن آسیای شرقی بازگو کند که تنها خود او می‌توانست از آنها مطلع باشد. او بعضی از اتهامات را هم به گفته منبعی که با سازمان خبری کیودو گفت‌وگو کرده بود منکر شده بود.

یکی از سخنگویان پلیس توکیو به خبرگزاری فرانسه گفته است که آزمایش دی ان ای حالا ادعاهای او را تأیید کرده است و فایل‌های پرونده مربوط به کیریشیما به دفتر دادستانی عمومی منطقه توکیو فرستاده شده است.

اما به گفته سازمان خبری کیودو، پلیس همچنان به تحقیق خود ادامه خواهد داد تا مشخص شود آیا فرد دیگری به کیریشیما کمک کرده است تا در تمام این مدت ناشناس باقی بماند یا نه.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آرش
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.