رفتن به محتوای اصلی

یک فرمانده سپاه و ۱۴ شبه‌نظامی وابسته به ایران در حمله به سوریه کشته شدند
26.03.2024 - 15:35

حمله به چندین سایت نظامی مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه در بامداد روز سه‌شنبه هفتم فروردین ۱۵ کشته بر جای گذاشت. یکی از افراد کشته شده، از فرماندهان سپاه پاسداران است.

خبرگزاری دانشجو بعد از ظهر روز سه‌شنبه، از کشته شدن یکی از مستشاران سپاه پاسداران در این حملات با نام بهروز واحدی خبر داد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه با بروزرسانی تلفات این حمله گفت که تعداد کشته‌ها به ۱۵ نفر افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، در میان کشته‌شدگان ۱۴ تن از نیروهای سپاه پاسداران از جمله یک مستشار ایرانی و یک سرهنگ سپاهی هستند که مسئولیت این مرکز ارتباطی را بر عهده دارد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا پیش‌تر گفته بود کشته‌شدگان در ویلایی حضور داشتند که از آن به‌عنوان مرکز ارتباطی استفاده می‌شد.

قربانیان حمله همچنین شامل ۹ عراقی و دو سوری همکار سپاه پاشداران و یک مهندس عمران سوری هستند.

در این حمله همچنین ۳۴ نفر مجروح شدند که ۲۴ نفر آنان از شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی و ۱۰ نفر از افراد غیرنظامی هستند.

 

صابرین نیوز و المیادین که به ترتیب وابسته به سپاه پاسداران و حزب‌الله هستند، نیز صبح سه‌شنبه خبر داده بودند در این حملات هوایی که «ساختمان‌های امنیتی و مسکونی» را هدف قرار داد، ۲۰ نفر زخمی شدند.

برخی منابع گزارش دادند فردی به نام «حاج عسکر» که فرماندهی نیروهای وابسته به سپاه پاسداران را در شرق سوریه بر عهده داشته است، در این حملات کشته شده است.

بر اساس گزارش‌ها، او قبلا و در بحبوحه تهدید حملات تلافی‌جویانه آمریکا، سوریه را ترک کرده بود اما اخیرا به این کشور بازگشته و در حال ملاقات با گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران بود.

این حملات هوایی بسیار شدیدتر از حملات مشابه هفته‌های اخیر در سوریه به نظر می‌رسد.

برخی رسانه‌های سوری این حمله و وقوع انفجارها را به آمریکایی‌ها نسبت دادند اما الجزیره به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده، دست داشتن ایالات متحده در این حملات را رد کرد.

با توجه به حمله‌های مشابه قبلی، به نظر می‌رسد این عملیات احتمالا از سوی اسرائیل یا ایالات متحده انجام گرفته است.

با این حال دلیل، زمان و اهداف پشت پرده این حمله هنوز مشخص نشده است.

برخی گزارش‌ها به نقل از منابع سوری حاکی از آن است که در یکی از سایت‌های هدف این حمله، نشستی با حضور اعضای سپاه پاسداران و گروه‌های مسلح وابسته به آن در سوریه و عراق در جریان بوده که این موضوع هنوز به طور رسمی تایید نشده است.

این حملات هوایی مناطق ابوکمال و المیادین در دیرالزور واقع در شرق سوریه و هم‌مرز با عراق را هدف قرار داد که سپاه پاسداران و متحدانش حضوری پررنگ در آن دارند.

اسرائیل بارها این مناطق را هدف قرار داده و گفته است که با این حمله‌ها انبارها یا محموله‌های تسلیحاتی را نابود می‌کند.

ماه گذشته نیز ایالات متحده در واکنش به حمله به پایگاهی آمریکایی در اردن، حملاتی هوایی به این منطقه انجام داد که منجر به کشته شدن چند تن از اعضای عالی‌رتبه سپاه پاسداران و نیروهای هم‌پیمانشان شد.

این عملیات ایالات متحده، جمهوری اسلامی را وادار به فراخواندن فرماندهان خود کرد.

حملات منظم به پایگاه‌ها و نیروهای آمریکایی که پس از حمله حماس در هفتم اکتبر و شروع جنگ با اسرائیل در غزه آغاز شد، به دنبال اقدام تلافی‌جویانه ایالات متحده متوقف شد.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از چند هفته آرامش نسبی، فرماندهان سپاه پاسداران دوباره فعالیت‌های خود را در منطقه از سر گرفته‌اند.

روز یک‌شنبه پنجم فروردین، گزارش‌هایی مبنی بر حمله پهپادی و موشکی به پایگاه استقرار ائتلافی تحت رهبری آمریکا در شمال شرق سوریه منتشر شد اما مشخص نیست که آیا به حملات هوایی صبح روز سه‌شنبه مرتبط است یا خیر.

این حملات هوایی ساعاتی پس از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای آتش‌بس در غزه انجام شد.

این قطعنامه با نظر موافق ۱۴ عضو شورا و رای ممتنع آمریکا به تصویب رسید و خودداری دولت ایالات متحده از وتوی آن، منجر به تنش بین جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل شد.

نمی‌توان به‌طور قطع پیش‌بینی کرد که آیا حملات هوایی روز سه‌شنبه حادثه‌ای مجزا بود یا نشان‌دهنده مرحله جدیدی از تشدید تنش‌هاست. تنش‌هایی که ممکن است منجر به از سرگیری حملات سپاه پاسداران و متحدانش به منافع آمریکا در منطقه شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایران‌اینترنشنال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.