رفتن به محتوای اصلی

خودسوزی دو شهروند کرد در همدان در پی شکنجه +عکس
06.06.2013 - 20:40

یک منبع مطلع گفته «حسن رضوی که چهاردهم خرداد در برابر توهین نیروهای اطلاعات اقدام به خودسوزی کرده بود، هم‌اکنون در یکی از مراکز درمانی تهران بستری شده است.»

به دنبال آن «نیک‌مراد طاهری» هم در شهر «صحنه» استان کرمانشاه در همان مکان‌‌ و در حضور مردم خود را به آتش کشیده و جان سپرده است.

بر اساس گزارش‌ها چند روز پیش نیروهای امنیتی یکی از شهروندان کُرد پیرو آئین یارسان (اهل حق) به نام «کیومرث تمتاک»، اهل یکی از روستاهای توابع همدان را بازداشت و به وی توهین کرده بودند.

 تصویر از حادثه دردناک خودسوزی جوان پناهجوی ایرانی

Missing media item.

به دنبال این رویداد، "نیک‌مرد طاهری" اهل شهرستان صحنه در استان کرمانشاه نیز که روز چهارشنبه پانزدهم خردادماه در مکان همان رویداد و در حضور مردم و تصویربرداران خود را به آتش کشیده بود، به دلیل شدت سوختگی، جان سپرد.

همین منبع اشاره کرد، "نیک مرد" قبل از اقدام به خودسوزی به مردم گفته بود، نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران به آیین‌مان "آیین یارسان" توهین کرده‌اند، به همین دلیل به نشانه‌ی اعتراض به رفتار این نیروها، خود را به آتش می‌کشم.

به گفته‌ی همان منبع، فردی که از این رویداد تصویربرداری کرده است، توسط نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران بازداشت و تا لحظه‌ی انتشار این خبر این فرد در بازداشت نیروهای اطلاعات بوده و همچنین جسد این شهروند به خانواده‌اش تحویل داده نشده است.

همان منبع خبری افزود، چند روز پیش نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران یکی از شهروندان کُرد پیرو آیین یارسان به نام "کیومرث تمناک"، اهل یکی از روستاهای توابع همدان را بازداشت و به هنگام بازجویی به مذهب وی توهین و همچنین سبیلش را هم تراشیده‌اند.

در همین رابطه، شهروندان پیرو آیین یارسان به دنبال اطلاع از توهین و بی‌احترامی نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران، با اقدام به خودسوزی واکنش نشان داده‌اند.

همچنین روز دوشنبه سیزدهم خردادماه، معلم درس پرورشی در مدرسه‌ی ابتدایی "رازی کرمانشاه" در هنگام تدریس ضمن توهین به آیین یارسان، پیروان آن را نیز نجس قلمداد کرده بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جبهه متحد کرد، نیک مراد طاهری چهل و دوساله، از اهالی صحنه کرمانشاه و لیسانس ادبیات بوده است.
مسوولان امنیتی تا کنون جنازه وی را تحویل خانواده اش نداده اند.
این منبع خبری همچنین حال حسن رضوی را وخیم گزارش کرده است.
سیاوش حیاتی سخنگوی جبهه متحد کرد و از فعالان یارسان، به پایگاه اطلاع رسانی جبهه متحد کرد گفت «این هتک حرمت توسط ماموران زندان همدان اتفاق افتاده و پس از رسیدن خبر به دیگر شهروندان یارسان اعتراضات شروع شده واین دو تن به فاصله یک روز اقدام به خودسوزی کرده اند.
وی همچنین افزود، متاسفانه درحال حاضر دامنه ی این اعتراضات به شهرهای کرمانشاه که دارای جمعیت یارسان اند، رسیده و جو کمی متشنج شده است.
وی همچنین افزود، ما متاسفیم که هنوز بعد از سال ها این اقدامات تکرار می شود و هربار قشری از جامعه مورد اهانت قرار می گیرد. معلوم نیست چه زمانی قرار است احساس مسئولیت، وجدان اجتماعی و احترام به عقاید مذهبی و منزلت اجتماعی افراد نهادینه شود.
سیاوش حیاتی ادامه داد که ما امیدواریم بتوانیم نگرانی ها و اعتراضات را به سمت و سویی مسالمت آمیز هدایت کرده و از هزینه بار شدن آن جلوگیری کنیم؛ چرا که آنگونه که باخبر شده ایم احتمال آن می رود که اعتراضات به همین شکل ادامه یابد.
وی مشخصا» در این زمینه به تقاضای مجوز برای برگزاری تجمعی آرام ومسالمت آمیز اشاره کرد که تعدادی از فعالان یارسان در پی آن هستند.
مدتی پیش نیز نیروی انتظامی با پوشاندن لباس زنانه برتن یک مجرم در مریوان و گرداندن وی در سطح شهر اعتراضات وسیعی را برانگیخت.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.