رفتن به محتوای اصلی

استخاره دکتر اکسفوردی کردان! و کنکاشی در تبارشناسی اجتماعی انقلاب اسلامی ما!
10.09.2008 - 18:31

لنین در جائی به نقل از مارکس میگوید: پیشتازان طبقات انقلابی الزاماً از درون آن طبقه برنمیخیزند بلکه از درون لایه هائی از جامعه که توان فکری و درک تئوریک دارند برون میآیند ولی منافع و جهان بینی آن طبقات را منعکس میکنند.*

این حکم کاملاً درست است و تجربه تاریخ هم آنرا نشان داده است. نمایندگان بورژوازی نه از درون صنعتگران و مالداران بلکه از درون لایه های های روشن بین اریستوکراسی فتودالی بیرون آمدند. چون این طبقه بود که دسترسی به دانش و امکان مبارزه سیاسی را داشت. و همین طور بود جنبش فکری و سیاسی کارگری. هیچ یک از رهبران و متفکرین طبقه کارگر ازسن سیمون، مارکس تا برونشتین، کائوتسکی و لاسال و... ( لنین را من در این کاته گوری نمیگذارم)، نه کارگر بودند و نه کارگرزاده. ولی استقرار قدرت سیاسی کارگری، به شکل سوسیال دموکراسی شرایطی را فراهم ساخت تا فعالین اتحادیه های کارگری، کارگران و کارگر زادگان کرسی های وزارت و وکالت را اشغال کردند. این تصور که نسل های پیشین کارگر، که با مبارزه طبقاتی خود، پیش زمینه این مشارکت سیاسی را فراهم آوردند، خود بتوانند این چنین پستها ئی را بگیرند فقط میتوانست خیال بافی باشد.

اگر این حکم پیش گفته را بخواهیم به انقلاب اسلامی خودمان تعمیم داده و آنرا مطابقتِ تاریخی دهیم به این نتیجه میرسیم که انقلابی که سی سال پیش بنام اسلام در میهن ما رخ داد، میرود تا قدرت را به آن لایه ها و اقشار اجتماعیی واگذار کند که نماینده آنان بود. من بارها نوشته و گفته و میگویم که رهبریت ترکیبی روحانیت در انقلاب اسلامی نمایندۀ،کاست روحانیت، بازاراریان سنتی ( قشر مرکانتلیستی ماقبل سرمایه داری)، روستائیان به زمین رسیده دوران شاه که، مسئله اشان دیگر مبارزه با فتودال ها نبود بلکه مبارزه با شهر و نظامات مدرن شهری و پیامد های شهر گرائی و تجدد بود(urbanisation ). علاوه بر این دو لایه کلان اجتماعی، لومپن پرولتاریا و سایر اقشار پارازیتی شهری، آن لایه هائی بودند که همواره ذخیره روحانیت در پیکارش با دولت و دربار بودند. دستجات سینه زنی و قمه زنی و جمعیت های زور خانه ئی و… همواره شکل عمده سازمانیابی این ارتش نیمه رسمی روحانیت بوده است.

پس تعجب نیست که سی سال پس از انقلاب اسلامی عناصر بدنه ائی این طبقات پشتوانه انقلاب اسلامی خود به سکاندار انقلاب و دولت بر آمده از آن تبدیل شوند. ژنرال شدن کمیته چی ها و پاسداران سابق، وزیر و وکیل شدن بازاریان و آخوندها و آخوند زادگان چیزی جز یک فرایند طبیعی تاریخی نیست! بر زمینه چنین منطق تاریخیی است که، کسی که پیش از انقلاب به اتهام ازاله بکارت و تجاوز به عنف تحت تعقیب بوده است امروزه در مسند وزارت کشوری مینشنیند که فردا باید انتخابات ریاست جمهوری مملکت مارا سازمان دهد! لومپن پرولتاریایی که با انقلاب اسلامی از حاشیه جامعه به وسط گود سیاست ورزی میهن ما پرتاب شد، امروزه حق و جایگاه خود را در رأس دستگاه قدرت سیاسی میطلبد و به این قانع نیست تا دیگری آنرا نمایندگی کند!

انقلاب اسلامی ما مثل همه انقلابات دیگر، داینامیکال، برآنست تا گوهر و ذات هستائی پنهان خود را در نمود و شکل طبیعی تاریخی خود بنمایاند، بر آنست تا، بر افکندن واپسین پوسته خود، تضاد صوری بین ذات اجتماعی و طبقاتی خود، و فرم و قامت تاریخی مطلوب خود را حل کند. بر آنست تا آنچه بنمایاند که بوده است. بر آنست تا زنجیر صورت نا هماواز را از دست و پای پیکر اجتماعی خود بگشاید.

پدیده جمکران، نماز شهوت سردار زارعی و قضیه زنجان و سرانجام دکتر اکسفوردی متهم به اذاله بکارت و… که بی گمان ذرّۀ ای از بسیار است، نشانه های این پوست اندازی تاریخی انقلاب ماست!

در ذیل با شیوه کار دکتر اکسفوردی و وزیر کشور بیشتر آشنا میشوید. برای آشنائی بیشتر با تبار شناسی لومپنی انقلاب اسلامیمان، علاقمندان میتوانند، به داستانی از نگارنده بنام عاشورای پانزده خرداد ، در همین سایت مراجعه نمائید!

 كردان: استخاره كرده‌ام، حضورم به نفع كشور است

 كردان: استخاره كرده‌ام، حضورم به نفع كشور است ....

ايسنا: علي كردان وزير كشور ظهر روز يكشنبه در سفر به قم، پس از زيارت حرم حضرت معصومه با آيت‌الله بهجت ديدار و گفت‌وگو كرد.

آيت‌الله بهجت در اين ديدار، مسووليت‌ها را امانتي در نزد مسوولا‌ن دانست و خطاب به وزير كشور تاكيد كرد: تمامي همت خود را مصروف خدمت به مردم كنيد و اين فرصت كه در اختيار شما قرار داده شده است را براي حل مشكلا‌ت مردم و ترويج احكام الهي و جلوگيري از بروز معاصي در جامعه به كار گيريد. اين مرجع تقليد خطاب به وزير كشور توصيه كرد: در تمامي كارهاي خود به تقويت رابطه خود و خدا اهتمام داشته باشيد و از اذكار براي حل مشكلا‌ت استمداد نماييد. آيت‌الله بهجت در ادامه افزود:مسوولا‌ن در كارها و مشكلا‌ت به خدا توكل كنند و از او استمداد طلب نمايند. خداوند حافظ دين و اين نظام است و كاري از دشمنان ساخته نيست. وزير كشور در اين ديدار گزارش كوتاهي از جهت‌گيري‌هاي وزارت كشور و مشكلا‌ت آينده ارائه كرد و گفت: وقتي پيشنهاد پذيرش مسووليت وزارت كشور به من شد بنده قبول آن را مشروط به مثبت بودن استخاره قرآن از سوي حضرتعالي كردم و پاسخ شما به درخواست استخاره براي قبول مسووليت اين بود كه قبول مسووليت از سوي بنده به نفع كشور مي‌باشد و پس از آن من اعلا‌م آمادگي كردم و اكنون هم خود را نيازمند راهنمايي و دعاي خير شما مي‌دانم.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.