رفتن به محتوای اصلی

پوتين: درباره نابودی صد در صد سلاح شیمایی سوریه مطمئن نیستم
19.09.2013 - 23:09

ولادمیر پوتین، امروز پنجشنبه اظهار داشت که نمی توان درباره موفقیت طرح نابودی سلاح شیمیایی سوریه 100% کسب اطمینان کرد، اما به گفته وی نشانه های مثبتی در این زمینه وجود دارد که امیدوار کننده است.

رئیس جمهور روسیه که در دهمین کنفرانس سالانه باشگاه بین المللی گفتگوی "والدای" سخنرانی می کرد، مخالفان بشار اسد را متهم به استفاده از سلاح شیمیایی در 21 اوت گذشته در غوطه شرقی در نزدیکی دمشق کرد. 

وی با اشاره به تهدید دمشق به حمله نظامی، افزود: تهدید به حمله شیوه مناسبی برای حل مشکلات و مسایل بین المللی نیست، و هر گونه تصمیم احتمالی در زمینه حمله نظامی علیه سوریه باید در شورای امنیت سازمان ملل درباره آن گفت و گو کرد، نه در کنگره آمریکا.

رئیس جمهور روسیه هر گونه حمله به سوریه را قبل از هر چیزی حمله به جامع بین المللی توصیف کرد .

پوتین در ادامه بیان داشت: سلاح شیمیایی سوریه به عنوان عامل بازدارنده ای در برابر سلاح هسته ای اسرائیل نمایان شد و تاکید کرد که اسرائیل نیازی به این سلاح ندارد .

روسیه و نابودی سلاح شیمایی سوریه

از سوی دیگر سرگی شویگو وزیر دفاع روسیه روز پنجشنبه به خبرگزاری روسی "اینترفاکس" گفت که کشورش در حال حاضری طرحی باری نابودی سلاح شیمیایی سوریه در داخل روسیه بر اساس توافق به عمل آمده میان مسکو و واشینگتن در دست ندارد .

طبق اطلاعات موجود در سایت اینترنتی "زرادخانه روسیه"، مسکو پیشتر بر اساس توافقنامه "نان – لوگار" سلاح های شیمیایی خود را در دوره اتحاد جماهیر شوروی در هفت تاسیسات ویژه نابود کرده است.

آمریکا و روسیه هفته گذشته به توافقنامه ای درباره نابودی زرادخانه شیمیایی سوریه در مقابل عدم حمله نظامی به رژیم بشار اسد دست یافتند. 

ایالات متحده و روسیه تنها کشورهایی هستند که از توانایی لازم برای نابودی جنگ افزار شیمیایی گاز خردل، وی ایکس، سارین و گاز سیانید برخوردار هستند، اما ورود جنگ افزار شیمیایی به آمریکا ممنوع می باشد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
العربیە

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.