رفتن به محتوای اصلی

جمعی از فعالان فرهنگی تبریز : مسئله فرهنگستان زبان آذری و سیاست بازی تلویزیون گون آذ
22.07.2013 - 10:08

 در تب و تاب فعالیت های انتخاباتی آقای حسن روحانی انگشت بر روی تاسیس فرهنگستان زبان آذری گذاشتند که یکی از حقوق اساسی مردم آذربایجان در راستای شکوفایی آذربایجانی می باشد.

بر کسی پوشیده نیست که اگر فرهنگستان زبان در آذربایجان شکل بگیرد، در آینده ای نزدیک شاهد شکوفایی زبان آذربایجانی خواهیم بود. در کنار این مسئله می توان امیدوار بود که زبان آذربایجان به جای این که روز به روز در ورطه نابودی قرار گیرد، بتواند با تولید لغات جدید، راه شکوفایی و پویایی را در پیش گیرد. چرا که هر زبانی نتواند در دنیای امروزی باز تولید لغت نموده و خود را به روز نماید به تدریج تبدیل به زبان مرده ای می شود و از رده خارج می شود.

سیل روز افزون اصطلاحات بیگانه من جمله انگلیسی، می تواند به تدریج زبان ترکی آذربایجان را رو به اضمحلال ببرد. گذشته از این مورد، تاسیس فرهنگستان زبان می تواند زبان را از حالت ایستایی به درآورده و از شکل محلی بودن آن خارج نماید.

با تمام این اوصاف متاسفانه هنوز هم عده ای پیدا می شوند که به دنبال سیاست های ضد آذربایجانی خود، تلاش می کنند تا این واقعه فرهنگی را بی اهمیت جلوه داده و با تولید اشکال در شکل گیری این پروسه، مانع از تحقق خواسته های آذربایجانیان شوند.

بالطبع اگر این افراد، بیگانه و دشمن محسوب می شدند، تکلیف ما با آنها روشن بود اما مشکل ما آنجاست که این افراد، ظاهراً گرگانی هستند در لباس میش. دشمنانی هستند در هیبت دوست. تلویزیون گون آذ و سیاستهای آن سالهاست که برای مردم و فعالان آذربایجان شناخته شده است و بارها به اثبات رسیده است که سیاستهای این جریان رسانه ای به شدت ضد آذربایجانی بوده و در تعقیب سیاستهای بیگانگان قدم برداشته اند. اکنون نیز شاهد بودیم که در خصوص شکل گیری فرهنگستان زبان آذری، اقدام به شایعه پراکنی و فضا سازی منفی نمودند تا به نوعی این پروژه را بی اهمیت جلوه داده و در صورت امکان حتی در راه تاسیس آن سنگ اندازی نمایند.

تلاش تلویزیون گون آذ بر این امر استوار بوده است تا مردم آذربایجان را روز به روز از داشته ها و یا خواسته هایشان دورتر نمایند و در این راه نیز تواسته اند با اتکا به عوامل خودشان که چشم و گوش بسته در اختیار دارند، تحرکاتی نمایند.

اگر چه هواداران این رسانه روز به روز در اقلیت قرار گرفته و می گیرند و از جانب سایر فعالان و حتی مردم آذربایجان طرد می شوند اما باید این نکته را خاطر نشان نمود که فعالان حرکت ملی آذربایجان علی الخصوص فعالان فرهنگی این سرزمین معتقدند شکل گیری فرهنگستان زبان آذربایجانی موجب تولید و باز تولید زبان شده و آن را از خطر نابودی می رهاند.

بر همین اساس مردم آذربایجان تبلیغات منفی گون آذ را که با اهداف ویژه ای انجام می پذیرد قویاً رد نموده و مشتاق هستند در صورت تاسیس این فرهنگستان، خدمات فرهنگی خویش و توانایی های حقیقی خود را در راستای ارتقای زبان آذربایجانی و شکوفایی آن به منصه ظهور برسانند.

سیاست گون آذ هر چه که باشد، ربطی به آذربایجان ندارد و این امر بارها به اثبات رسیده است. آذربایجان در طول سال های گذشته بارها و بارها به دست چنین دشمنان دوست نمایی، طعم شکست را چشیده است و اینک وقت آن است که از طریق مدنی و هدفمند به خواسته های ذاتی خود دست یابد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

لاله موذن
برگرفته از:
ایمیل رسیده

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.