رفتن به محتوای اصلی

رژیم دینی استبدادی جمهوری اسلامی مرتکب جنایت علیه بشریت شده‌ است
18.03.2024 - 13:13

نرگس محمدی فعال سیاسی و برنده جایزه صلح نوبل، دوشنبه ۲۸ اسفند با ارسال پیامی به نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل با قدردانی از کمیته‌ حقیقت‌یاب و گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران تأکید کرد که نقض حقوق بشر به طور سیستماتیک، فراگیر و نهادینه شده علیه مردم ایران اعمال می‌شود.»

خانم محمدی در این پیام که نسخه‌ای از آن برای صدای آمریکا ارسال شده است نوشت: «با گسترش و تشدید اعتراضات و جنبش‌های اجتماعی، ابعاد سرکوب خشونت‌بار رژیم نیز تشدید و پردامنه می‌شود و خشونت رژیم نه فقط علیه مخالفان و معترضان بلکه علیه زنان، اقلیت‌های مذهبی و اقوام و ... توقف‌ناپذیر است.»

این فعال حقوق زنان در ادامه افزود: «شرارت، ظلم، تبعیض، اعدام و کشتار مردم توسط جمهوری اسلامی طی ۴۵ سال گذشته همواره در پیچیده‌ترین، فریبکارانه‌ترین و گاه ناشناخته‌ترین اشکال به کار گرفته شده‌ است. جنبش «زن، زندگی،آزادی» و سرکوب بی‌امان معترضان این جنبش، ما مردم ایران ونهادهای بین‌المللی و حقوق بشری را به بازاندیشی اساسی درباره‌ چگونگی مقابله موثر و مواجهه مردم با جنایت‌های جمهوری اسلامی وا داشته‌ است.»

نرگس محمدی در این راستا از شورای حقوق بشر سازمان ملل درخواست کرد که در کنار مقاومت و مبارزه مردم ایران برای رسیدن به دموکراسی و حقوق بشر مأموریت و فعالیت کمیته حقیقت‌یاب و گزارشگر ویژه حقوق بشر تداوم یابد تا ابعاد پیدا و پنهان «آپارتاید جنسیتی» و «جنایت علیه بشریت» توسط رژیم را آشکار و اعلام نمایند.

او در پایان خواستار آن شد که رژیم دینی استبدادی ناقض حقوق بشر جمهوری اسلامی که مرتکب جنایت علیه بشریت شده‌است، به طور هدفمند و همه‌جانبه تحت فشار سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری در سراسر جهان قرار گیرد.

نرگس محمدی در طول سه دهه گذشته بارها بازداشت و زندانی شده است و در آخرین پرونده قضایی، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱۰ سال حبس محکوم شد و در حال حاضر در زندان اوین تهران به سر می‌برد.

گفتنی است جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای نظارت بر وضعیت حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۲۸ اسفند در گزارش پایانی خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل از افزایش ۴۳ درصدی اعدام‌ها در سال ۲۰۲۳ و تداوم وضعیت نگران‌کننده حقوق بشر در ایران خبر داد.»

او در بخشی از سخنان خود با اشاره به بازداشت و اذیت و آزار فعالان حقوق مدنی و مدافعان حقوق بشر گفت: « آزار و اذیت، تهدید، هدف‌گیری، بازداشت و زندانی کردن مدافعان حقوق بشر، وکلای دادگستری، خبرنگاران و فعالان اتحادیه‌های کارگری به شدت نگران‌کننده است. نرگس محمدی، مدافع حقوق بشر برجسته زندانی، از مشکلات شدید سلامتی، از جمله شرایط جدی قلب و ریه رنج می‌برد و فعالان حقوق کار و خبرنگارانی که در مورد شرایط کار و کارگری گزارش می‌دهند، به دلیل اعمال آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز خود، زندانی شده‌اند.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.