رفتن به محتوای اصلی

کاظم صدیقی زمین هزار میلیاردی را ۶ میلیارد تومان معامله کرده بود
25.03.2024 - 19:25

انتشار یک سند جدید درباره پرونده زمین‌خواری کاظم صدیقی نشان می‌دهد که باغ ۴۲۰۰ متر مربع و هزار میلیارد تومانی ازگل که تحت تصرف حوزه علمیه به مدیریت صدیقی در این منطقه بوده، با قیمت ۶.۶ میلیارد تومان معامله شده است.

صدیقی اکنون مشاور عالی رئیس قوه قضاییه، امام جمعه موقت تهران، رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر و از چهره‌های نزدیک به علی خامنه‌ای است.

یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار که پیشتر نیز فساد مالی رخ داده در شهرداری تهران را افشا کرده، در وبسایت خود تصویری از سند معامله باغ ازگل را منتشر کرده است.

بر اساس این سند، این زمین در تاریخ نوزدهم آذر ۱۴۰۲ در دفترخانه‌ای در نیاوران با امضا و اثر انگشت کاظم صدیقی در مقام «فروشنده» به جواد عزیزی و محمد مهدی رجبی صدیقی (فرزند صدیقی) به عنوان خریدار انتقال یافته است.

در سند تنظیمی قید شده که این زمین در ازای مبلغ ۶.۶ میلیارد تومان به صورت «نقدی» معامله شده است.

این واگذاری نزدیک به یک ماه بعد از ثبت یک شرکت خانوادگی از سوی کاظم صدیقی صورت گرفته است.

صدیقی به همراه دو پسر، یکی از عروس‌ها و همچنین سرتیم حفاظتی‌اش به همراه یک کارمند شهرداری به نام جواد عزیزی در در آبان ۱۴۰۲ شرکتی تجاری با نام «پيروان انديشه‌های قائم» ثبت کردند.

زمین واگذار شده نیز از زمین‌های مدرسه‌ علمیه «امام خمینی» در ازگل بوده که تولیت آن بر عهده‌ صدیقی است.

یاشار سلطانی نوشت که قیمت تقریبی این ملک با توجه به متوسط قیمت در این منطقه ۱۰۰۰ میلیارد تومان است.

او افزود: «موضوع مهم‌تر بیان پرداخت ۶۶.۴۴۶.۴۲۴.۰۰۰ ریال به عنوان وجه معامله است که در اسناد منتشر شده بیان شده به صورت نقدی صورت گرفته است.»

این روزنامه‌نگار با بیان این که پرداخت نقدی چنین مبلغی باید با حدود ۶۵۰۰۰ تراول چک ۱۰۰ هزار تومانی صورت بگیرد، در رد و بدل شدن پولی میان طرفین قرارداد تردید وارد کرده است.

سلطانی نوشت: «امیدواریم که سردفتر یا کارمندان این دفترخانه تایید کنند که این تعداد تراول چک در روز معامله بین خریدار و فروشنده مبادله شده و آن را به چشم دیده‌اند.»

اواخر اسفند سال گذشته اسنادی منتشر شد که نشان می‌داد کاظم صدیقی، امام جمعه تهران، از طریق تاسیس یک شرکت خانوادگی به نام «پیروان اندیشه‌های قائم» باغی را به مساحت چهار هزار و ۲۰۰ متر مربع در کنار حوزه علمیه «امام خمینی» در ازگل تصاحب کرده است.

صدیقی در واکنش به افشای این زمین‌خواری‌اش ادعا کرد که این انتقال بدون اطلاع او و با جعل امضا صورت گرفته است.

اما حوزه علمیه تحت مدیریت او با انتشار بیانیه‌ای تایید کرده بود که شخص صدیقی برای انتقال مالکیت باغ حوزه علمیه به شرکت متعلق به خود و پسرانش در محل دفترخانه حاضر شده و اسناد را امضا کرده و این زمین‌ در حال بازگردانده شدن به حوزه است.

همچنین پس از افشای اسناد زمین‌خواری کاظم صدیقی، حسن مرادی مدیر حوزه علمیه خمینی گفت صدیقی شخصا سند انتقال زمین به شرکت خصوص خانوادگی را امضا کرد.

مرادی در شرح ماجرا گفته که قرار بود در این مکان یک مجتمع آموزشی بسازند و برای تسهیل این کار و گرفتن بودجه، یک موسسه ثبت کنند و با انتقال زمین به نام موسسه آموزشی، از آموزش و پرورش کمک مالی بگیرند.

او با تاکید بر اینکه از ابتدا می‌دانسته اگر زمین به نام حوزه علمیه باشد کسی برای ساخت مدرسه و حوزه علمیه کمک نمی‌کند، اضافه کرد: «آن زمان تصمیم گرفته شد بگوییم این موسسه آموزشی است تا به آن کمک شود.»

پرونده زمین‌خواری صدیقی موجی از واکنش‌ها را در میان مردم و فعالان سیاسی به دنبال داشت، با این حال هنوز قوه قضاییه جمهوری اسلامی پرونده‌ای علیه او نگشوده است.

چند تن از شهروندان با ارسال پیام‌هایی به ایران اینترنشنال مواجهه حکومت با پرونده زمین‌خواری صدیقی را با مجازات تعیین‌شده برای جرم سرقت‌های بسیار کوچک‌تر از سوی افراد عادی مقایسه کردند.

به گفته این مخاطبان، جمهوری اسلامی به راحتی حکم «قطع دست» را درباره فردی که به دلیل فقر و بیکاری دست به دزدی‌های کوچک می‌زند، اجرا می‌کنند اما جرم صدیقی با برگرداندن زمین‌های دزدی، از پرونده‌اش پاک می‌شود.

محسن برهانی، حقوقدان و وکیل دادگستری نیز روز دوم فروردین تاکید کرده بود پشیمانی، حتی دقایقی پس از ارتکاب جرم، هیچ تاثیری بر تحقق جرم ندارد و جرم انتقال مال غیر، واقع و تمام شده است.

کاظم صدیقی که از شاگردان محمدتقی مصباح یزدی است، چند بار از جمله در تیر ۱۳۹۱ گفت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با امام دوازدهم شیعیان ارتباط داشته است.

با وجود افشای فساد مالی، او همچنان از نزدیکان خامنه‌ای است و در سخنرانی روز اول نوروز رهبر جمهوری اسلامی در «حسینیه امام‌خمینی» در میان حاضران بود.

علاوه بر پرونده زمین‌خواری، یاشار سلطانی فاش کرد که «هتل جهان» در مشهد سال ۱۳۹۳ از سوی خیرین به حوزه علمیه ازگل به مدیریت کاظم صدیقی واگذار شد تا از درآمدهای آن برای حوزه‌ علمیه استفاده شود، اما درآمد این حوزه در سال گذشته به حساب شرکت ثبت شده از سوی صدیقی واریز می‌شود.

در سال‌های اخیر فساد مالی بسیاری از مقامات جمهوری اسلامی و فرزندانشان فاش شده اما حکومت به همه آنها رسیدگی نکرده است.

در تیرماه سال گذشته، وحید اشتری، فعال رسانه‌ای، در توییترش نوشت در سال ۱۳۹۶با نظر اداره تحقیق اوقاف استان خراسان رضوی، «یکی از بزرگ‌ترین موقوفات مشهد» به احمد علم‌الهدی، نماینده خامنه‌ای در این استان واگذار شد.

او افزود این موقوفه بیش از ۱۰۰۰ هکتار زمین در مشهد و در چناران ۵۷۰۰ رقبه سنددار دارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایران‌اینترنشنال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.