رفتن به محتوای اصلی

مصر: دمکراسی در محاقِ وضعیت فوق العاده
14.08.2013 - 18:02

حاکم کسی است که وضعیت فوق العاده اعلام می کند. و این حاکم، در مصر بحرانی و خونین، ژنرال السیسی است. تصاویر تلویزیونی و گزارش ها تصویری از قاهره، شهری را نشان می دهند که گویی گرفتار جنگ داخلی است. بولدوزرهای زرهپوش سنگرها و چادرهای هواداران محمد مرسی را جارو می کنند، صدای شلیک به گوش می رسد و دود حلقه های به آتش کشیده، آسمان قاهره را تیره و تار کرده است.

سخنگوی دولت موقت می گوید که مسئولیت خون هائی که بر زمین ریخته شده، و خواهد شد، بر عهده تظاهرکنندگان و اخوان المسلین است. این سخنان تداعی کننده سخنان رهبر جمهوری اسلامی است که خون مخالفان و ریختن آن را بر روی زمین، توسط حکومت، به پای آنان نوشت. هفته نامه شپیگل آلمانف به نقل از ارزیابی های سازمان ملل، از صدها کشته گزارش می دهد. هر دو طرف، حکومت و اخوان المسلمین، یک دیگر را به استفاده از سلاح گرم متهم می کنند. اما وزارت بهداشت مصر رقم کشته شدگان را ۹۵ اعلام کرد بیش از ۷۰۰ نفر هم زخمی شده اند. به گزارش بی بی سی، میک دین، فیلم‌بردار اسکای نیوز که در هنگام پوشش تحولات قاهره به ضرب گلوله کشته شده. یک خبرنگار بی بی سی عربی در قاهره می‌گوید شخصا پنجاه جسد را در یک درمانگاه موقتی در اطراف رابعه عدویه به چشم دیده.

در صفیر گلوله و آتش، حق و حقیقت و جان آدمی است که قربانی می شود. بحران سیاسی که گریبانگیر مصر شده است، با حضور ارتش، به مساله نظامی بدل گشته است. تصفیه خونین نیروها و هواداران اخوان المسلین ذهنیتی است که بر اردوگاه هواداران محمد مرسی سایه افکنده است. اعلام وضعیت فوق العاده به مدت یک ماه در سرتاسر مصر، نوید دمکراسی و آرامش نیست. اشتباهات دو طرف که می بایست بر سر میز مذاکره و گفتگو  حل و فصل شود، اکنون به ضرب گلوله و بولدوزر شاید جمع شود اما حل نخواهد گشت.

بان کی مون رئیس سازمان ملل در اعلامیه شدیدالحنی کاربرد خشونت را محکوم کرده است و دو طرف را به پای میز مذاکره دعوت کرده است. فرانسه و ایتالیا خشونت‌ها در مصر را محکوم کرده‌اند و خواهان ازسرگیری گفت‌وگوها شده‌اند. به گزارش بی بی سی فارسی، اِما بونینو، وزیر خارجه ایتالیا از نیروهای مصری خواسته تا از تمام قدرتشان برای "متوقف کردن خشونت‌ها و جلوگیری از به راه افتادن حمام خون" استفاده کنند. در بیانیه وزارت خارجه فرانسه هم از خشونت‌های "عملیات پاکسازی مخالفان" ابراز انزجار شده است.

اعلام وضعیت فوق العاده به این معنا است که نیروهای امنیتی در برخورد با تظاهرکنندگان و مخالفین و دستگیری و بگیر و ببندها چراغ سبز گرفته اند. اعلام وضعیت فوق العاده در سراسر مصر به معنای دستگیری و برخوردهای خشن با هواداران محمد مرسی در سراسر مصر است. محمد بلتاجی از رهبران ارشد اخوان المسلمین که دخترش امروز کشته شده، می‌گوید ژنرال عبدالفتاح السیسی فرمانده ارتش، مصر را به سوی یک جنگ داخلی سوق می دهد.

دولت موقت مصر، در روزهای گذشته هشدار داده بود که طرفداران محمد مرسی محل تجمع خود در میدان‌های «رابعه عدویه» و «نهضت» قاهره را ترک کنند. با این‌حال طرفداران محمد مرسی که خواستار بازگشت وی به قدرت هستند، همچنان به اعتراض خود ادامه دادند. این در حالی است که دولت موقت به برگزاری تظاهرات و اعتراض مسالمت آمیز و حق اعتراض مدنی تاکیده کرده بود. اما عدلی منصور، رئیس جمهور موقت، پیش از شروع عملیات امروز، دیروز فرمانداران 18 استان مصر را عوض کرد. بیش از نیمی از فرمانداران جدید را ژنرال های بازنشسته ارتش مصر تشکیل می دهند که جایگزین فرماندارانی شدند که توسط محمد مرسی انتخاب شده بودند. این اقدام در پیش از عملیات امروز بیانگر آن است که اعلام حکومت نظامی در مصر طرحی است که پیشاپیش رقم خورده است.

در همین راستا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیروهای امنیتی مصر، رفت و آمد کلیه ترن‌های مسافربری که ارتباط قاهره را به دیگر مناطق مصر تأمین میکردند را از زمان آغازعملیات صبح امروز متوقف کردند. این اقدام پیشگرانه به منظور جلوگیری از خروج حامیان محمد مرسی و اخوان المسلمین از پایتخت به نقاط دیگر مصر صورت پذیرفته است. ناآرامی‌ها از قاهره فراتر رفته و شهرهای منیا، اسوط و اسکندریه در شمال مصر را هم در برگرفته است.

بحران مصر با اعلام وضعیت فوق العاده یک ماه در مصر وارد مرحله تازه ای شده است. حمام خونی که در مصر به راه افتاده است، زایش دمکراسی نیست که سقط جنین دمکراسی است. حاکم شدن اعمال رادیکال به نظامی شدن جامعه و تقویت نیروهای تندرو در هر دو طرف درگیری خواهد شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.