رفتن به محتوای اصلی

صدور احكام اعدام برای فعالان اهوازي
13.09.2013 - 11:37
تفسیر از:
كريم دحيمي فعال حقوق بشر

در اين حكم علي جبيشاط فرزند علي ٤٧ ساله و سيد ياسين موسوي به اعدام و سلمان چايان به 25 سال حبس در تبعيد در شهر يزد محكوم شدند. منابع محلي اضافه نمودند كه اين سه محكوم به زندان دزفول منتقل شدند.

 
در روز چهارشنبه ٢٦/٦/٢٠١٣ كانال ” پرس تي وي” نیز اعترافات  علي چبيشاط ، سيد ياسين موسوي و سلمان چايان  را پخش نمود و آنها را به تروريست بودن و انفجار لوله گاز شوش متهم كردند.
 
این شیوه رفتار با زندانیان , نیروهای امنیتی با اين شیوه اعتراف گیری از فعالان عرب آنها را مجبور به  اعترافات دروغین در کانال ” پرس تی وی ” نموده ، تا زمينه اي براي صدور احكام سنگين همچون اعدام را مهيا و آماده سازي مي كنند.
 
مشخصات أفراد ذكر شده بشرح زير است:
 
١- علي چبيشاط ( كعبي) فرزند حبيب متولد 28 اكتبر 1966 ساكن روستاي كعب خلف مسلم تابع شهر شوش كه در تاريخ ١١-١١-٢٠١٢ دستگير شد وي شاعر معروف شهر  شوش میباشد. دستگيري وي در مراسم فاتحه خواني مادرش بود، نيروهاي اطلاعاتي بدون هيچ حكمي او را همراه دو فرزندش بنام هاي حسين چبيشاط 29 ساله و صلاح الدين چبيشاط ٢٢ ساله به بازداشتگاه اطلاعات بردند. علی چبیشاط به صورت وحشیانه ای مورد شکنجه فیزیکی و روحی  قرار گرفته به طوری که فرزندان وی را در همان روزهاي اوليه در مقابل چشمانش شکنجه  شده اند و حتى ناخن های او توسط شکنجه گران کشیده شده است. او هم اکنون از شکستگی دنده ها رنج می برد و چندين بار به علت وخامت وضعيت وي به بيمارستان منتقل شده است.
 
٢- سيد ياسين موسوي فرزند سيد سعدون ، ٣٤ ساله متأهل كه در تاريخ ١١-١١-٢٠١٢-  دستگير شد.
 
٣-سلمان چايان  ٣٢ ساله فرزند مشحوت ، متأهل داراي يك فرزند ، در ١١-١١-٢٠١٢ دستگير شده بود. اين  فعال فرهنگي بدليل فعاليتهايش دو بار دستگير و ٢ سال حبس داشت. در تاريخ ٢٧/٧/٢٠١٣ وضعيت سلمان وخيم شده و او را به بيمارستان فاطمه زهراء منتقل مي كنند.
 
اين سه زنداني اهل شهرستان شوش، در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز بودند و  در تاريخ ۱۰ جولای ٢٠١٣  در اعتراض به فشارها و شکنجه های شدید دست به  اعتصاب غذا زده بودند.
 
این افراد از اعضای موسسه فرهنگی شباب شوش (جوانان شوش) هستند که به اتهام همکاری در انفجار خط لوله گاز شهر شوش دستگیر شده اند. اتهامی که  به شدت توسط این زندانیان رد شده است. 
 
پرس تی وی پیش از برگزاری دادگاه و پیش از هر گونه بررسی اتهامات متهمین در دادگاه اقدام 
به پخش تیتراژی از اعترافات متهمین کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

لاله موذن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.