رفتن به محتوای اصلی

رهبر اکثریت سنا آمریکا، با متهم کردن نتانیاهو به تلاش برای ماندن در قدرت، خواستار برگزاری انتخابات شد
15.03.2024 - 05:10

سناتور چاک شومر، رهبر اکثریت مجلس سنا کنگره آمریکا، در سخنانی بی‌سابقه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را متهم کرده که منافع خود را بر منافع کشورش ترجیح داده و به دنبال استفاده از اوضاع جاری برای ماندن در قدرت است.

آقای شومر، رهبر دموکرات‌های سنا، بر همین اساس خواستار برگزاری انتخابات در اسرائیل شده است.

چاک شومر که سناتور ارشد ایالت نیویورک است و به لحاظ مقام سیاسی، بالاترین منصب به عنوان یک یهودی را در آمریکا دارد گفت که از نظر او «نتانیاهو راه خود را گم کرده است».

این مقام ارشد آمریکایی با اشاره به آمار بسیار بالای جان باختگان و مجروحان در غزه گفته که ادامه عملیات نظامی در غزه موجب انزوای اسرائیل و «تبدیل شدن آن به یک قدرت منفور جهانی» شده است.

اظهارات تند سناتور شومر علیه بنیامین نتانیاهو که همسو با عمیق شدن اختلاف نظر میان کاخ سفید و بنیامین نتانیاهو بر سر جنگ در غزه است، می‌تواند ابعاد جدیدی به شکاف میان اسرائیل و بزرگترین متحد جهانی او - آمریکا - دهد.

مقام‌های ارشد حکومت آمریکا، از جمله جو بایدن، در اکثر مواقع از انتقاد تند و علنی علیه آقای نتانیاهو و نحوه عملکرد او در جنگ غزه، خودداری می‌کنند.

با این حال، در چند هفته گذشته و از زمان اعلام تصمیم آقای نتانیاهو برای حمله به رفح - در جنوب غزه - اختلاف نظرها میان جو بایدن و کابینه او با بنیامین نتانیاهو، عمیق‌تر و آشکارتر شده است به طوری که آقای بایدن حمله به رفح را «خط قرمز» خوانده بود.

با این حال، پس از اظهارات تند سناتور شومر، امروز - پنجشنبه ۱۴ مارس - کاخ سفید خیلی زود تلاش کرد خودش را از مواضع آقای شومر جدا کند.

جان کربی، سخنگوی کمیته امنیت ملی کاخ سفید، همزمان با تاکید بر این که رهبر اکثریت سنا حق دارد که نظر خود را بازگو کند، تصریح کرد که دولت آمریکا همچنان متمرکز بر همکاری با اسرائیل برای کمک به دفاع از خود است.

حمله نظامی ارتش اسرائیل به غزه پس از آن آغاز شد که در روز هفتم اکتبر سال گذشته، صدها شبه نظامی حماس با ورود به خاک اسرائیل حدود ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۳ نفر دیگر را هم گروگان گرفتند و با خود به داخل غزه بردند.

چاک شومر که خود یهودی و از حامیان قدیمی و سرسخت اسرائیل است، در اظهارات شب گذشته خود به تندی آقای نتانیاهو و رهبری او را مورد انتقاد قرار داد و گفت که از نظر او نخست‌وزیر اسرائیل «بقای سیاسی خود را بر حفظ منافع کشورش» ارجح دانسته است.

او گفت اسرائیل باید در پی «اصلاح گام‌هایش» برود و اقداماتی برای حفاظت بهتر از غیرنظامیان در غزه بردارد.

«به عنوان یک دموکراسی، اسرائیل حق دارد رهبران خود را برگزیند و ما هم باید به انتخاب آنها احترام بگذاریم... اما این هم مهم است که به اسرائیلی‌ها اجازه انتخاب داده شود. به نظر می‌رسد که اکنون به یک بحث و گفتمان تازه درباره آینده اسرائیل نیاز است».

در ادامه این اظهارات آقای شومر گفت: «از نظر من، بهترین نتیجه در پس برگزاری یک انتخابات به دست خواهد آمد».

موعد انتخابات بعدی در اسرائیل اکتبر سال جاری (۷ ماه دیگر) است.برای پیشرفت مذاکرات صلح میان فلسطینیان و اسرائیل، چاک شومر همچنین گفت محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی که مقر آن در کرانه باختری است هم باید کنار برود.

محمود عباس که ۸۸ سال دارد از زمان آغاز جنگ اسرائیل-غزه کمتر اظهارنظر کرده و دیده شده و تشکیلات تحت امر او در کرانه باختری هم اخرین بار در سال ۲۰۰۶ انتخابات سراسری برگزار کرده است.

روز گذشته - چهارشنبه ۱۳ مارس - محمود عباس که تحت فشار کاخ‌سفید برای اصلاح تشکیلات تحت امر خود است، مشاور سابق خود را به عنوان نخست وزیر جدید معرفی کرد.

اظهارات ۴۰ دقیقه‌ای روز گذشته رهبر اکثریت سنا در کنگره آمریکا خیلی زود با واکنش های داخلی هم روبرو شد و میچ مک کانل، رهبر کهنه‌کار جمهوری‌خواهان سنا که جناح اقلیت در این مجلس هستند سخنرانی چاک شومر را «بی‌سابقه و بی‌تناسب» خواند.

آقای مک کانل که خود سال‌ها رهبری اکثریت سنا را بر عهده داشته گفت این «برای آمریکایی‌ها که بر هرگونه دخالت خارجی در دموکراسی و امور کشورشان بسیار حساس هستند، ریاکارانه و دو رویی خواهد بود که خواستار برکناری رهبر اسرائیل شوند که به روشی دموکراتیک برگزیده شده».

میشائیل هرتزوگ، سفیر اسرائیل در واشنگتن هم با حمله به اظهارات سناتور شومر، در شبکه ایکس - توییتر سابق - نوشته این سخنان «غیرسازنده» و «غیرسودمند» بوده چرا که درباره «مسائل داخلی یک متحد دموکراتیک» طرح شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بي بي سي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.