رفتن به محتوای اصلی

فایل صوتی/امین ریاحی: آزادی،عقب رفتن روسری و بالا رفتن مانتو
27.05.2013 - 18:24

امین ریاحی در سخنرانی خود گفت: «کمپین “نه به حجاب اجباری” توسط دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال و با در نظر گرفتن یک هدف حداقلی ـ نه خیلی کوچک و نه خیلی بزرگ ـ انجام شد. ما بحث‌های مختلفی میان خودمان کردیم که برای مثال چرا علی‌رغم تفاسیر مختلفی که از آزادی وجود دارد، با وجود مقاله‌ها و حرف‌های زیای که در این زمینه زده شد، مبهم است و دستمایه سواستفاده شده و گاهی می‌تواند خطرناک شود؟ به خصوصی وقتی صفت‌هایی مثل حقیقی کنار آن قرار می گیرد».

 

وی گفت: «ما به این نتیجه رسیدیم که آزادی در جامعه سیاسی ایران، بیش از هر چیز به عنوان وسیله مطرح شده است و نه به عنوان حق. در حالی که آزادی به گمان ما خیلی ساده به معنای رهایی از دخالت دیگران در زندگی خصوصی و اجتماعی و سیاسی است. نمونه‌های این مساله هم روشن است. حق تعیین شیوه پوشش، حق انتخای جنسی، حق شادی کردن، حق هرگونه زیستن که به نقض حقوق دیگران نیانجامد و … برای مثال در دوران اصلاحات بسیار گفته می‌شد که آزادی به معنای عقب رفتن روسری و بالا رفتن مانتو نیست. اتفاقا یکی از پارامترهای مهم آزادی، عقب رفتن روسری و بالا رفتن مانتو است. ما فکر می کنیم حق انتخاب سبک زندگی، یک خواست به حق است».

 

ریاحی در پایان سخنانش گفت: «حجاب اجباری یکی از موارد نقض سیستماتیک و بسیار گسترده در ایران و با اولویت بالاست. این خواست آن‌قدر جدی است که حتی کاندیداهای ریاست دولت در ‌جمهوری اسلامی نیز از این مساله برای رای‌آوری استفاده می‌کنند. در کمپین، از افراد دین‌دار مانند محسن کدیور تا نیروهای سکولار و خانمی با بیکینی در ترکیه تا خانم‌های باحجاب در ایران شرکت کردند. قریب ۶۰ تا ۷۰ درصد افرادی که در کمپین حضور پیدا کردند و عکس فرستادند، از داخل ایران بودند. این بدان معناست که آنان از حقوق خود مطلع‌اند و روی آن پافشاری می‌کنند. در حال حاضر بیش از ۴۳ هزار شهروند عضو کمپین هستند و اغلب آن‌ها داخل ایران هستند. آخرین موفقیت کمپین در رای گیری دویچه‌وله بود که با اختلاف بسیار بالا نسبت به رقبایش از دیگر کشور با بیش از ۱۵ هزار رای اول شد. این کمپین گوشه‌ای از کارهای خیل عظیم شهروندانی است که جلوی پدرسالاری ایستادند، جلوی حکومت ایستادند، شال و روسری را عقب راندند، مقابل عرف ایستادند و از آزادی جنسی‌شان دفاع کردند و تا این اواخر نه تنها تشویق نشدند بلکه مورد انواع ناملایمات از سوی حکومت و عرف و جامعه روشنفکری قرار گرفتند».

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.