رفتن به محتوای اصلی

بریتان کبوتری حامی پیامی تاریخی برای کوردها

بریتان کبوتری حامی پیامی تاریخی برای کوردها

امروز درست ٢١ سال از جان باختن فرماندە بریتان میگذرد اما داستان قهرمانیها ومبارزات وی نە تنها کهنە نشدە بلکە همچون ستارەی درخشان آسمان زنان تشنە آزادی کوردستان را روشن کردە است با ستارەهای همچون بریتان زنان کورد هرگز راه خود را گم نکردە و تا سر قلە آزادی و برابری پیش خواهند رفت .

"گلناز قەرەتاش" با کد سازمانی بریتان در سال ١٩٧١ در درسیم شمال کردستان بە دنیا آمد ، تحصیلات ابتدایی خود را در شهر العزیز بە پایان رساند و در سال ١٩٨٩ در رشتە اقتصاد بە تحصیلات خود ادامە داد .

بیریتان در نوروز سال ١٩٨٩ کە پیشتر تبعیض ، نابراری و ستمهای گماشتە بر ملتش را ،  احساس تبعیض جنسیتی بر زنان را آمیختە بە تبعض ملی درک کردە بود شروع بە مبارزات آزادیخوانەاش در صفوف جنبش آزادیخواهی کوردستان میکند اما بعد از مدت کوتاهی بە زندان میافتد وی پس از آزادی بە کوههای کوردستان روی آوردە و در ٩ ماه می سال ١٩٩١ در کوهستان جودی رسما بە صفوف گریلاها میپیوندد .

گلناز در مدت کوتاهی بە موفقیتهای زیادی در بین گریلاها دست یافتە  و بە سمت فرماندهی یکی از تیمهای گریلا بە اقلیم شمزینان میرود وی در سال ١٩٩٢ برای انجام وظایف حزبی بە کوههای جنوب کوردستان باز میگردد.درست زمانی کە جنبش آزادیخواهی ملت کورد در جنگی ناخواستە و داخلی قرار میگیرد .

 

 زمانی کە بریتان مسئولیت فرماندهی تیمی از گریلاها را در منطقە خواکورک بر عهدە داشتە ارتش ترکیە از دو طرف بە همکاری پارت دمکرات کوردستان و حزب اتحادیە میهنی کوردستان دست بە لشکرکشی بر علیە پ.ک.ک میزنند پارت دمکرات کوردستان بە همراه اترش ترکیە از یک طرف و اتحادیە میهنی کوردستان از طرفی دیگر قندیل را آماج حملە قرار میدهند ، فرماندە بریتان و تیمش در منطقە خواکورک مورد هجوم پیشمرگان حزب اتحادیە میهنی و ارتش ترکیە قرار میگیرند و این فرماندە قهرمان بزرگترین مقاومت تاریخی را در برابر آنها از خود نشان میدهد ، فرماندە بریتان و همراهانش تعدادشان کم بودە بە همین علت بیشتر آنها یا شهید شدە یا بە شدت زخمی میشوند .سرانجام در روز ٢٥ اکتبر سال ١٩٩٢ فرماندە بریتان بە تنهایی تا آخرین گلولە با مهاجمان میجنگد آنگاه اسلحە بدون گلولە خود را بر روی صخرەها میکوبد و آنرا در هم میشکند تا بە دست نیروهای مهاجم نیفتد  و خود نیز از بالای یک صخرە بلند خود را بە پایین پرتاب میکند چرا کە بریتان هرگز حاضر نبود خفت تسلیم شدن را بپذیرد و یا اینکە زندە توسط نیروهای مهاجم دستگیر شود اینگونە بود کە فرماندە بریتان جاودانە شد .

این قهرمانی بریتان باعث آشفتگی طرف مقابل شدە بە طوری کە همانجا تعداد زیادی از پیشمرگان برای همیشە اسلحەهای خود را زمین گذاشتند .

این عملیات قهرمانانە فرماندە بریتان تاثیر زیادی برتاریخ آزادیخواهی ملت کرد گذاشت بە شکلی کە امروزه بسیاری از کوردها دختران خود را بە عنوان ارج نهادن بە قهرمانیهای بریتان با این اسم "بریتان" نامگذاری میکنند و در وصف قهرمانیهای وی اشعار ، ترانە و آوازهای زیادی سرودە شدەاند .

همچنین کارگردان سینما شهید خلیل اویسال در سال ٢٠٠٦ از داستان مقاومت بی نظیر بریتان و رفقایش فیلمی سینمایی درست کرد کە این فیلم هر سالە در سالگرد شهادت قهرمانانە بریتان از تعدادی از تلویزیونهای کوردی زبان پخش می گردد. 

 در سالگرد شهادت فرماندە بریتان  میخواهم پدیدە زشتی را یادآوری کنم کە سالهاست جنبش کوردی بدان دچار است و آن جنگ کوردها با همدیگر است . جنگی کە با دخالت قدرتهای جهانی ، منطقەای مخصوصا دولتهای اشغالگر کوردستان اتفاق میافتد جنگی کە در آن پارەای از احزاب کوردستانی کارت فشار دولتهای اشغالگر کوردستان شدە و بە رویارویی با خود کوردها میپردازند . شهید شدن فرماندە بریتان تاثیر زیادی بر جامعە کوردی نهاد و احزاب سیاسی از این تاثیرات مستثنی نبودند ،شهید شدن فرماندە بریتان هچون سیلی محکمی بود کە بە خواب غفلت کوردها زدە شد این تاثیر تا عمقی بود کە در همان زمان جنگ کورد با کورد مراحل پایانی خود را طی کردە همچون پدیدەای زشت نمایان شد و احزاب نیز از ان دوری گزیدند ، اما سالهاست کە این جنگها در شکلی دیگر خود را نمایان میکند ،در نشست و برخواست برخی احزاب ، در شیوەهای سیاست کردن و معاملە کردن آنها با طرفهای اشغالگر و از طرفی شیوە سیاستهایشان با برخی احزاب کوردستانی .این جنگها بە مرحلە روابط دیپلماسی احزاب منتقل شدە ، در شرق کوردستان شیوە معاملات سیاسی احزاب کلاسیک با طرفهای ایرانی کاملا بر ضد اتحاد ملی کوردهاست و عملا انشقاق و جند دستگی را بە میان نیروهای کوردستان می کشاند و شیوەای از سیاست حزبی و تکرویست تا سیاستی کوردستانی .

از سوی دیگر در غرب کوردستان نیروهای کوردی بیش از دو سال است کە با تروریستهای القاعدە میجنگند اما پارت دمکرات کوردستان مرزهایش را با این بخش از کوردستان بە دلیل روابت سیاسی و دوستی نزدیک با ترکیە و بە معنای دیگر بە علت فشارهای دولت ترکیە  بستە است، هر حزب و نیروی کوردی میتواند با دولتهای منطقە روابط سیاسی داشتە باشد و این کاملا عادیست اما این سیاستها نباید تا مرحلەای پیش برود کە منافع ملی کوردها را بە خطر بیاندازد . سر چشمە این جنگها ذهنیتی عشیرەای و حزبیست و این شیوە سیاست کردن ضد منفعتهای ملی کوردهاست کە من در اینجا بە چند مورد ان اشارە میکنم

الف_دولتهای اشغالگر کوردستان دارای موقعیتی مهم و استراتیژیک در منطقە هستند . دولتهای ایران ، عراق ، ترکیە و سوریە در رابطە با سرکوب کوردها همیشە همپیمان و همفکر بودە و اگر هر اختلافی هم داشتە باشند در مقابلە با مسئلە کوردها متحد بودەاند . این مسئلە باعث شدە کە کوردها در جامعە سیاسی مورد حمایت قرار نگیرند بە ویژە کە ما هرگز دارای دولت نبودەایم و این ضرورت هر چە بیشتر اتحاد میان کوردها را ایجاب میکند ، اگر چە این ضرورتها بارها از سوی خود احزابی کە کارت فشار دولتهای اشغالگر کوردستان میشوند بیان میشود اما این بیان کردنها بیشتر در قالب شعارهای پوپولیستی بودە و برای گول زدن ذهنیت ملت کورد میباشد اگرنە عملا دیدە نمیشود و در راستای اتحاد ملی هیچ گامی برنمیدارند بە عنوان مثال در شرق کوردستان احزابی همچون کوملە و دمکرات کە سابقە جنگ داخلی هم دارند بیشتر با طرفهای ایرانی سازش دارند تا طرفهای کوردستانی تا حدی کە با پان ایرانیستها و سلطنت طلبها نشست داشتە و بە بحث میپردازند این در حالی است کە طرفهای ایرانی بە هیج عنوان حقوق ملت کورد را بە رسمیت نمیشناسند اما با پژاک یا حتی با احزابی کە از خودشان انشعاب یافتەاند نمینشینند این ذهنیت همان ذهنیتیست کە سابقە جنگ داخلی دارد .

ب- این شیوە سیاست کردن باعث شدە است کە طرفهایی کە بە عنوان نمایندە ملت کورد بە شیوەای از هم گسیختە ظاهر میشوند نتوانند همچون قدرتی سیاسی بە میدان بیایند و این باعث شدە کە  قادر بە گرفتن حقوق ملت کورد نباشند بە همین علت احزابی کە با پانایرانیستها و سلطنت طلبهای ایرانی مینشینند بە قدری ضعیف ظاهر میشوند کە متود سیاست کردنشان چیزی شبیە بە التماس است . کسانی کە مسائل سیاسی کوردستان را دنبال میکنند این شیوە ظاهر شدن احزاب کوردی را در کنفرانسها و نشستهای آنها با مرکز گراهای ایرانی دیدەاند میتوان کنفرانس پراگ را نمونەای از این کنفرانسها عنوان کرد کە مشکلات داخلی خود احزاب شرکت کنندە در آن تا داخل کنفرانس رفت تا جایی کە آقای عبداللە مهتدی علنا اعلام نمود کە اگر کوملە زحمتکشان کوردستان "یکی دیگر از شاخەهای منشعب شدە کوملە" بە این کنفرانس دعوت شود آنها شرکت نخواهند کرد ...

ج. اختلافات احزاب کوردی  امروز بە شبکەهای اجتماعی منتقل شدە و تخم کینەتوزی و تفرقە انگیزی را در طبقات پائین اجتماع میپاشد بە شیوەای کە هم در تلویزیونها ، سایتها و هم در شبکە های اجتماعی فیس بوک ، تویتر و...جنگی سایکولوژی بر ضد خود کوردها در جریان است جنگی کە بە شیوەای جهت دار از سوی احزاب کلاسیک کوردی هدایت میشود . جنگی سایکولوژی کە نقش ویران کنندەای را در ذهنیت فردیت مبارز کورد درست میکند و جامعە و فرد کورد را بە سوی منفعل شدن پیش میبرد .در کوردستان این جنگها را جنگهای حزبی مینامند .

حال در حساسترین مرحلە تاریخی مبارزە کوردستان قرار داریم بە این دلیل کە جنوب کوردستان بە شیوەای نیمە خودمختار ادارە میشود ، در غرب کوردستان پیروزیهای زیادی نسیب ملت کورد شدە و این بخش از کوردستان عملا از سوی خود کوردها ادارە میشود ، درشمال کوردستان مسئلە کورد بە مرحلەای غیر قابل برگشت رسیدە است بە همین دلایل دشمنان ملت کورد سعی بر کاشتن تخم نفاق در میان کوردها دارند چون انها دیگر توان از بین بردن ملت کورد را ندارند بە همین علت میخواهند از درون برای کوردها مشکل درست کنند . پس باید در سالگرد شهید بریتان بە سوی یکصدایی و اتحاد گام برداریم و از این جنگ ویرانگر بپرهیزیم . 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید