رفتن به محتوای اصلی

از نام رهبر آینده را نمی گویم - ترور می‌شود، تا مافیای چادر مشکی خوزستان
29.02.2024 - 05:58

محمدعلی موسوی جزایری؛ خبرگان رهبری و مافیای چادر مشکی خوزستان

 این گزارش درباره «محمدعلی موسوی جزایری»، نماینده کنونی مجلس خبرگان رهبری و نامزد دوره ششم آن است که گفته نام رهبر بعدی را می‌داند. این سیاستمدار جنجالی کیست؟

محمدعلی موسوی جزایری، عضو مجلس خبرگان، گفته است که سفرش به بریتانیا «برای تبلیغ» بوده و هزینه این سفر را افرادی که دعوتش کردند، داده‌اند. او گفته که اعضای خبرگان «حقوق دریافت نمی‌کنند» و زندگی آن‌ها «از طریق خدا» هدایت می‌شود و گاهی در پایان سال، هدیه‌ای معادل یک میلیون تومان دریافت می‌کنند. موسوی جزایری همچنین گفته است که به مجلس خبرگان پیشنهاد داده هنگام معرفی «علی خامنه‌ای» به‌عنوان رهبر جمهوری اسلامی، به‌جای حجت‌الاسلام، او را آیت‌الله خطاب کنند.

او می‌گوید نام رهبر بعدی جمهوری اسلامی مشخص است، اما اگر به زبان بیاید، ممکن است «ترور» شود.

جزایری و مافیای چادر مشکی

سال‌های ابتدای دهه هفتاد، حتی پس از قدرت گرفتن جنبش اصلاحات در ایران، زنان و دختران شاغل و مشغول به تحصیل در مقاطع تحصیلی راهنمایی و بالاتر،‌ روزهای سیاهی را در استان خوزستان می‌گذراندند. به‌یک‌باره اداره کل آموزش‌وپرورش استان خوزستان در کلیه مدارس دخترانه، پوشش چادر را به‌عنوان «حجاب برتر» به دانش‌آموزان و کارکنان مدارس تحمیل کرد.

نویسنده این گزارش در آن روزها، دختر ریزنقش پانزده ساله‌ای بود که چادر مشکی کش‌دارش را به‌سختی جایی در نزدیکی مدرسه به سر می‌کشید و بلافاصله پس از خروج از مدرسه، آن را مچاله در کیفش فرو می‌کرد. صدها دختر و زن دیگر نیز محکوم به تن دادن به این تکلیف بودند، بی‌اینکه بدانند به‌یک‌باره چه رخ داده است.

دانشگاه آزاد اهواز شرایط بغرنج‌تری داشت. دانشجویان دختر بیرون از دانشگاه تعقیب می‌شدند و در صورت سرپیچی از پوشیدن چادر مشکی، به‌سرعت به کمیته انضباطی احضار می‌شدند. صدها دختر دانشجو در دانشگاه‌های آزاد شهرهای دزفول، شوش، شوشتر و اهواز، به‌دلیل سرپیچی از تن دادن به حجاب برتر، تعلیق و محروم از تحصیل شدند.

سال‌ها بعد با مطرح شدن مساله مافیای چادر مشکی، نام محمدعلی موسوی جزایری، نماینده، ولی فقیه در استان خوزستان و امام‌جمعه شهر اهواز، به‌عنوان یکی از کسانی که در واردات چادر مشکی نقش داشته مطرح شد و راز تحمیل حجاب برای یک دهه در مدارس دخترانه و دانشگاه آزاد اهواز روشن شد.

محمدعلی موسوی جزایری کیست؟

محمدعلی موسوی جزایری، متولد سال ۱۳۲۲ در شهرستان شوشتر، از شهرهای باستانی خوزستان است. او در دوره قبلی انتخابات خبرگان رهبری برای چهارمین دوره، به‌عنوان نماینده رهبر جمهوری اسلامی در خوزستان انتخاب شد.

خاندان جزایری خاندانی دوپاره هستند. شماری از آن‌ها عضو گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی بودند و پیش از انقلاب یا در ماه‌های اول پس از انقلاب ۱۳۵۷ از ایران خارج شده و بسیاری از آن‌ها در کالیفرنیا در آمریکا ساکن شدند.

اجداد محمدعلی موسوی جزایری اما اغلب روحانی بوده‌اند. او برای ادامه تحصیل فقهی خود به نجف رفت و به‌عنوان شاگرد «روح‌الله خمینی» پذیرفته شد.

او یکی از مروجان مذهب شیعه در خوزستان و ازجمله روحانیونی است که از افزایش جمعیت اهل سنت در این استان هراسان است، تا بدان‌جا که به‌رغم انتقادات بسیار، شبکه ماهواره‌ای الاهواز را با هدف مقابله با نفوذ عربستان و وهابیت، در میان جمعیت عرب استان راه‌اندازی کرد.

موسوی جزایری در مراسم افتتاح این شبکه گفته بود: «استان خوزستان با تهاجم تبلیغ وهابیت، القا شبهات و تزلزل اعتقادات مردم از طریق پایگاه‌های اینترنتی، شبکه‌های ماهواره‌ای و عوامل مزدور دشمن در کشورهای خارجی قرار گرفت؛ به گونه‌ای که با شدت تهاجم آن‌ها، عرصه بر ما تنگ شد و از این رهگذر، شبکه الاهواز راه‌اندازی شد.»

موسوی جزایری و تعطیلی شهربازی اهواز

مرداد۱۳۹۰، پارک شهربازی اهواز تعطیل شد. این پارک در تقاطع اتوبان بهبهانی و خیابان شهبا قرار دارد. این پارک یکی از قدیمی‌ترین لوناپارک‌های اهواز در منطقه پادادشهر اهواز است و چندین نسل از ساکنان این شهر، با آن خاطره دارند.

درست در انتهای حریم پارک، دو خیابان وجود دارد که ساختمان‌های حوزه علمیه آیت‌الله خمینی، حوزه علمیه امام رضا، حوزه علمیه بقیه‌الله، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان خوزستان، مسجد اعظم اهواز و دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم در آن‌ها قرار دارند.

زمزمه‌های تعطیلی این پارک که از ابتدای دهه ۹۰ آغاز شده بود تا ۱۳۹۵ ادامه یافت. هرازگاهی پارک با دلایلی همچون عدم ایمنی و غیراستاندارد بودن وسایل بازی، مشکلات بهداشتی، غیراستاندارد بودن سیستم برق‌کشی پارک و دلایلی از این دست، به‌صورت موقت تعطیل می‌شد، اما اعتراضات شهروندان و تقاضای بازگشایی پارکی که تنها محل تفریح کودکان برای بخش بزرگی از شهروندان بود، موجب می‌شد پارک دوباره فعال شود.

یک منبع آگاه که در دوران اصرار شهرداری به تعطیلی پارک شهربازی در حوزه علمیه اهواز فعالیت اداری می‌کرده است، به «ایران‌وایر» می‌گوید: «همان‌طور که می‌دانید، بیت آقای موسوی جزایری هم در همین خیابان‌ها قرار دارد. علت اصلی اصرارها برای تعطیلی پارک این بود که اطرافیان ایشان می‌گفتند سر‌وصدای تفریح مردم، شان بیت ایشان را خدشه‌دار می‌کند و ایجاد مزاحمت می‌شود. بعدها هم با هدف توسعه فضایی که حوزه علمیه‌ها در اختیار داشتند، به تعطیلی پارک اصرار داشتند.»

به گفته این فرد آگاه در همان سال ۱۳۹۰، بیش از ۲۰۰ کارگر شاغل در این پارک به‌دلیل تعطیلی آن اخراج شدند. سال ۱۳۹۵ که گفتند دستگاه‌ها استاندارد نیست، کارشناسان استاندارد در محل پارک حاضر شدند و ۹۵ درصد دستگاه‌ها را استاندارد اعلام کردند. این منبع آگاه در ادامه گفت: «خلاصه که دلایل تعطیلی پارک صرفا امنیتی و سیاسی بود و هیچ ارتباطی به آنچه به‌عنوان دلیل در فضای رسانه مطرح می‌شد، نداشت.»

رابطه موسوی جزایری و نهاد قدرت

موسوی جزایری یکی از روحانیونی بود که با ارسال تلگراف به شاه، خواهان لغو «لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی» شد، شرکت مردم در رفراندوم مربوط به «انقلاب سفید» را تحریم کرد و در جمع روحانیون متحصن در جوار مرقد حضرت عبدالعظیم در شهرری و منزل «محمدهادی حسینی میلانی» واقع در تهران، حضور داشت.

در مهر۱۳۵۷، جزایری برای ملاقات با روح‌الله خمینی به اروپا سفر کرد و به‌دلیل نزدیکی با او، سرانجام در سال ۱۳۶۱، به‌عنوان نماینده خمینی در اهواز منصوب شد.

نام موسوی جزایری در جلسه‌ای که با هدف توجیه مقامات کشور درباره پذیرش «قطعنامه ۵۹۸» شورای امنیت سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ هشت ساله بین دو کشور برگزار شده بود، دیده می‌شود. او همچنین یکی از نمایندگان مجلس خبرگان و رای‌دهندگان به انتصاب «علی خامنه‌ای»، به‌عنوان جانشین روح الله خمینی بود.

او در تمامی این سال‌ها، ارتباطی نزدیک با جریانات مختلف سیاسی داشته است.

حاشیه‌های زندگی موسوی جزایری

محمدعلی موسوی جزایری از زمانی که راهپیمایی ۲۲بهمن برگزار می‌شود، همیشه در آن شرکت می‌کرد. راهپیمایی ۲۲بهمن۱۳۹۷ اما متفاوت بود، غیبت نماینده رهبر ایران در این رویداد حکومتی منجر شد شایعاتی مبنی‌بر فوت او مطرح شود.

دفتر نمایندگی ولی فقیه در اهواز بلافاصله در اطلاعیه‌ای این شایعه را رد کرد و ضمن تاکید بر صحت وسلامت کامل او اعلام کرد که موسوی جزایری با هدف «تبیین آرمان‌های انقلاب برای خارج‌نشینان، به انگلیس سفر کرده است.»

«حمید بعیدی‌نژاد»، سفیر ایران در لندن هم در توییتی در واکنش به این ادعای برخی کاربران فضای مجازی که بر این باور بودند موسوی جزایری برای درمان به لندن سفر کرده است، اعلام کرد که سفر او درمانی نبوده و او فقط به‌خاطر «درد پا در سفر توسط یک پزشک ویزیت شده است.»

۲۶بهمن۱۳۹۷، چهار روز بعد از این حواشی، محمدعلی موسوی جزایری در خطبه‌های نماز جمعه اهواز حاضر شد و اعلام کرد که به‌دلیل «ضعف جسمانی و کهولت سن»، از سمت امامت دائمی نمازجمعه اهواز کناره‌گیری کرد.

چهار روز بعد در ۳۰بهمن‌، تصاویری از حضور او در دفتر رهبر جمهوری اسلامی اهواز منتشر شد که حکم استعفای رسمی خود را به مقامات این دفتر تحویل داده است. تحلیلگران سیاسی، استعفای او از این سمت را پس‌لرزه‌های سفرش به انگلستان دانستند.

موسوی جزایری در زمان کناره‌گیری از تشکیلات عریض و طویل نمازجمعه و نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در خوزستان، ۷۵ ساله بود. با کناره‌گیری او، پسران، دامادها و روحانیون نزدیک به او، اداره این تشکیلات را بر عهده گرفتند.

فعالیت‌های اقتصادی پسران موسوی جزایری در خوزستان بسیار محل مناقشه است. یکی از فرزندان او به نام «محمدجواد موسوی جزایری»، یکی از اعضای شورای «فرهنگ عمومی» و «مدیریت مجمع جهانی اهل‌بیت» است. سمتی که با بلند شدن صدای انتقاد شهروندان نسبت به آن، اعلام شد که او برای حضور در این سمت «حقوق نمی‌گیرد.»

در همان سال‌های دهه هفتاد که موسوی جزایری با تجارت پارچه چادر مشکی، آن را برای زنان و دختران خوزستان اجباری کرد، داماد او به‌دلیل رابطه جنسی اجباری با تعداد زیادی از دختران جوان بازداشت شده به‌دلیل بدحجابی و فساد اخلاقی توسط کمیته متهم و گفته شد به همین سبب، اعدام شده است. ادعاهایی که ایران‌وایر به‌صورت مستقل، قادر به تایید آن نیست.

زندگی اشرافی و مال و ثروت این روحانی، همواره مورد انتقاد کسانی بوده که او را به «اشرافی‌گری» متهم می‌کنند. شهروندان اهواز در سال‌های پس از حمله نظامی عراق به کویت، محمدعلی موسوی جزایری را به‌خاطر می‌آورند که نشسته بر صندلی عقب یک کاپریس کلاسیک مشکی متالیک، در خیابان‌های اهواز تردد می‌کرد.

امام‌جمعه سابق اهواز پیش‌تر درباره آرامگاه آیت‌الله خمینی گفته بود که این محل برای استفاده در زندگی شخصی نیست و هرچه قدر مجلل‌تر باشد، صحیح تراست.

انتشار تصاویر محمدعلی موسوی جزایری در سالگرد تاسیس شبکه تلویزیونی الاهواز در یکی از گرانترین سالن‌های اهواز به نام «قصر طلایی» در منطقه «کیان‌پارس»، بسیار واکنش‌برانگیر شد.

در همان زمان، «پیمان علی‌نژاد»، معاون فرهنگی دفتر موسوی جزایری و مسوول شبکه الاهواز گفت: «آن شب ما مهمان بودیم. اینکه می‌گویند هتل، دروغ است. هتل نبود. آنجا مال یک فرد مومنی است. میهمان مردم هم بودیم. خدا را شکر می‌کنیم که مردم ما آن قدر وفادار هستند که دعوت کردند، ما هم رفتیم و برنامه را آنجا برگزار کردیم. از میزبان هم تشکر می‌کنیم.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایران وایر

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.