رفتن به محتوای اصلی

سوريه خط مقدم و خاكريز اول جمهورى اسلامى!
07.09.2013 - 05:45

بيش از دوسال است كه سوريه دچار بحران و در سر گمى شده است ، در طول این مدت رژيم" بشاراسد"براى بقاى خودش همچون پدرش دست به كشتار مردم بيدفاع زده است ولى اين بار ،بايد گفت ،اين بحران را مردم جان به لب آمده، زندگى، زير فشار ديكتاتورى ،بشار اسد را دیگر تحمل نمى كنند. وضيعت سوريه كنونى با زمان صدارت پدرش كاملا فرق مى كند اين بار ، اسد تنها نيست كه تصميم مى گيرد ،در غیر این صورت ، مدت مديدى بود كه اسد و رژيمش سرنگون شده بود، چنين وضعيتى را ايران و روسيه و ديگر حاميانش با حمایت هایشان براى او و رژيمش بوجود آورده اند تا با ادامه كشتار بتواند هم خود و هم منافع ژئوپلتيك ديگر كشورهاى نامبرده را تأمين كند. دوسال است كه ( آدم كش اسد ) پيش از صد هزار نفر از مردم سوريه را كشته است و اخيرا هم با سلاحهاى شيميايى در مرحله اول ١٤٢٥ نفر كه پيش از چهار صد نفر آنها كودك بوده اند را كشته است اسد بدون اينكه به خواسته هاى مردم پاسخ مناسب بدهد آنها را وارد يك جنگ مذهب عليه مذهب كرده است ، سنى عليه شعيه و سلفى ها عليه هردو اينها ! از طرف ديگر سرازير كردن پاسداران و نيروهاى تروريست پرور رژيم به سوريه ، ارمغان ديگرى است كه اسد براى مردم  سوريه آورده است و اوضاع سوريه را به جايي رسانده است كه قدرتهاى جهانى كه بي ميل هم نيستند وارد جنگ ديگرى شوند .

با بكاربردن سلاح شيميايي توسط اسد و يارانش ، حال آمريكا و انگليس و فرانسه آلمان وكشورهاى عربى بايد براى حمله به سوريه آماده شوند چون اوباما رييس جمهور آمريكا ،چندى پيش گفته بود اگر اسد در سوريه ، سلاح شيميايي استفاده كرده است ما اقدام نظامى را انجام خواهيم داد . حالا مى گويد : ما شكى نداريم كه دولت سوريه از سلاح شيميايي عليه مردم سوريه استفاده كرده است و معناى اين حرف يعنى اينكه اسد خط قرمز جامعه ى بين المللى را رد كرده است ، حال معلوم نيست كه مى خواهند كار اسد و رژيمش را تمام كنند يا فقط قصد گوشمالى او را دارند؟

چرا اسد از سلاح شيميايي استفاده كرده است ؟

با آمدن مخالفان به لاذقيه( محل تولد اسد است ) ، فشار را روى رژيم سوريه زيادتر شد و اسد براى رفع اين فشار نياز به سلاح شيميايي پيدا مى كند و زمانش را هم خوب انتخاب مى كند ، يعنى، زمانی  كه پارلمان انگليس و آمريكا در تعطيلات تابستانى بسر مى بردند ! كاربرد سلاح شيميايي را احتمالا وزارت دفاع سوريه خبر داشته است و واحد يگان سلاح شيميايي سوريه عمليات پرتاب اين سلاح ضد انسانى را بكار برده است البته اين قسمت مبهم براى آمريكاست كه مى خواهد بداند يگان شيميايي در بالا با چه كسى تماس داشته است با اسد يا كس ديگرى ؟ از طرفى دولت سوريه در حالت ضعيف و شكننده اى قرار دارد و هر لحظه شكنندگى آن بيشتر از گذشته خواهد شد ، پيروزى مخالفان در قُصير و توقف  در حَلب و كمك گرفتن مخالفان از كشورهاى غربي خصوصاً در لاذقيه اين حدس را بيشتر مى كند . مخالفان توانسته بودند جاده هاى شرق و غرب را در آنجا ببندند و جاده استراتژيك را قطع كنند و اين باعث شد كه تصميم گفتند تا جواب اين عمل را بدهند ، با آمدن به لاذقيه فشار روى دمشق زياد شده بود ، در اين منطقه با قطع مسير غربى و شرقى مخالفان را وارد " زينبيه " مى كرد و وارد مقرى بنام خمينى مى كرد ( احتمالا آنجا را تصرف كرده بودند) بنابر اين فشار روى رژيم اسد زياد شده و از طرفى دادن سلاح به مخالفان معادله را عوض كرده بود و اسد و يارانش تصميم گرفتند اين  برابرى معادله  را از طريق  سلاح شيميايي  بهم  بريزند به همين  دليل اسد به  كاربرد

سلاح شيميايي نياز داشت ،دوم اينكه زمان انجام اين گونه عمليات است (كه مسئله جانبى بود ) و آن تعطيلى پارلمان اروپا و آمريكا بود كه نشان ميدهد كه دقيقا حساب شده عمل كرده است .در ايران هم رفسنجانى اين بمباران را تائيد كرد كه بين جناح هاى رژيم جنجالى بپا كرد كه هنوز هم ادامه دارد.(١)

كنگره آمريكا و راى به حمله :

به دو دليل اوباما مى خواهد از كنگره راى موافقت حمله به سوريه را بگيرد١_ در ميان نمايندگان نزديك به ٥٠ درصد مخالف حمله نظامى هستند ٢- بيشتر از نيمى از مردم آمريكا خواسته اند كه از كنگره نظر خواهى شود،. حال سوال اين است كه كنگره راى به حمله را صادر خواهد كرد ؟ كه احتمالا جواب مثبت است !

جناح بندى ها در كنگره ومسئله ايران: در كنگره اكثريت كسانى كه خواهان حمله نظامى به سوريه اند جمهورى خواه هستند البته در بين اين حزب بزرگ دو دستگى هم وجود دارد يك دسته هر كارى كه اوباما مى كند با او مخالفت مى كنند اين دسته مي گويند كه اگر  اوباما  مى خواهد فقط گوش اسد  را بكشد و  او را باصطلاح گوش مالى بدهد بهتر است كه حمله نكند ! دسته ديگر كه" جان مكين" دربين آنهاست مى گويند اوباما بايد به سوريه حمله كند و كار رژيم اسد را يكسره كند و از اين طريق ، رژيم ايران را هم كه تمام عيار پشت اسد ايستاده است و خط مقدم خود را سوريه مى داند از ميان بردارد ! از طرفى اوباما كه تا كنون كلى با رژيم راه آمده است زير بار اين قضيه نمى رود در حاليكه اطرافيان اوباما مى گويند حمله به سوريه پيامى به ايران دارد و اين پيام را سلطان قابوس و فلتمن به ايران برده اند كه در صورت حمله به سوريه شما ( ايران ) نبايد دخالت كنيد و از قبل بايد تمامى نيروهايتان را از سوريه خارج كنيد !

ولى اوباما بر خلاف مك كين معتقد است كه مى توان با حمله به سوريه ايران را به سر ميز مذاكره كشاند ، عده اى مخالف اين ايده هستند و ميگويند با حمله به سوريه نمى توان ايران را به پاى ميز مذاكره كشاند چون ايران در حال حاضر سوريه را خط مقدم و خاكريز اول خود مى داند( ايران ، حفظ سوريه را مهمتر از خوزستان مى داند) با اين حساب "اوباما" هم در اين دو راهى گير كرده است ، از طرفى مى خواهد تهديدهايى كه از قبل كرده است را بى جواب نگذارد و به سوريه جواب دهد ، از طرف ديگر با ايران هم در گير مى شود و برنامه هاى اوباما را بهم ميريزد.

در حاليكه قبلا در مذاكرات قبلى براى بر قرارى رابطه (ولى مخفى )به ايران گفته بودند كه بعد از سرنگونى اسد ايران در سوريه مشكلى نخواهد داشت به شرط اينكه دست از ساختن بمب اتم بردارد ( فتوى خامنه اى در رابطه با حرام بودن بمب اتم در همين رابطه بود، اين درخواست اوباما بود كه خامنه اى به او جواب مثبت داد ) ولى ايران بعد از رفتن ولايتى و همراهانش به آمريكا زير آن قولها مى زنند. در واقع مسئله سوريه و مردمش پشت معاملات سياسى به بن بست رسيد ه است . اكنون بيشتر از دوسال است كه جنگ داخلى در سوريه ادامه دارد و بيش از صد هزار نفر كشته و هشت ميليون آواره بر جاى گذاشته است، ولى جامعه بين الملي همچنان سكوت را ترجيح داده است. آمريكا مشكل ديگرى هم دارد و آن كشورهايى است كه با آنها همراه بوده و هستند.

کشورهای همراه آمريكا  :

آمریکا اين بار مثل گذشته نمى تواند كشورهاى غربى را با خود همراه كند در اين ميان مشكل بزرگش ، انگليس است ، که پارلمان به آن رای  برای شرکت در جنگ را نداده است ، انگليسها با تجربه اى كه در عراق دارند اين بار نمى خواهند تمام عيار همراه آمريكا وارد جنگ شوند ولى فرانسوى ها و آلمان عطش بيشترى نشان مى دهند احتمالا اين شتاب بيشتر به خاطر اسرائيل است چون اسرائيل خواه ناخواه همراه آمريكا خواهد آمد ، تمامى اين كشورها اول به منافع خود فكر مى كنند از آن طرف مانع ویا مسئله  بزرگشان باز ايران است . در مجموع كشورهاى بالا در فكر طرح خاورميانه بزرگ هستند كه آنها را در اين جنگ وارد مى كند ، مانع ديگر آمريكا وساير كشورهاى اروپايى روسيه و چين است كه هردو از جنگ پيش رو استقبال نمى كنند و همين مسئله بوده است كه تا كنون اسد به جنايت و نسل كشي ادامه داده است در اين ميان آمريكا سعى دارد با گرفتن حق وتو دو كشور روس و چين طورى وارد جنگ شود كه نه سيخ بسوزد نه كباب ! در حاليكه زمانى كه جنايتى به اين بزرگى در گوشه اى از جهان اتفاق مى افتد شوراى امنيت و ساير كشورهاى عضو بايد تصميم درستى اتخاذ كنند و بايد با چنين رژيم هايى برخورد جدى داشته باشند ولى مى بينيم همه چيز سياسى مى شود و قدرتهاى جهان ، جناح بندى ميشوند و از كشورهاى تحت اقمارشان مى خواهند در مقابل سوريه موضع مورد نظر آنها را اتخاذ كنند. روسيه و چين وايران و اندونزی بعنوان بزرگترین کشور مسلمان دريك  طرف و همچنین  ایتالیا به عنوان مخالف جنگ و مخالف دیگر  دبیر کل سازمان ملل است . آمريكا و ساير قدرتهاى ديگر اروپايى در طرف ديگر و موافق برخورد و یا جنگ با سوريه هستند  ! در حاليكه کشورهای موافق ميدانند سوريه مثل عراق براى آنها سود نفتى ندارد ولى تلاش دارند از نظر ژئوپليتيكى (امنيت اسرائيل مهمترين مسئله است )درمنطقه اتوريته خود را داشته باشند يكى از اهداف مهم آمريكا حفظ و امنيت اسرائيل بعنوان لولو سر سرمن در منطقه است در اين ميان بشار اسد پشت  روسيه سنگر گرفته و ايران هم ٣٤ سال است كه به سوريه كمكهاى بلاعوض كرده است تا بتواند خاكريز اول خود را محكم نگه دارد ، ايران در طول همين دوسال ١٧ ميليارد دلار به سوريه كمك كرده است . رژيم فاشيستى مذهبى در اين چند سال بدنبال حفظ قدرت خود در منطقه بوده است و  اینطور شده است که بى اعتمادى عميقى نسبت به ايران در جهان بوجود اید ، با نزديك شدن زمان  حمله به سوريه ، ايران كه بيشتر از سوريه زير ذره بين قرار دارد مى گويند در اين روزها لحن رژيم كاملا عوض شده است ، چون آنها مى دانند ، بعد از سرنگونى رژيم بشار اسد( رژيم ايران ) ديگر قدرتى در اين منطقه نخواهند داشت .  حسنین هیکل خبر نگار معروف مصری  گفته است : در سوریه هدف دمشق نیست ابتدا می خواهند دمشق را تضعیف کنند و اسد را سرنگون کنند و بعد رژیم  تهران را بزنند! [3]

اكنون بعداز راى كنگره آمريكا بايد ديد اوباما تا كجا مى خواهد جلو برود آيا مردم سوريه از اين وضعيت بيرون خواهند آمد و رژيم اسد را با كمك ارتش آزادى سرنگون خواهند كرد، يا مجددا بايد به سياست بازى هاى جهانى چشم بدوزند؟ طرح چیست و نقشه کدام است ؟ طرح عملیات را در اینجا می توانید نگاه کنید.

http://www.iranpressnews.com/source/156182.htm(٢)

 

_____________________________________________________________________

(١) به گزارش جهان نیوز، پس از آنکه جهان نیوز اظهارات اعجاب آور آقای هاشمی رفسنجانی

درباره سوریه حو در تایید ادعای آمریکا و اسرائیل را منتشر کرد، موجی از اعتراضات علیه او به راه افتاد.

 

معترضان که از سخنان هاشمی حیرت زده شده بودند، از دفتر وی خواستند فیلم سخنان او را منتشر کند تا ابهامات احتمالی از بین برود. زیرا پیشتر روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهارات منتسب به هاشمی درباره سوریه در اصفهان را تکذیب کرده بود.

 

اما این روابط عمومی که همواره در دفاع از شخص آقای هاشمی پیشتاز بوده، درباره مواضع هاشمی در مازندران سکوت کرد و حتی در سایت شخصی آقای هاشمی هم هیچ اثری از متن، صوت و فیلم سخنان او دیده نمی شود.

 

البته برخی از مسئولان از جمله مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه درصدد رد اظهارات منتسب به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر آمدند. افخم در این باره گفت: اظهارات رییس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام تحریف شده و از سوی دفتر ایشان نیز تکذیب شده است.

 

تا اینکه امروز صوت اظهارات جنجال ساز هاشمی منتشر شد و به ابهامات موجود پایان داد.

 

هاشمی عصر روز یكشنبه در مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله‌صالحی مازندرانی در شهر شیرگاه سوادکوه شمالی در بخشی از سخنان خود به مسائل و مشکلات اقتصادی ایران اشاره کرد و گفت: "ما در محاصره، تحریم و بایکوتیم و نمی‌توانیم از منابع استفاده کنیم، باید گران بخریم و در دریافت پول هم با مشکلات فراوان روبرو هستیم اما اخیرا شاهد خطر بزرگ تری هستیم. مردم سوریه بیش از ۱۰۰ هزار کشته و ۸ میلیون آواره دادند در داخل و خارج، زندان ها پر از مردم، زندان ها جا ندارد بعضی از ورزشگاه ها را گرفتند، آنها را پر کردند شرایط بدی بر مردم حاکم است مردم از یک طرف از طرف خود حکومتشان بمباران شیمیایی می شوند و از طرف دیگری امروز منتظر بمب های آمریکا باید بمانند."

 

ادعاهای باورنکردنی آقای هاشمی درباره استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه، پیش از این نیز از سوی سران کاخ سفید و تل آویو و با هدف کمک به جریان سلفی - تکفیری حاضر در سوریه بصورت گسترده ای در رسانه های غربی منعکس شده و به بهانه ای برای حمله نظامی به این کشور مبدل شده بود.

 روند ابراز علنی برخی نظرات مغایر با چارچوب از سوی هاشمی رفسنجانی که از فتنه ۸۸ و نماز جمعه معروف او آغاز شده بود، این روزها و پس از انتخابات یازدهم ریاست جمهوری به اوج خود رسیده به نحوی که هاشمی هشتاد ساله به صورت علنی از رویکردهایی مخالف خط مشی امام (ره) به عنوان رویکردهای مورد علاقه خود در عرصه های مختلف یاد می کند، موضوعی که درباره مقاومت اسلامی در قالب یک مصاحبه بیان شده و این بار به ماجرای سوریه نیز کشانده شده است.

 گرچه مواضع غیرقابل توجیه و خلاف اصول انقلاب از سوی هاشمی رفسنجانی در سال های پس از فتنه ۸۸ بشدت افزایش یافته اما قطعا دلسوزان انقلاب و نظام، چنین مواضعی آن هم از جایگاه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر نمی تابند و اینگونه اظهارات خشم آنان و همه حامیان مقاومت در داخل و خارج کشور را به دنبال خواهد داشت.

 [3] نظرات حسنین هیکل در مورد سوریه در زیر است:

http://khabarfarsi.com/n/2754090/%D8%A7%D9%81%D8%B4%D8%A7%DA%AF%D8%B1%DB%8C_%D8%AD%D8%B3%D9%86%DB%8C%D9%86_%D9%87%DB%8C%DA%A9%D9%84_%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87_%D9%88%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D8%AA_%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%87

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

لاله موذن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.