رفتن به محتوای اصلی

لحظه لخت کردن جمهوری اسلامی در زمین خودش +ویدئو ها
تصویربرداری فرد روحانی از «مادر قمی»
10.03.2024 - 16:32

چند روز پس از درگیری لفظی یک مادر جوان با یک روحانی در درمانگاهی در قم، واکنش‌ها به این ماجرا همچنان ادامه دارد. هشتگ «مادر قمی» در شبکه اجتماعی ایکس به‌راه‌افتاده است و در تازه‌ترین اظهارنظرها، سکینه سادات پاد، دستیار ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، از «دوقطبی ایجاد شده»‌ در جامعه ابراز تاسف کرده است.

خانم سادات پاد، در نشست خبری امروز (یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲) گفت: «شرایط آن مادر که نگران فرزندش است قابل درک است و شاید همین موضوع را قابل توجیه کند.» در عین حال او گفت: «اما چه شده که روحانی طلبه برای امر به معروف، فیلم می‌گیرد؟»

 

میترا حجازی‌پور، استاد بزرگ شطرنج، هم، انتشار تصویری از مواجه مادر قمی با این روحانی نوشته است که «این لحظه لخت کردن جمهوری اسلامی در زمین خودی بود.»

تصویر

حسین جنتی، شاعر، نیز نوشته است: «وقتی در قم این اتفاقات می‌افتد باید بپذیرید که باخته‌اید.»

شبکه خبری ایران‌اینترنشنال روز شنبه ۱۹ اسفند ویدیویی را منتشر کرد که نشان می‌دهد زن جوانی در روز ۱۶ اسفند با نوزاد بیمارش به کلینیک «قرآن و عترت» قم مراجعه می‌کند و چند دقیقه پس از ورود، روسری از سرش می‌افتد.

در این تصاویر ویدئویی مشخص است که یک مادر جوان، نوزادش را در آغوش گرفته و در حالت انتظار روی زمین درمانگاهی در قم نشسته و به دیوار تکیه داده است. در همین حال به نظر می‌رسد که یک روحانی با موبایلش از او تصویربرداری می‌کند و این مادر جوان با فرد روحانی درگیر می‌شود.

این ویدیو به طور گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شد و در پی آن شایعاتی از قبیل «دستگیری» مادر جوان و «پلمپ درمانگاه قم»‌ در فضای مجازی منتشر شد.

اما حسن غریب،‌ دادستان قم با رد این گزارش‌ها گفت که در پرونده درگیری یک خانم با فرد روحانی در یک درمانگاه تاکنون کسی دستگیر نشده است. در عین حال این مقام قضایی از ادامه تحقیقات در این زمینه خبر داد و گفت: «دستور شناسایی منتشرکنندگان این ویدئو صادر شده است.»

در همین حال برخی از حقوق‌دانان در شبکه‌های اجتماعی، فیلمبرداری از افراد را بدون اجازه آن‌ها، «غیرمجاز و ممنوع» خوانده‌اند و شماری از کاربران از شجاعت و ایستادگی این زن در مقابل این روحانی در شهر قم، ستایش کرده‌اند.

درمانگاه قم

 

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی این قبیل تصاویر را در شبکه‌های اجتماعی برجسته کرده‌اند

 

محمد صحفی، یکی از مقام‌های پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در شبکه اجتماعی نوشت: «هر وقت از شما سوال شد: نقش «روحانیت انقلابی» در رشد و سعادت و ارتقای معنوی جامعه ایران چیست؟ این عکس را نشان ‌دهید.»

روزبه علمداری، روزنامه‌نگار نیز در شبکه ایکس با انتشار تصویر مشابهی نوشت: «این صحنه نتیجه قدرت زدگی روحانیت است؛ وقتی نهاد دین مثل نهاد دانشگاه، آموزش و پرورش و... به مثابه موم در دست قدرت رسمی قرار گیرد، تدریجا فرسوده شده و حتی کارکردهای ابتدایی خود را هم از دست می‌دهد. شبیه همین روحانی جوان که در قم هم حامی ندارد و گوشی‌اش اسلحه‌اش می‌شود.»

برخی از روحانیون نیز در شبکه اجتماعی ایکس با انتقاد از رفتار این فرد روحانی هشدار داده‌اند که حوزه باید «سیاست‌زدگی و تملق و توجیه حاکمان» را کنار بگذارند.

عباس عبدی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی نیز نوشته است که بدتر از رفتار آن روحانی، «سکوت فاجعه بار» علما است.

محمد فاضلی،‌ جامعه‌شناس در تلگرام خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران نوشت: «حریم خصوصی مردم را ندرید، بر طبل زوال همبستگی اجتماعی نکوبید، عقل و خرد انباشته بشری را ارج نهید، و از پیشینه سیاه دوره پیوند قدرت و دین در کلیسای مسیحی، از قرون تاریک، درس بگیرید.»

سکینه سادات پاد، دستیار رییس جمهور ایران در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی همچنین به خبرنگاران گفت که «این موضوع نیازمند آسیب‌شناسی جدی است و قطعا به دو طرف نقد داشته و سعی دارم این گفت وگوها را به سمت آرامی پیش ببرم.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا او می‌گوید: «باید با هم حرف بزنیم چون مردمی هستیم که نه یک روزه با حجاب و نه یک روزه بی‌حجاب شده‌ایم. با نوع مواجهه خود نباید خشونت ایجاد کنیم و باید در این باره بیشتر فکر کنیم.»

سکینه سادات پاد

 

سکینه سادات پاد، دستیار ابراهیم رئیسی: چه شده که روحانی طلبه برای امر به معروف فیلم می‌گیرد؟

جریمه ۳ میلیون تومانی از شهروندان بی‌حجاب

گزارش‌ها از ایران همچنین حاکی است که حکومت ایران در جهت محدودیت‌های زنان آن کشور اقدامات تازه‌ای را به اجرا گذاشته یا خواهد گذاشت. از «برداشت مستقیم سه میلیون تومان از حساب افراد بابت جریمه بی‌حجابی» گرفته تا افزایش حجاب‌بان‌ها در متروی تهران برای برخورد با افراد بی‌حجاب.

مریم لطفی، در شماره امروز روزنامه شرق نوشت که درست در روز جهانی زن که تمام توجهات به موضوع احقاق حقوق زنان، رفع تبعیض و گسترش برابری در تمام جهان معطوف بود، یکی از نمایندگان مجلس گفت؛ «برداشت مستقیم سه میلیون تومان از حساب افراد بابت جریمه بی‌حجابی.»

پیشتر امیرحسین بانکی‌پور، نماینده اصفهان در مجلس، در برنامه تلویزیونی افق، با توضیح جزئیاتی از لایحه حجاب و عفاف گفته بود: اگر کسی مرتکب بی‌حجابی شود جریمه می‌شود. این جریمه مستقیم توسط مأمور نیروی انتظامی صورت نمی‌گیرد بلکه سامانه‌ای است و مبلغ آن سه میلیون تومان است.

به گفته او «اگر فرد نان‌آور خانواده باشد تا حدی باید در حسابش پول باشد مابقی آن کسر می‌شود، اگر در حساب پول نباشد، به عنوان بدهکار حساب خواهد شد.»

خانم سادات پاد در این باره نیز گفت: «شاید نظارت مجلس در باب مسئله حجاب درست نبوده که نتوانسته قانونگذاری درستی داشته باشد. حرف ما این است که چرا اول سراغ مردم می‌رویم؟»

گفته می‌شود، لایحه حجاب و عفاف که برای رفع شبه‌ها و ابهام‌های آن از طرف شورای نگهبان به مجلس اعاده شده است، به‌زودی نهایی شود.

پس از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ و جنبش زن، زندگی، آزادی و گسترش مخالفت‌ها با پوشش اسلامی اجباری، قوه قضائیه لایحه‌ «حجاب و عفاف» را تنظیم کرد و مطابق مقرارت ایران برای تصویب به دولت فرستاد. به این لایحه اما ایرادهای متعددی گرفته شده و فعالان حقوق زنان هم می‌گویند که هدف از آن مقابله و «سرکوب قانونی» مخالفت‌ها با حجاب اجباری است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.